KudoZ home » English to Norwegian » Petroleum Eng/Sci

set-top box

Norwegian translation: dekoderboks


21:26 Jun 17, 2005
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Petroleum Eng/Sci / Subsea equipment / wireline intervention
English term or phrase: set-top box
A set-top box is a device that enables a television set to become a user interface to the Internet and also enables a television set to receive and decode digital television (DTV) broadcasts. DTV set-top boxes are sometimes called receivers. A set-top box is necessary to television viewers who wish to use their current analog television sets to receive digital broadcasts. It is estimated that 35 million homes will use digital set-top boxes by the end of 2006, the estimated year ending the transition to DTV.
Arve-Olav Solumsmo
Norway
Norwegian translation:dekoderboks
Explanation:
Dette er en boks som i hovedsak inneholder en datamaskin som dekoder og behandler TV- og radiosignaler som kommer fra liten del av boksen som mottar og omformer til en digital bitstrøm radiosignaler fra en satellittantenne (i Europa DVB-S-systemet), en vanlig TV-antenne for bakkebasert digitalfjernsyn (i Europa DVB-T-systemet), eller digitale signaler fra Internett (ved hjelp av et modem som er tilkoplet Internett via en eller annen form for kabel, eller en eller annen form for radiosignaler).

Bitstrømmen er kodet med komprimerte og ofte krypterte bilde- og lydsignaler i henhold til bestemte standarder, og datamaskindelen dekoder og om nødvendig dekrypterer signalene og omformer dem til analoge eller digitale TV-bilder og analog eller digital lyd (nye TV-mottakere og radiomottakere kan behandle digitale signaler direkte, uten å gå veien om analoge signaler).

Direkte oversatt blir "apparattoppboks" det nærmeste, og ikke "settoppboks/sett-topp-boks", fordi et norsk TV-apparat ikke kalles et "TV-sett". For å unngå å bruke hybriduttrykket "set-topp-boks" som gir mange treff på Internett, foreslår jeg derfor "dekoderboks" som gir en beskrivelse av hva boksen i all hovedsak gjør.
Selected response from:

Tor G Jensen
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5digitalboksRannheid Sharma
4 +1dekoderboks
Tor G Jensen
4digitalboks
Vedis Bjørndal
3satellittmottaker
Per Bergvall


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
satellittmottaker


Explanation:
Eventuelt multifunksjonell satellittmottaker. Vi mangler egentlig et godt uttrykk for denne boksen - hvis funksjonalitet ikke nettopp uttrykkes adekvat i kildebegrepet heller. Den skal holde rede på hvilke signaler du har betalt for, og bare slippe disse gjennom til TV-apparatet eller videoen. Programbehandler? Kanalformidler? TV-boks?

Per Bergvall
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 25

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
dekoderboks


Explanation:
Dette er en boks som i hovedsak inneholder en datamaskin som dekoder og behandler TV- og radiosignaler som kommer fra liten del av boksen som mottar og omformer til en digital bitstrøm radiosignaler fra en satellittantenne (i Europa DVB-S-systemet), en vanlig TV-antenne for bakkebasert digitalfjernsyn (i Europa DVB-T-systemet), eller digitale signaler fra Internett (ved hjelp av et modem som er tilkoplet Internett via en eller annen form for kabel, eller en eller annen form for radiosignaler).

Bitstrømmen er kodet med komprimerte og ofte krypterte bilde- og lydsignaler i henhold til bestemte standarder, og datamaskindelen dekoder og om nødvendig dekrypterer signalene og omformer dem til analoge eller digitale TV-bilder og analog eller digital lyd (nye TV-mottakere og radiomottakere kan behandle digitale signaler direkte, uten å gå veien om analoge signaler).

Direkte oversatt blir "apparattoppboks" det nærmeste, og ikke "settoppboks/sett-topp-boks", fordi et norsk TV-apparat ikke kalles et "TV-sett". For å unngå å bruke hybriduttrykket "set-topp-boks" som gir mange treff på Internett, foreslår jeg derfor "dekoderboks" som gir en beskrivelse av hva boksen i all hovedsak gjør.

Tor G Jensen
Works in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 37

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roald Toskedal
3 days1 hr

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
digitalboks


Explanation:
NRK kaller det enten digitalboks, tv-boks eller fjernsynsboks
Se ref.
digitalboks, tv-boks, fjernsynsboks
eng.: set-top box
Et apparat som har som hovedfunksjon å ta imot og omforme digitale
fjernsynssignaler til analoge, og som kan plasseres i tilknytning til
fjernsynet. Apparatet kan ha andre funksjoner i tillegg


    Reference: http://www6.nrk.no/norgestelevisjon/ordliste/digital_ordbok....
Vedis Bjørndal
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 7

1 day16 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
digitalboks


Explanation:
I reklame og salgsbrosjyrer bruker de nesten bestandig digitalboks

Rannheid Sharma
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian