KudoZ home » English to Norwegian » Tech/Engineering

dolly track

Norwegian translation: kameravognskinner/ skinner for kameravogn


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:dolly track
Norwegian translation:kameravognskinner/ skinner for kameravogn
Entered by: Hege Jakobsen Lepri

18:23 Mar 12, 2002
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering / Film industry
English term or phrase: dolly track
This is a track used in a movie where the camera is following a bus.
Erling Dugan
United States
kameravognskinner/ skinner for kameravogn
Explanation:
På websiden til denne foreningen av amatørfilmfotografer fant jeg både ordliste og beskrivelse av kameravogn og skinner. Det ser ut som termen "dolly" også brukes innen miljøet, -på dansk er dette enda mer hyppig:
http://home.online.no/~novideof/tips.html
http://home.online.no/~novideof/ordliste.html
"Dolly. Kameravogn"
" For å begynne med det enkleste: Skinnene. Her trenger du to kraftige planker så lange som mulig. Disse
legger du rett på underlaget. Er dette svært ujevnt kan du bygge opp med løse plankebiter.
Selve vogna kan lages av en stor treplate, gammel dør el.l. Hjulene kan du ta fra en gammel barnevogn.
Det er en fordel om du lager et håndtak slik at en annen person kan styre vogna mens fotografen står oppå".

Selected response from:

Hege Jakobsen Lepri
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5kameravognspor/kameravognbane
Tore Bjerkek
4kameravognskinner/ skinner for kameravogn
Hege Jakobsen Lepri
4Spor for kameravognanebjordal


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Spor for kameravogn


Explanation:
none needed

anebjordal
Ecuador
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 195

19 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
kameravognspor/kameravognbane


Explanation:
Dolly er jo en lav vogn
Kameravogn er en vogn påmontert kamera,
se
http://www.dacon.net/Rorinsp Hytec.htm
[(film) kameravogn, dolly]
Kanskje du foretrekker
bane for(fjernstyrt)kameravogn, om det passer.


Tore Bjerkek
Canada
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 884

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kameravognskinner/ skinner for kameravogn


Explanation:
På websiden til denne foreningen av amatørfilmfotografer fant jeg både ordliste og beskrivelse av kameravogn og skinner. Det ser ut som termen "dolly" også brukes innen miljøet, -på dansk er dette enda mer hyppig:
http://home.online.no/~novideof/tips.html
http://home.online.no/~novideof/ordliste.html
"Dolly. Kameravogn"
" For å begynne med det enkleste: Skinnene. Her trenger du to kraftige planker så lange som mulig. Disse
legger du rett på underlaget. Er dette svært ujevnt kan du bygge opp med løse plankebiter.
Selve vogna kan lages av en stor treplate, gammel dør el.l. Hjulene kan du ta fra en gammel barnevogn.
Det er en fordel om du lager et håndtak slik at en annen person kan styre vogna mens fotografen står oppå".




    Reference: http://home.online.no/~novideof/tips.html
    Reference: http://www.dacon.net/Rorinsp%20Hytec.htm
Hege Jakobsen Lepri
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 332