KudoZ home » English to Norwegian » Psychology

GSR/galvanic skin response component

Norwegian translation: GSR (galvanisk hudmotstand)


06:49 Mar 6, 2007
English to Norwegian translations [PRO]
Science - Psychology
English term or phrase: GSR/galvanic skin response component
Can I keep the term like this, or should it be translated? What would the translation be?
inger nordhagen
Norwegian translation:GSR (galvanisk hudmotstand)
Explanation:
Dersom linken din refererer til "galvanic skin resistance" og ikke "galvanic skin response", vil vel dette kansje passe?
Selected response from:

Heidi Kjelsvik
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4GSR (galvanisk hudmotstand)
Heidi Kjelsvik
3gsr-komponent (galvanic skin response - galvanisk hudrespons)
Bjørnar Magnussen
3Galvanisk hudmotstand
Anita Karlson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gsr/galvanic skin response component
Galvanisk hudmotstand


Explanation:
Jeg finner galvanisk hudmotstand, men ser at forkortelsen GSR er mye brukt, også på norsk. Skriv evt. det norske uttrykket i parentes bak forkortelsen.


Example sentence(s):
  • En måte å prøve ut dette på er å spille ulike toner for et menneske og se på responsen i stressvariabler, som HRV (Heart Rate Variability) eller GSR (galvanisk hudmotstand).

    Reference: http://www.livshjelp.no/ny/toning/toning.htm
Anita Karlson
Native speaker of: Norwegian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Bjørnar Magnussen: Tror nok linken din refererer til "galvanic skin resistance" og ikke "galvanic skin response".
13 mins
  -> Ja, du har rett. Her sjekket jeg ikke nøye nok.

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gsr/galvanic skin response component
gsr-komponent (galvanic skin response - galvanisk hudrespons)


Explanation:
Slik ville jeg oversatt hvis jeg hadde plass. "Galvanic skin response" oversettes med "galvanisk hudrespons" i Store Norske Leksikon (ref. 1).

Example sentence(s):
  • galvanisk hudrespons - eng. galvanic skin response, fork. GSR, tidligere kalt psykogalvanisk respons (psyk.), en endring i den elektriske motstand i hude...
  • ble det funnet effekt av musikk på flere sentrale biologiske variabler, som blodtrykk, puls, respirasjon, muskeltonus og galvanisk hudrespons (6)

    Reference: http://www.snl.no/article.html?id=725732
    Reference: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_...
Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 12

8 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gsr/galvanic skin response component
GSR (galvanisk hudmotstand)


Explanation:
Dersom linken din refererer til "galvanic skin resistance" og ikke "galvanic skin response", vil vel dette kansje passe?


    Reference: http://www.sintef.no/upload/Teknologi_og_samfunn/Veg%20og%20...
    Reference: http://www.livshjelp.no/ny/toning/toning.htm
Heidi Kjelsvik
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 4