KudoZ home » English to Norwegian » Other

hard return

Norwegian translation: avsnittskift


21:06 Mar 3, 2004
English to Norwegian translations [PRO]
Other
English term or phrase: hard return
Hva er forskjellen på "return" og "hard return" i forbindelse med tastaturet vi skriver på. Dette er sikkert et fjollete spørsmål, men likevel...
anebjordal
Ecuador
Norwegian translation:avsnittskift
Explanation:
I praksis er det nok litt mer komplisert. Trykker du Enter i Word, produserer du et avsnittskift(^p). Markøren går til neste avsnitt, og avsnittstilen for neste avsnitt iverksettes. Mange kaller dette for en 'hard return', i motsetning til det myke linjeskiftet som oppstår når teksten slipper opp for plass på en linje.
Det er imidlertid også mange som betrakter den rene linjeskift (skift+Enter, ^l) som en 'hard return'. I likhet med avsnittskift setter denne inn et skjult tegn som markerer 'linjeskift og vogn tilbake' (CR/LF), men (viktig) uten å starte et nytt avsnitt. Slik kan du starte en ny linje uten å inkrementere en nummerert liste, eller uten å lage et nytt kulepunkt i en punktmerket liste. Ingen av disse bør forveksles med Ctrl+Enter (hardt sideskift, ^m) eller Shift+Ctrl+Enter (spalteskift, ^n). Kombinasjonene med cirkumfleks-tegnet viser hva du taster når du søker etter tegnene i søk/erstatt.
Selected response from:

Per Bergvall
Norway
Grading comment
Takk for hjelpen.
- Ane
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2avsnittskift
Per Bergvall
5automatisk linjeskift vs. manuelt linjeskift
Amber Intl.
4 +1linjeskiftxxxHobo


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
linjeskift


Explanation:
Hard return er et skjult tegn brukt i ordbehandlingsprogrammet for linjeskift, uansett hvordan margene er satt.

Se internet siden under for mer informasjon.


    Reference: http://www.webopedia.com/TERM/h/hard_return.html
xxxHobo
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Trond Ruud: soft returns er vel "linewraps" - automatiske linjeskift ved høyremarg.
14 mins

40 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
avsnittskift


Explanation:
I praksis er det nok litt mer komplisert. Trykker du Enter i Word, produserer du et avsnittskift(^p). Markøren går til neste avsnitt, og avsnittstilen for neste avsnitt iverksettes. Mange kaller dette for en 'hard return', i motsetning til det myke linjeskiftet som oppstår når teksten slipper opp for plass på en linje.
Det er imidlertid også mange som betrakter den rene linjeskift (skift+Enter, ^l) som en 'hard return'. I likhet med avsnittskift setter denne inn et skjult tegn som markerer 'linjeskift og vogn tilbake' (CR/LF), men (viktig) uten å starte et nytt avsnitt. Slik kan du starte en ny linje uten å inkrementere en nummerert liste, eller uten å lage et nytt kulepunkt i en punktmerket liste. Ingen av disse bør forveksles med Ctrl+Enter (hardt sideskift, ^m) eller Shift+Ctrl+Enter (spalteskift, ^n). Kombinasjonene med cirkumfleks-tegnet viser hva du taster når du søker etter tegnene i søk/erstatt.

Per Bergvall
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 102
Grading comment
Takk for hjelpen.
- Ane

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Per Riise
11 hrs

agree  Ivan Eikås Skjøstad
1 day54 mins

9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
automatisk linjeskift vs. manuelt linjeskift


Explanation:
SOFT RETURN (automatisk linjeskift)
A carriage return is automatically inserted by the software program. Soft returns allow users to continue typing without having to manually press the return key at the end of each line.

HARD RETURN (manuelt linjeskift)
The ending of a line to begin the next line that is entered into a document by pressing the return key. Hard returns are most commonly used to begin a new paragraph.



    Reference: http://www.computerhope.com/jargon/h/hardretu.htm
Amber Intl.
Native speaker of: Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal), Native in EnglishEnglish