KudoZ home » English to Norwegian » Medical: Instruments

video overlay

Norwegian translation: videooverlegg


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:video overlay
Norwegian translation:videooverlegg
Entered by: Koen Speetjens

08:08 Apr 2, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Science - Medical: Instruments
English term or phrase: video overlay
Jeg holder på med en oversettelse av noe tilleggstekst til en allerede oversatt tekst. Der er "video overlay" oversatt med "videooverlagring". Jeg er ikke sikker på om dette er rett. Skal det ikke være "videooverlegg"?
Og hva med "video capture"? Dette er oversatt med "videoopptak". Lurer på om dette heller skal være "videolagring"?
Koen Speetjens
videooverlegg
Explanation:
Og video capture synes jeg fungerer greit som videofangst.
Selected response from:

Per Bergvall
Norway
Grading comment
Tusen takk, Per!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4videokonvertering
Egil Presttun
4videooverlegg
Per Bergvall


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
videooverlegg


Explanation:
Og video capture synes jeg fungerer greit som videofangst.

Per Bergvall
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 52
Grading comment
Tusen takk, Per!

1 day8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
video capture
videokonvertering


Explanation:
Videofangst, som foreslått, er vel temmelig bra, men jeg synes videokonvertering er et bedre ord hvis målet åpenbart er å lagre video (f.eks. VHS) i digitalt format. Så du får vel se på sammenhengen begrepet brukes i og bruke hodet i valget mellom videokonvertering og videofangst.

Videoopptak og videolagring er vel strengt tatt feil hvis man skal være pirkete, ettersom dette egentlig betyr å lagre video i vanlig analogt format.


Egil Presttun
Norway
Works in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 63
Notes to answerer
Asker: Takk for innspillet! Det kom for sent nå, men jeg tar det med til en neste gang. Jeg har ikke gitt noe særlig med kontekst her, men det er snakk om overføring av bilder fra et kirurgisk kamera til en monitor der bildene kan "fryses". Da er videofangst kanskje bedre enn videokonvertering.