KudoZ home » English to Norwegian » Other

ghost union

Norwegian translation: fiktiv fagforening


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:ghost union
Norwegian translation:fiktiv fagforening
Entered by: NO-EN-DE

13:47 Aug 28, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Bus/Financial - Other
English term or phrase: ghost union
en eller annen form for fagforening - spøkelsesfagforneing høres unektelig litt rart ut...

?????? :o)
NO-EN-DE
Norway
fiktiv fagforening
Explanation:
Den fiktive fagforeningen er bare til for å sno seg rundt lover og regler. Arbeiderne vet ikke engang om den (eller at de er organisert i den) eller de vet om den, men det foregår ikke noe reelt fagforeningsarbeid i fagforeningen.

Eksempel:
http://www.ueinternational.org/vol1no6.html
Selected response from:

Egil Presttun
Norway
Grading comment
Takk for hjelpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4fiktiv fagforening
Egil Presttun
3Spøkelsesfagforening
Geir Vikan


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Spøkelsesfagforening


Explanation:
jo jeg tror det er nettopp det. nemlig en fagforening som er avgått ved døden men som ikke vil ligge stille. se link


    Reference: http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,805174,00.h...
Geir Vikan
Norway
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 3
Notes to answerer
Asker: Jeg saa denne ogsaa. Er det noe som heter spökelsesfagforening...? Tusen takk for innspillet uansett:o)


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Kristian Svanes: Du har sikkert rett med at foreininga er formelt oppløyst, men eg trur ikkje dette er eit uttrykk på norsk. Får ingen treff på Google.
3 hrs

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fiktiv fagforening


Explanation:
Den fiktive fagforeningen er bare til for å sno seg rundt lover og regler. Arbeiderne vet ikke engang om den (eller at de er organisert i den) eller de vet om den, men det foregår ikke noe reelt fagforeningsarbeid i fagforeningen.

Eksempel:
http://www.ueinternational.org/vol1no6.html


Egil Presttun
Norway
Works in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 28
Grading comment
Takk for hjelpen!
Notes to answerer
Asker: It is also called shadow union and is according to the client"well shadow union is actually established by companies in mexico as fake unions they can use for there own purposes like making demostration and then the company can claim they can pay out wages until that demostration is stopped, which is impossible because its not really the workers (real union) that is demostrating." :o)