KudoZ home » English to Norwegian » Tech/Engineering

Knock Retard

Norwegian translation: tenningsforsinkelse


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Knock Retard
Norwegian translation:tenningsforsinkelse
Entered by: Liss Myrås

09:13 Apr 4, 2003
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering / Bil/Motor
English term or phrase: Knock Retard
Her er en definisjon:

"Knock Retard is the response from the PCM to cylinder detonation. Knock Retard is the measure of the number of degrees of overall ignition timing advance that must be removed from the engine to prevent detonation from continuing, thus protecting the engine from damage.

Finnes det en standard oversettelse på norsk for dette?

Tar gjerne i mot forslag :o)
Liss Myrås
Sweden
tenningsforsinkelse
Explanation:
Ikke rare forskjellen, men det er viktig å få med seg at denne 'forsinkelsen' som regel er å betrakte som en redusert fortenning; der gnist vanligvis ville skje for eksempel 18 grader før øvre dødpunkt, kan tenningsforsinkelse i forbindelse med tenningsbank redusere dette til 12 grader. En tenningsforsinkelse som ga 'negativ fortenning', dvs gnist ved eller etter øvre dødpunkt, ville resultere i en motor som føltes helt ualminnelig daukjørt.
Selected response from:

Per Bergvall
Norway
Grading comment
Tusen takk for hjelpen begge to!!
:o)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1tenningsforsinkelse
Per Bergvall
4Forsinket tenning
Shaun Friel


  

Answers


32 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Forsinket tenning


Explanation:
Forsinket tenning or sentenning is the process of removing ignition timing advance to prevent unwanted detonation or "knock". Known in UK English as retarded ignition.

Shaun Friel
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 20

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
tenningsforsinkelse


Explanation:
Ikke rare forskjellen, men det er viktig å få med seg at denne 'forsinkelsen' som regel er å betrakte som en redusert fortenning; der gnist vanligvis ville skje for eksempel 18 grader før øvre dødpunkt, kan tenningsforsinkelse i forbindelse med tenningsbank redusere dette til 12 grader. En tenningsforsinkelse som ga 'negativ fortenning', dvs gnist ved eller etter øvre dødpunkt, ville resultere i en motor som føltes helt ualminnelig daukjørt.

Per Bergvall
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 2240
Grading comment
Tusen takk for hjelpen begge to!!
:o)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roald Toskedal
10 hrs