KudoZ home » English to Norwegian » Military / Defense

dog tag

Norwegian translation: dødsmerke


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:dog tag
Norwegian translation:dødsmerke
Entered by: Vedis Bjørndal

18:29 Mar 23, 2002
English to Norwegian translations [Non-PRO]
Military / Defense / Military
English term or phrase: dog tag
det man går med i militæret som plikkes av døde soldater
for å identifisere dem.
Tro vi brukte ordet DØDSMERKE,
stemmer det?
Erling Dugan
United States
dødsmerke
Explanation:
According to W.A. Kirkeby, Kunnskapsforlaget, a US dog tag=dødsmerke=(mil.)identity disc
Selected response from:

Vedis Bjørndal
Norway
Grading comment
Takk for hjelpa!

Er du forresten i familie med Thorbjørn Ekroll?
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4dødsmerke
Vedis Bjørndal
4Dødsmerkeanebjordal


  

Answers


35 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Dødsmerke


Explanation:
Sitat fra Dølen:
I et håndskrevet dokument fra 1940 dokumenterer han navnene på de soldatene som kunne identifiseres ut i fra dødsmerker eller vernepliktsbøker som de falne soldatene hadde på seg.

anebjordal
Ecuador
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian

39 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
dødsmerke


Explanation:
According to W.A. Kirkeby, Kunnskapsforlaget, a US dog tag=dødsmerke=(mil.)identity disc

Vedis Bjørndal
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
Grading comment
Takk for hjelpa!

Er du forresten i familie med Thorbjørn Ekroll?