KudoZ home » English to Norwegian » Tech/Engineering

retentate/permeate side

Norwegian translation: inntaksside/uttaksside


13:11 May 22, 2002
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering / membranteknikk
English term or phrase: retentate/permeate side
Navn på de to sidene av en membran som slipper igjennom et stoff. Retentate side er siden hvor stoffet opptas i membranen, permeate side er siden hvor stoffet slippes ut av membranen. Jeg vet godt at vi gjerne kan bruke retentatside og permeatside på norsk også, men jeg er ute etter noe norskere. F.eks. opptaksside/avgivningsside. Synspunkter?
Lars Finsen
Norwegian translation:inntaksside/uttaksside
Explanation:
Brukt i en annen teknisk beskrivelse, se lenken nedenfor.

tilsugerside/avstøterside om membranen aktivt tiltrekker og avstøter stoffet.
Selected response from:

MarianneH
Grading comment
Jeg er fortsatt i tvil om hva som er best å gjøre med disse
begrepene. Å bruke de latinske formene på norsk også går an,
altså retentatside, permeatside. Inntaks- og uttaksside er
relevant for elektroutstyr, men kanskje mindre for kjemiske
membraner. Jeg har av og til brukt opptaksside og
avgivningsside. Disse betegnelsene fokuserer bare på det
stoffet eller de stoffene som trenger gjennom membranen, men
det er også et poeng med disse membranene som inngår i den
engelske (latinske) betegnelsen retentatside, at det også er
stoffer som ikke trenger igjennom. Og det ville det vært fint
å ha et norsk ord for.
de
1 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1inntaksside/uttakssideMarianneH
4tilbakeholdings-/gjennomtrengingsdel
Vedis Bjørndal


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tilbakeholdings-/gjennomtrengingsdel


Explanation:
Dette er et forslag fra min side. "Retention" betyr tilbakeholdelse, "Permeate" betyr gjennomtrengelig, eller man kan også si permeabel på norsk (ihvertfall innen medisinsk osmose). Jeg mener at "impermeabel" derfor også kan brukes "retentate". Meningen er at en membran kan være gjennomtrengelig for noen stoffer, f.eks. en type molekyler (av løsningsmiddel), mens den ikke slipper gjennom andre typer - akkurat som cellene i kroppen vår.

Håper dette kan være til noe hjelp!

Vedis Bjørndal
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 259

1 day5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
inntaksside/uttaksside


Explanation:
Brukt i en annen teknisk beskrivelse, se lenken nedenfor.

tilsugerside/avstøterside om membranen aktivt tiltrekker og avstøter stoffet.


    Reference: http://www.holteindustri.no/zfsf.htm
MarianneH
PRO pts in pair: 5
Grading comment
Jeg er fortsatt i tvil om hva som er best å gjøre med disse
begrepene. Å bruke de latinske formene på norsk også går an,
altså retentatside, permeatside. Inntaks- og uttaksside er
relevant for elektroutstyr, men kanskje mindre for kjemiske
membraner. Jeg har av og til brukt opptaksside og
avgivningsside. Disse betegnelsene fokuserer bare på det
stoffet eller de stoffene som trenger gjennom membranen, men
det er også et poeng med disse membranene som inngår i den
engelske (latinske) betegnelsen retentatside, at det også er
stoffer som ikke trenger igjennom. Og det ville det vært fint
å ha et norsk ord for.
de

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  heiaamot
3 days18 hrs