KudoZ home » English to Norwegian » Medical (general)

fluid air exchange

Norwegian translation: pars plana vitrektomi


07:59 Apr 8, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Medical - Medical (general) / Øyekirurgi
English term or phrase: fluid air exchange
Oversettelse av ordliste, det betyr ingen kontekst. I forbindelse med vitrektomi suges (en del av) glasslegemet ut av øyet og erstattes med luft (eller gass), for så evt. senere å bli fylt igjen med en annen væske. Hva er det norske uttrykket for dette?
Koen Speetjens
Norwegian translation:pars plana vitrektomi
Explanation:
Ja, du har rett i at det ikke er kammervæsken, men væsken i glasslegemet. Det er litt vanskelig å finne eksakt begrep. Et engelsk uttrykk som brukes synonymt er fluid gas exchange.
Den generelle beskrivelsen av denne type dypere operasjoner er uttrykket ovenfor, og væske-/gassutskifting (eller hva du vil kalle det) er en undergruppe av dette.
Fra wikipedia engelsk om dette (se lenke nederst):
"Fluid-gas exchange - injection of gas into the eye such as sulfur hexafluoride or perfluoropropane to hold the retina in place or temporarily seal off holes in the retina. These gases disappear spontaneously once they have accomplished their purpose."
Selected response from:

Svein Hartwig Djaerff
Norway
Grading comment
Takk for innsatsen! Det ble vel noe som væske-luft-utveksling til slutt.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Kammerpunksjon med erstatning av kammervann med luft
Svein Hartwig Djaerff
3pars plana vitrektomi
Svein Hartwig Djaerff


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Kammerpunksjon med erstatning av kammervann med luft


Explanation:
Beskrivelse av prosessen fra følgende nettside: http://www.clinicabenidorm.com/nor/imof/imof8.htm
"Væsken som befinner seg under netthinnen tømmes ved å det lages en liten åpning i øyets ytterlag. Noen ganger er det nødvendig å sprøyte saltløsning, luft eller andre elementer som spesielle gasser eller flytende silikon inn i øyet for å hjelpe til med planeringen av netthinnen." Jeg finner ikke en kort og dekkende termoversettelse på norsk, men jeg tror at ovennevnte term er dekkende.

Svein Hartwig Djaerff
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 54
Notes to answerer
Asker: Så vidt jeg kan forstå går vitrektomi lengre enn som så: glasslegemet (som ligger bak både fremre og bakre øyekammer) blir (delvis) fjernet. Da stemmer det ikke helt med kammerpunksjon (?)


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pars plana vitrektomi


Explanation:
Ja, du har rett i at det ikke er kammervæsken, men væsken i glasslegemet. Det er litt vanskelig å finne eksakt begrep. Et engelsk uttrykk som brukes synonymt er fluid gas exchange.
Den generelle beskrivelsen av denne type dypere operasjoner er uttrykket ovenfor, og væske-/gassutskifting (eller hva du vil kalle det) er en undergruppe av dette.
Fra wikipedia engelsk om dette (se lenke nederst):
"Fluid-gas exchange - injection of gas into the eye such as sulfur hexafluoride or perfluoropropane to hold the retina in place or temporarily seal off holes in the retina. These gases disappear spontaneously once they have accomplished their purpose."


    Reference: http://no.wikipedia.org/wiki/Vitrektomi
    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Vitrectomy
Svein Hartwig Djaerff
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 54
Grading comment
Takk for innsatsen! Det ble vel noe som væske-luft-utveksling til slutt.