KudoZ home » English to Norwegian » Medical (general)

session

Norwegian translation: konsultasjon


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:session
Norwegian translation:konsultasjon
Entered by: brigidm

15:16 Oct 21, 2007
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Medical (general)
English term or phrase: session
This word keeps popping up in my translation of a UI for a hearing aid. It's standing alone and together with other words, for instance View session popup, Fitting session info and Conduct fitting session. Does anyone know how to translate this to Norwegian?
Camilla Aasheim
Norway
konsultasjon
Explanation:
See link. Also try a search with "høreapparat" and "tilpasning"
Selected response from:

brigidm
Norway
Grading comment
Takk Brigid, her passet konsultasjon bra.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3aktivitet (eller ikke noe)
Terje Ostgaard
3konsultasjon
brigidm
3økt
Bjørnar Magnussen


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
økt


Explanation:
Brukes i Microsoft-programvare.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-10-21 16:37:22 GMT)
--------------------------------------------------

"Økt" betyr vel egentlig en aktivitetsperiode mellom to andre aktiviteter, så jeg tror ikke det betyr noe om aktiviteten er fysisk eller ikke. Jeg fikk en referanse på "tilpasningsøkt": "...tilpasningsøkt med tanke på kjøp av nye køller" (http://www.golflogica.no/index.aspx?show=html&page=testdager...

Example sentence(s):
  • Print planned answer session for questionnaires - Skriv ut den planlagte svarøkten for spørreskjemaer

    MS Glossaries
Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 195
Notes to answerer
Asker: Hei Bjørnar, takk for svaret. I dette tilfellet høres økt litt "feil" ut da det handler om en fysisk ting. Altså Fitting session er når de tilpasser høreapparatet til brukeren. Finnes det noen andre ord for dette?


3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
konsultasjon


Explanation:
See link. Also try a search with "høreapparat" and "tilpasning"


    Reference: http://www.nordlandssykehuset.no/category4465.html
brigidm
Norway
Native speaker of: English
PRO pts in category: 7
Grading comment
Takk Brigid, her passet konsultasjon bra.

13 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
aktivitet (eller ikke noe)


Explanation:
View session pop-up = Vis hurtigskjermbilde for denne aktiviteten.
Fitting session = Tilpasning

Ordet "session" er veldig ofte overflødig og det finnes ikke noe fasitsvar.

Terje Ostgaard
Spain
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 4