KudoZ home » English to Norwegian » Other

operational performance measurement

Norwegian translation: (operativ) prestasjonsmåling


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:operational performance measurement
Norwegian translation:(operativ) prestasjonsmåling
Entered by: Hege Jakobsen Lepri

15:29 Mar 23, 2002
English to Norwegian translations [PRO]
English term or phrase: operational performance measurement
Finnes det en etablert term på norsk?

"Operational performance measurement: Productivity and effectiveness measurements; management reporting effectiveness; measurement of customer satisfaction; assessment of staff productivity and efficiencies."
Inkuria
Norway
(operativ) prestasjonsmåling
Explanation:
Jeg har kun funnet prestasjonsmåling i analoge tekster på norsk, men ved å legge til "operativ" vil du få en mer eksakt oversettelse, noe jeg tror er nødvendig i den konteksten du skisserer, med mange lignende termer etter hverandre.

Eksempel på bruk:
"Prestasjonsmåling blir brukt både for å måle egenutvikling og for å sammenligne mot andre.
Sammenligning mot andre betegnes som benchmarking. Det såkalte benchmarkingshjulet
(Figur 3) viser trinnene i en benchmarkingsprosess. Benchmarking gjennomføres gjerne i
separate prosjekter, der hvert prosjekt har som målsetning å forbedre én av bedriftens
forretningsprosesser." (fra løsningsforslag org. og ledelse , NTNU)

http://www.ipk.ntnu.no/fag/SIO3005/Losninger/Nedlast/pdf/SIO...

Selected response from:

Hege Jakobsen Lepri
Grading comment
Takk for hjelpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Måling av driftsytelse
Roald Toskedal
4(operativ) prestasjonsmåling
Hege Jakobsen Lepri
4prestasjonsmåling
Solveig Hansen


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Måling av driftsytelse


Explanation:
Performance = ytelse
Operations = drift

Roald Toskedal
Norway
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in pair: 306

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hege Jakobsen Lepri: har sett driftsytelse brukt kun i sammenheng med motorer/ teknikk. denne teksten snakker om ledelsesegenskaper, så jeg har mine sterke tvil....
12 mins
  -> Vel, "drift" kan jo gjelde en hel organisasjon elelr avdeling, så jeg står på dette,k jeg. Det er ikke noen perfekt oversettelse, men jeg kommer ikke på noe bedre heller, gjør du?

17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
prestasjonsmåling


Explanation:
performance measurement = prestasjonsmåling iflg mine ordlister. effektivitetssmåling er et annet alternativ. operational har med driften å gjøre. driftseffektivitetsmåling, kanskje, eller måling av ...


Solveig Hansen
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 25

19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(operativ) prestasjonsmåling


Explanation:
Jeg har kun funnet prestasjonsmåling i analoge tekster på norsk, men ved å legge til "operativ" vil du få en mer eksakt oversettelse, noe jeg tror er nødvendig i den konteksten du skisserer, med mange lignende termer etter hverandre.

Eksempel på bruk:
"Prestasjonsmåling blir brukt både for å måle egenutvikling og for å sammenligne mot andre.
Sammenligning mot andre betegnes som benchmarking. Det såkalte benchmarkingshjulet
(Figur 3) viser trinnene i en benchmarkingsprosess. Benchmarking gjennomføres gjerne i
separate prosjekter, der hvert prosjekt har som målsetning å forbedre én av bedriftens
forretningsprosesser." (fra løsningsforslag org. og ledelse , NTNU)

http://www.ipk.ntnu.no/fag/SIO3005/Losninger/Nedlast/pdf/SIO...




    Reference: http://odin.dep.no/oed/norsk/publ/utredninger/NOU/026005-020...
    Reference: http://www.ipk.ntnu.no/fag/SIO3005/Losninger/Nedlast/pdf/SIO...
Hege Jakobsen Lepri
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 332
Grading comment
Takk for hjelpen!