KudoZ home » English to Norwegian » Other

hex driver

Norwegian translation: sekskanttrekker


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:hex driver
Norwegian translation:sekskanttrekker
Entered by: Lars Finsen

18:51 Jul 11, 2002
English to Norwegian translations [PRO]
English term or phrase: hex driver
Insert the approriate size Hex Driverinto the power drill.
Erling Dugan
United States
sekskanttrekker
Explanation:
Se f.eks. http://www.ensto.no/PrisEh02.txt
Selected response from:

Lars Finsen
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4sekskanttrekker
Lars Finsen
4 -1Skrujern eller stjerneskrujern
Ivan Eikås Skjøstad
3 -1SekskantnøkkelMarianneH


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
sekskanttrekker


Explanation:
Se f.eks. http://www.ensto.no/PrisEh02.txt

Lars Finsen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 67

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
Sekskantnøkkel


Explanation:
Ut fra søk på google, ser det ut til at når de sier "driver", mener de noe som ligner på en skrutrekker. Når jeg tenker på en sekskantnøkkel, tenker jeg helst på en slik som er et sekskantet metalstykke bøyd 90 grader - som gjerne følger med f.eks. Ikea-møbler.

En sekskantnøkkel kan nok brukes like greit som en skrutrekker med sekskanthode - i de fleste tilfeller, men er kanskje ikke akkurat det samme.


    Reference: http://www.mytoolstore.com/ozat/1hex1pc.html
    Reference: http://www.google.ch/search?q=sekskantn%C3%B8kkel&ie=UTF-8&o...
MarianneH
PRO pts in pair: 5

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Ivan Eikås Skjøstad: Tror ikke det er noen vits å blande inn IKEA-nøkler i dette. Det forvirrer mer enn det gavner.
1 day11 hrs
  -> Det var ikke Ikea jeg siktet til, men fasongen på hodet er likt det de fleste har sett fra Ikea :-)

1 day12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
Skrujern eller stjerneskrujern


Explanation:
Kontra "STRAIGHT-TIP HEX DRIVER" er HEX DRIVER et stjerneskrujern i følge min kilde(se link). I denne sammenheng blir det jo logisk at dette er en bit som skal settes på drillen...men likevel;

"Sett det riktige stjerneskrujernet på drillen" .Da blir det jo mer mening, og alle skjønner at det er en bit, siden den skal settes på drillen.



    Reference: http://www.cmldistribution.co.uk/rpm_hex.htm
Ivan Eikås Skjøstad
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)
PRO pts in pair: 861

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  MarianneH: Du får ikke brukt en stjernetrekker (stjerneskrujern?) i et hull laget for en sekskantnøkkel vel?
15 hrs
  -> Bits er ofte sekskantet i den ene enden og f.eks stjerneskrujern i den andre enden