KudoZ home » English to Norwegian » Tech/Engineering

translation beam

Norwegian translation: veivarm, veivstang, overføringsstag


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:translation beam
Norwegian translation:veivarm, veivstang, overføringsstag
Entered by: Lars Finsen

07:34 Jan 10, 2003
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: translation beam
En stang som kan overføre f.eks. den vertikale komponenten av sin bevegelse til f.eks. lineær bevegelse av en annen maskindel, mens den horisontale komponenten f.eks. gir en tredje maskindel en rotasjonsbevegelse. Høres umulig ut, men det ser ut til at det kan skje...
Lars Finsen
veivstang
Explanation:
Det er jo i prinsippet det samme som en veivstang i en motor (omsetter stemplets lineære bevegelse til en rotasjon), men den engelske termen sier meg ikke noe og er åpenbart ikke vanlig.
Selected response from:

Hermod Nilsen
Denmark
Grading comment
Har gått ut fra at veivstang/veivarm er brukbart her, men
konstruksjoner med overføring- kan sikkert også brukes i
noen tilfeller.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2veivstang
Hermod Nilsen
1overføringsstang/ -stag/ -bjelke
Tore Bjerkek


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
veivstang


Explanation:
Det er jo i prinsippet det samme som en veivstang i en motor (omsetter stemplets lineære bevegelse til en rotasjon), men den engelske termen sier meg ikke noe og er åpenbart ikke vanlig.

Hermod Nilsen
Denmark
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in pair: 114
Grading comment
Har gått ut fra at veivstang/veivarm er brukbart her, men
konstruksjoner med overføring- kan sikkert også brukes i
noen tilfeller.

6 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
overføringsstang/ -stag/ -bjelke


Explanation:
overføringsstang sammen med et overføringsledd
- for å bygge på ditt ordvalg

Tore Bjerkek
Canada
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 884