KudoZ home » English to Norwegian » Medical (general)

anterior nares swab specimens

Norwegian translation: sekretprøve fra ytre nesebor


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:anterior nares swab specimens
Norwegian translation:sekretprøve fra ytre nesebor
Entered by: Helene1974

16:49 Oct 27, 2006
English to Norwegian translations [PRO]
Medical - Medical (general) / biodetection
English term or phrase: anterior nares swab specimens
Detection of Staphylococcus aureus fra anterior nares from anterior nares swab specimens of pre-operative patients
Helene1974
United States
sekretprøve fra ytre nesebor
Explanation:
Jeg tror det passer å oversette "swab specimens" med "sekretprøve" her, siden "nesesekret" gir mange treff.

Ref: "The Anterior Nares are the external (or "proper") portion of the nostrils (nose)."
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 -1podning fortil i næsepartietLingua Danica
2sekretprøve fra ytre nesebor
Bjørnar Magnussen


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
sekretprøve fra ytre nesebor


Explanation:
Jeg tror det passer å oversette "swab specimens" med "sekretprøve" her, siden "nesesekret" gir mange treff.

Ref: "The Anterior Nares are the external (or "proper") portion of the nostrils (nose)."


    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Anterior_nares
Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 195

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
podning fortil i næsepartiet


Explanation:
Fund av Staphylococcus Aureus fra podning fortil i næsepartiet hos preoperative patienter


--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2006-10-28 11:52:56 GMT)
--------------------------------------------------

svaberprøve fortil i næsen (næsepartiet)

Lingua Danica
Denmark
Specializes in field
Native speaker of: Danish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Bjørnar Magnussen: "Å pode" betyr på norsk å "innføre bakterier i en organisme el. næringsvæske", (www.ordnett.no) men her er det vel heller snakk om å ta en prøve?
14 hrs
  -> Takk. Podning er en prøve med små bevegelser med vattpin/svaber som stikkes i rør med transportmedium.