KudoZ home » English to Norwegian » Medical: Instruments

High Pressure Inflation Syringe

Norwegian translation: høytrykks pumpesprøyte


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:High Pressure Inflation Syringe
Norwegian translation:høytrykks pumpesprøyte
Entered by: Helene1974

19:40 Aug 13, 2006
English to Norwegian translations [PRO]
Medical - Medical: Instruments
English term or phrase: High Pressure Inflation Syringe
Brochure for medical instrument
Helene1974
United States
høytrykks pumpesprøyte
Explanation:
Eller kanskje:
høytrykks oppumpingssprøyte

Resten av teksten vil sikkert forklare om det er fornuftig å framheve at sprøyten har en pumpemekanisme (pumpesprøyte), eller om det i stedet bør framheves at sprøyten brukes til oppumping (oppumpingssprøyte). I begge tilfeller har sikkert sprøyten en innebygd pumpemekanisme.
Selected response from:

Tor G Jensen
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3høytrykks inflasjonsinnretning
Bjørnar Magnussen
3høytrykks pumpesprøyte
Tor G Jensen


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
high pressure inflation syringe
høytrykks pumpesprøyte


Explanation:
Eller kanskje:
høytrykks oppumpingssprøyte

Resten av teksten vil sikkert forklare om det er fornuftig å framheve at sprøyten har en pumpemekanisme (pumpesprøyte), eller om det i stedet bør framheves at sprøyten brukes til oppumping (oppumpingssprøyte). I begge tilfeller har sikkert sprøyten en innebygd pumpemekanisme.

Tor G Jensen
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 63
Notes to answerer
Asker: Her kommer mer info: The X® Inflation Syringe consists of a plastic, disposable syringe having a locking mechanism to engage and control the pressure plunger, an analog manometer to monitor pressure and a high pressure connecting tube with male rotating adapter.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Bjørnar Magnussen: I alle Google-treffene for pumpesprøyte(r) er det snakk om overføring av væske, ikke luft/gass.
43 mins

11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
high pressure inflation syringe
høytrykks inflasjonsinnretning


Explanation:
I "Norsk Varemerketidende" (ref 1.) brukes "inflasjonsinnretning". "Inflasjon" blir brukt i medisinsk terminologi (ref 2.)

Ref 1: "KYPHX XPANDER
KL. 10: Medisinske innretninger, nemlig ballongkatetere
og inflasjonsinnretninger til bruk i ortopedisk
forsterkning og reparasjon."

"Inflasjon og deflasjon av ballongen er
synkronisert til pasientens EKG. Ved uregelmessig
hjerterytme, med ekstrasystoler eller
atrieflimmer kan IABP være vanskelig å gjennomføre
og være til skade for pasienten ved
at ballongen deflateres for sent eller for tidlig."


    Reference: http://www.patentstyret.no/upload/Filarkiv/Tidende/Varemerke...
    Reference: http://www.hjerte.no/filestore/metoder2004web-kapittel19.pdf
Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 156