KudoZ home » English to Norwegian » Tech/Engineering

organic vapour cartridge

Norwegian translation: Innsats/patron for organiske damper


12:00 Aug 18, 2002
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: organic vapour cartridge
If ventilation is inadequate, or exposure limits are exceeded, NIOSH-certified half-mask respirator with HEP/organic vapor cartridges (R- og R-series filters) recommended.

The text is about garbage disposal and toxicity.
Tone Klausen
Norwegian translation:Innsats/patron for organiske damper
Explanation:
ville jeg foreslå. Tydeligvis noe man setter inn, plugger inn e.l. i respiratoren for at man skal kunne puste med dem hvis det er organiske damper til stede.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-18 16:05:24 (GMT)
--------------------------------------------------

\"organiske damper\" er litt dårlig norsk. \"Damper av organiske stoffer\" er bedre, men litt langt. Men at det dreier seg om damper er jo implisitt, siden det handler om noe som kan komme inn i en respirator, så hvorfor ikke \"organiske kjemikalier/stoffer\"?
Selected response from:

Lars Finsen
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Innsats/patron for organiske damper
Lars Finsen
4filterinnsats for organiske gasser
Tore Bjerkek
3organisk filterinnsats
Per Bergvall


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Innsats/patron for organiske damper


Explanation:
ville jeg foreslå. Tydeligvis noe man setter inn, plugger inn e.l. i respiratoren for at man skal kunne puste med dem hvis det er organiske damper til stede.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-18 16:05:24 (GMT)
--------------------------------------------------

\"organiske damper\" er litt dårlig norsk. \"Damper av organiske stoffer\" er bedre, men litt langt. Men at det dreier seg om damper er jo implisitt, siden det handler om noe som kan komme inn i en respirator, så hvorfor ikke \"organiske kjemikalier/stoffer\"?

Lars Finsen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 67

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Liss Myrås
26 mins

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
organisk filterinnsats


Explanation:
Som vanlig blir det her et spørsmål om hva som er organisk - utslippet eller kassetten. Som i active carbon filter, der kullet er aktivt, og ikke egentlig filteret, men oversettelsen gjerne blir 'aktivt kullfilter' i stedet for 'filter med akivt kull'. Min gjetning går ut på at organic peker på cartridge, og at vapour nærmest er uviktig.

Per Bergvall
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 2240

22 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
filterinnsats for organiske gasser


Explanation:
...med HEP filterinnsats for organiske gasser

HEP står kanskje for High Efficiency Media (HEP) og ikke HEPA
(se http://www.filter-equipment.com/omedia.html))

R- and P-series filters can be used for both oil and non-oil aerosols - ifølge
http://test.ohscanada.com/SafetyPurchasing/Resp1.asp

Se ellers
http://www.inneklima.com/

http://www.inneklima.com/index.asp?key=benzen



Tore Bjerkek
Canada
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 884