KudoZ home » English to Norwegian » Tech/Engineering

multi-tasking capabilities

Norwegian translation: fleroppgavekjøring


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:multi-tasking
Norwegian translation:fleroppgavekjøring
Entered by: Hege Jakobsen Lepri

09:01 Mar 13, 2002
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: multi-tasking capabilities
Til tross for at jeg har oversatt multi-tasking tidligere, kan jeg ikke finne det i mitt pc-minne.
Multi-tasking er behandling av flere oppgaver samtidig, noe nyere Windows-skrivebord gir mulighet til.
Tips??
Hege Jakobsen Lepri
fleroppgavekjøringsmulighet, fleroppgavekjøring, [mulighet for] ~
Explanation:
Uten konkret kontekst er "fleroppgavekjøring" standardsvaret. Hvis kontekst tillater det, synes jeg det ofte er fristende å skrive om, i og med at mangestavelsesord har det med å gjøre fæle ting med flyten i teksten. Altså, hvis du må, "Fleroppgavekjøringsmulighet", men hvis du kan omskrivning av type "systemet har mulighet til å utføre flere samtidige oppgaver". Ser forresten at Dataordboken er enig med meg :)
Selected response from:

xxxdatadok
Grading comment
Jeg sjonglerer enda med ytrykket for å få flyt, men er enig med deg i komponentene som må være med.
Har forresten sett i flere tilsendte Trados-ordbøker at andre oversettere har hoppet over problemet med lange sammensatte ord ved å innføre den engelske regelen med bruk av enkeltord som står i rekke.
Hvis det er framtida, er norsk grammatikk i ferd med å gå rett i dass!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5fleroppgavefunksjonerKnut Utsi
5fleroppgavekjøringsmulighet, fleroppgavekjøring, [mulighet for] ~xxxdatadok


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
fleroppgavekjøringsmulighet, fleroppgavekjøring, [mulighet for] ~


Explanation:
Uten konkret kontekst er "fleroppgavekjøring" standardsvaret. Hvis kontekst tillater det, synes jeg det ofte er fristende å skrive om, i og med at mangestavelsesord har det med å gjøre fæle ting med flyten i teksten. Altså, hvis du må, "Fleroppgavekjøringsmulighet", men hvis du kan omskrivning av type "systemet har mulighet til å utføre flere samtidige oppgaver". Ser forresten at Dataordboken er enig med meg :)

xxxdatadok
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 11
Grading comment
Jeg sjonglerer enda med ytrykket for å få flyt, men er enig med deg i komponentene som må være med.
Har forresten sett i flere tilsendte Trados-ordbøker at andre oversettere har hoppet over problemet med lange sammensatte ord ved å innføre den engelske regelen med bruk av enkeltord som står i rekke.
Hvis det er framtida, er norsk grammatikk i ferd med å gå rett i dass!

18 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
fleroppgavefunksjoner


Explanation:
"fleroppgavekjøring" brukes blant annet
av Microsoft for bare "multitasking".



Knut Utsi
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 19