KudoZ home » English to Norwegian » Photography/Imaging (& Graphic Arts)

plate finisher

Norwegian translation: overtrykker & plate finish


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:plate finisher
Norwegian translation:overtrykker & plate finish
Entered by: Cecilie Brauer

14:41 Jan 10, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Photography/Imaging (& Graphic Arts)
English term or phrase: plate finisher
ingen sammenheng....kun de to ordene. vet det har med bildefremkalling og gjøre, muligens røntgen.
plate er vel grei, men hva med finisher....noen som har greie på foto?
Cecilie Brauer
overtrykker & plate finish
Explanation:
En overtrykker er en person som jobber med trykkplater på et trykkeri e.l (monterer trykkfilmer og brenner trykkplater).
Yrket mediegrafiker inneholder de tidligere termene/yrkene typograf (jobber med sats og layout og design), reprotekniker (Scanner og behandler bilder) og overtrykker.

Det kan også være en kjemi til å rense/beskytte trykkplater, og det spørs vel om det ikke er dette ordet du er på jakt etter. Har dessverre ikke noe norsk ord på dette, men nå er jo finish et ord i den norske ordlista også... :O)

http://www.fgsc.ca/en/product_subcategories.php?pc_id=3&psc_...

Se også linkene til Malte
Selected response from:

Nina Rose
Norway
Grading comment
yep, plate finish passer fint. det er visst snakk om en substans, ikke et menneske. Tusen takk :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1overtrykker & plate finishNina Rose
1person som fornyer trykkplaterme.translation


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
person som fornyer trykkplater


Explanation:
I følge de to nettsidene nede er det visst enten en person som fornyer, pusser opp eller restaurerer trykkplater (e.l.) eller en polering/et pleiemiddel for trykkplater. Men jeg vet hverken hva det ene eller det andre heter paa norsk, saa du faar ha lykke til videre ;-)
Hilsen,
Malte


    Reference: http://www.occupationalinfo.org/97/971381030.html
    Reference: http://www.rbpchemical.com/PDFs-Printing/PlateFinisherPreser...
me.translation
Germany
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in NorwegianNorwegian

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
overtrykker & plate finish


Explanation:
En overtrykker er en person som jobber med trykkplater på et trykkeri e.l (monterer trykkfilmer og brenner trykkplater).
Yrket mediegrafiker inneholder de tidligere termene/yrkene typograf (jobber med sats og layout og design), reprotekniker (Scanner og behandler bilder) og overtrykker.

Det kan også være en kjemi til å rense/beskytte trykkplater, og det spørs vel om det ikke er dette ordet du er på jakt etter. Har dessverre ikke noe norsk ord på dette, men nå er jo finish et ord i den norske ordlista også... :O)

http://www.fgsc.ca/en/product_subcategories.php?pc_id=3&psc_...

Se også linkene til Malte

Nina Rose
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4
Grading comment
yep, plate finish passer fint. det er visst snakk om en substans, ikke et menneske. Tusen takk :-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  me.translation
2 hrs