KudoZ home » English to Norwegian » Printing & Publishing

AC adapter

Norwegian translation: vekselstrømadapter


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:AC adapter
Norwegian translation:vekselstrømadapter
Entered by: Elisabeth Bull

17:36 Mar 11, 2004
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Printing & Publishing
English term or phrase: AC adapter
I glossaryet som fulgte med apparatet håndboken gjelder for, kalles dette for "likestrømsadapter", men er det ikke like greit med bare strømadapter? Eller batterieliminator? Er det noen som vet dette sikkert?
Elisabeth Bull
vekselstrømadapter
Explanation:
En liten variant her, men ser også at kun "omformer" brukes for å beskrive dette, selv om det kanskje blir knapt.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 23 mins (2004-03-11 19:00:46 GMT)
--------------------------------------------------

Kanskje ikke en variant siden det sto i din ordliste...men uansett kan \"omformer\" være et alternativ.
Selected response from:

Ivan Eikås Skjøstad
Norway
Grading comment
Takk for hjelpa!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2vekselstrømadapter
Ivan Eikås Skjøstad
5220V-adapter
Roald Toskedal
4 +1vekselstrømsomformer
Per Bergvall
3likestrømsadapter
Huijer


Discussion entries: 2





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ac adapter
likestrømsadapter


Explanation:
Det finnes også vekselstrømsadaptere, så ikke bare strømadapter, spør du meg.

Huijer
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Suzanne Blangsted
2 mins

disagree  Per Bergvall: dette kalles da vitterlig vekselstrømsomformer (eller-adapter)...!!
3 mins

12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
ac adapter
vekselstrømsomformer


Explanation:
Denne omformeren vil typisk omforme vekselstrømmen fra et vegguttak (220V/50Hz) til likestrøm for f.eks. en bærbar PC (19V likestrøm for nyere Toshiba-modeller). Benevnelsen hentes ut fra hva den omformer, ikke hva den omformer til.

Per Bergvall
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tore Bjerkek: Jeg ville bruke vekselstrømadapter. Omformere kan være så mangt.
1 hr

20 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
ac adapter
220V-adapter


Explanation:
Altså, egentlig burde den hete "AC/DC adapter", for det er DET den gjør - (omdanner vekselstrøm/nettspenning/220V til en lavspent likespenning som apparatet kan bruke for sin interne drift). Disse kaltes nok batterieliminator da de kom i handelen for 3-40 år siden, men i dag kalles de gjerne (ett-eller-annet)-adapter. Jeg ville ha satset på "220V-adapter" eller "nettspenningsadapter". Helst ikke noe med "strøm", for det er hovedsakelig spenningen som det gjøres noe med...

--------------------------------------------------
Note added at 22 mins (2004-03-11 17:59:04 GMT)
--------------------------------------------------

Ammm, selvfølgelig \"30-40 år siden\"!


    Reference: http://smartprodukter.com/product_info.php?cPath=&products_i...
Roald Toskedal
Norway
Native speaker of: Norwegian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Per Bergvall: 'hovedsakelig' var nå sterke ord, når den vitterlig omdanner vekselstrøm til likestrøm...:-)
8 mins
  -> Nudah? Husker vi Ohms lov? Hvordan tilpasser du STRØMMEN med en adapter? :) Joda, selvfølgelig KALLES det strøm, men det er nå likevel spenningen det dreier seg om. Likerettingen er én ting, men hovedformålet med en slik adapter er å lage en lavspenning.

neutral  Tore Bjerkek: husk at mange adaptere kan brukes både med 110 og 220 V nett.
57 mins
  -> Ja, men i Norge bruker vi faktisk 220V :)

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
ac adapter
vekselstrømadapter


Explanation:
En liten variant her, men ser også at kun "omformer" brukes for å beskrive dette, selv om det kanskje blir knapt.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 23 mins (2004-03-11 19:00:46 GMT)
--------------------------------------------------

Kanskje ikke en variant siden det sto i din ordliste...men uansett kan \"omformer\" være et alternativ.


    Reference: http://www.hp-expo.com/no/nor/commercial/handhelds/fa104a.ht...
    Reference: http://www.hp-expo.com/no/nor/consumer/cameras/q3731a_tech.h...
Ivan Eikås Skjøstad
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)
PRO pts in category: 4
Grading comment
Takk for hjelpa!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tore Bjerkek
3 mins

agree  Vedis Bjørndal: A(lternate) C(urrent)er motsatt av likestrøm iflg min ordbok
1 hr