KudoZ home » English to Norwegian » Tech/Engineering

Content tab

Norwegian translation: innholdsfanen


09:24 Jul 8, 2003
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: Content tab
Setningen lyder: "Click the Help button next to the Content tab". Bruker vi "arkfane" eller "tabulator" på norsk?
Ellen-Marie Kristiansen Ritchie
Norway
Norwegian translation:innholdsfanen
Explanation:
Microsoft bruker riktignok kategori for tab, men dette harmonerer dårlig når man faktisk mener den lille fanen som stikker opp på toppen av kategorikortet - og ikke selve kategorikortet.
Selected response from:

Per Bergvall
Norway
Grading comment
Takk for hjelpen! Content måtte stå til sist på englesk, men fanen passet bra.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1innholdsfanen
Per Bergvall
4Kategorien Innhold
Elisabeth Bull
3kategorien Innhold
Marianne Dørumsgard


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
content tab
Kategorien Innhold


Explanation:
Jeg bruker kategori om Tab (for dialogbokser med flere faner), men andre bruker arkfane, fane og sikkert flere ting.

--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2003-07-08 09:31:22 GMT)
--------------------------------------------------

For sikkerhets skyld: Kategori er Microsoft-terminologi.

Elisabeth Bull
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in pair: 125

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
innholdsfanen


Explanation:
Microsoft bruker riktignok kategori for tab, men dette harmonerer dårlig når man faktisk mener den lille fanen som stikker opp på toppen av kategorikortet - og ikke selve kategorikortet.

Per Bergvall
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 2240
Grading comment
Takk for hjelpen! Content måtte stå til sist på englesk, men fanen passet bra.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ivan Eikås Skjøstad: Passer bedre inn her. Kategorien Innhold blir noe tungt, og her må en vel ikke MS sin terminologi?
32 mins

agree  Vebjørg Ekroll: Jeg har brukt ordet arkfane når jeg har skrevet manualer for dataprogrammer. Hva med 'arkfanen innhold' eller 'arkfanen kalt innhold'?
1 hr

disagree  Elisabeth Bull: Jeg har ingen sterke meninger om selve termen, men MS bruker kategori om nettopp den lille fanen (som vitterlig er en del av kategorien). Fordel ved å bruke MS-terminologi: Gjennomarbeidet og gjenkjennelig.
22 hrs
  -> En annen autoritet på området - deg selv - bruker i dagligtale nettopp "faner" om den lille greia som stikker opp...Fordelen med å fravike MS-terminologi: Man kan forbedre språket der det trengs.

15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kategorien Innhold


Explanation:
Microsoft bruker "kategori" i oversettelser av 'tab' i Internet Explorer. Regner med det er denne typen 'tab' det er henvist til her - de du ser mange av når du går inn på Tools (verktøy) og velger Internet Options (det vi ser på toppen av dette vinduet (General, Security osv.) ).
Håper dette er til hjelp!


    Microsoft glossaries
Marianne Dørumsgard
United Kingdom
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 16