KudoZ home » English to Norwegian » Tech/Engineering

Plate Rider

Norwegian translation: avstandsføler


12:35 Jan 19, 2004
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: Plate Rider
Er et instrument eller en del (rund plate) som benyttes til å stille inn avstander ved plasmabueskjæring.
Anita Karlson
Norwegian translation:avstandsføler
Explanation:
Jeg vet meget godt hva dette er for noe, men jeg er ikke sikker på noen norsk term for det... Det er en føler (ofte kapasitiv) som overvåker avstanden mellom skjærehodet og platen. Føleren styrer da automatisk avstanden via en motor som hever eller senker skjærehodet, da denne avstanden er kritisk både for kvaliteten på snittet og for levetiden på skjærehodet.
Selected response from:

Roald Toskedal
Norway
Grading comment
Takk for hjelpen, beklager sen respons, har vært innmari hektisk her i det siste :)

3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5(naut) diagonalplatexxxhelena69
4avstandsføler
Roald Toskedal


  

Answers


13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
plate rider
avstandsføler


Explanation:
Jeg vet meget godt hva dette er for noe, men jeg er ikke sikker på noen norsk term for det... Det er en føler (ofte kapasitiv) som overvåker avstanden mellom skjærehodet og platen. Føleren styrer da automatisk avstanden via en motor som hever eller senker skjærehodet, da denne avstanden er kritisk både for kvaliteten på snittet og for levetiden på skjærehodet.


    -
Roald Toskedal
Norway
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in pair: 306
Grading comment
Takk for hjelpen, beklager sen respons, har vært innmari hektisk her i det siste :)

8 days   confidence: Answerer confidence 5/5
(naut) diagonalplate


Explanation:
I can't explain what it is, other than a nautical term. I found the word in "engelsk-norsk teknisk ordbok".

xxxhelena69
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Roald Toskedal: Admittedly, Plasma cutting is widely used at shipyards, but that's about the only connection you might find to nautical terms, I'm afraid... :)
6 hrs
  -> vel, ordet var iallfall å finne i den tekniske ordboka. Men som sagt, jeg er ikke spesielt teknisk anlagt ;-)