KudoZ home » English to Norwegian » Other

General Manager

Norwegian translation: Administrerende direktør


08:46 Mar 6, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Other
English term or phrase: General Manager
Har alltid problemer med titler. Denne forekommer (avsender) i britisk salgsbrev. Administrerende direktør? Eller er det tryggest å beholde tittelen på engelsk?
Hanne Aas
Norway
Norwegian translation:Administrerende direktør
Explanation:
Oversettelsen er helt grei - adm. dir. passer klart best. Det større spørsmålet er om det ikke er tryggere å bruke den engelske tittelen. I dette tilfellet ville jeg har oversatt, mens jeg lar executive vice presidents og lignende stå som de er.

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2008-03-06 21:26:16 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Egentlig er Thomas' forslag helt glimrende - for en bedrift forankret i norsk bedriftskultur. Her hjemme er sjefen daglig leder, og administrerende direktør er en snobb med Armani-dress, fersk manikyr og Gucci-sko uten sokker. Men sannsynligvis er denne bedriften forankret i en kontinental bedriftskultur der downsnobbing er helt uhørt. Å presentere selveste sjefen som en slags driftsleder á la Narvestad blir helt galt. Jeg baserer min teori på at mindre forretningsenheter bare unntaksvis sender salgsbrev til prospektive kunder i utlandet - i dette tilfellet Norge.
Selected response from:

Per Bergvall
Norway
Grading comment
Tusen takk for gode kommentarer begge to!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Administrerende direktør
Per Bergvall
5daglig leder
Thomas Deschington


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
general manager
daglig leder


Explanation:
Jeg er enig med Per, men jeg ville sett an sammenhengen. Er det snakk om en mindre forretningsenhet, passer det ikke så godt med administrerende direktør.

Thomas Deschington
Poland
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian

11 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
general manager
Administrerende direktør


Explanation:
Oversettelsen er helt grei - adm. dir. passer klart best. Det større spørsmålet er om det ikke er tryggere å bruke den engelske tittelen. I dette tilfellet ville jeg har oversatt, mens jeg lar executive vice presidents og lignende stå som de er.

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2008-03-06 21:26:16 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Egentlig er Thomas' forslag helt glimrende - for en bedrift forankret i norsk bedriftskultur. Her hjemme er sjefen daglig leder, og administrerende direktør er en snobb med Armani-dress, fersk manikyr og Gucci-sko uten sokker. Men sannsynligvis er denne bedriften forankret i en kontinental bedriftskultur der downsnobbing er helt uhørt. Å presentere selveste sjefen som en slags driftsleder á la Narvestad blir helt galt. Jeg baserer min teori på at mindre forretningsenheter bare unntaksvis sender salgsbrev til prospektive kunder i utlandet - i dette tilfellet Norge.

Per Bergvall
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 102
Grading comment
Tusen takk for gode kommentarer begge to!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Thomas Deschington: Tja, det finnes da mindre bedrifter i England også, med usnobbete forretningskultur, som har kontakt med Norge og omvendt. Kommer helt an på bransjen og sammenhengen.
5 days