KudoZ home » English to Norwegian » Transport / Transportation / Shipping

movement superintendent

Norwegian translation: trafikkontrollør


07:48 Aug 27, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Transport / Transportation / Shipping
English term or phrase: movement superintendent
Hva kalles denne personen (tittelen/rollen) på norsk? Personen har noe med styring av tog å gjøre, akkurat som f.eks. signalmannen.
Egil Presttun
Norway
Norwegian translation:trafikkontrollør
Explanation:
Trafikkontrollør
En trafikkontrollør arbeider med å overvåke jernbanetrafikken. Arbeidet utføres fra kommandoposter og fjernstyringssentraler. Herfra håndterer man store signalanlegg og koordinerer togtrafikken sikkert frem.

http://www.muligheter.no/index.cfm?id=131984
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
Jeg tror du har rett i dette. Skulle det ikke stemme helt, er det ikke så farlig, for i dokumentet blir denne rollen nevnt som et eksempel på en person som har kontakt med toglederen, så en annen rolle som også har kontakt med toglederen er nesten like god hvis vi tar i betraktning at det kan være fritt oversatt.

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3trafikksjefIngrid Thorbjørnsrud
3trafikkontrollør
Bjørnar Magnussen


  

Answers


5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
trafikkontrollør


Explanation:
Trafikkontrollør
En trafikkontrollør arbeider med å overvåke jernbanetrafikken. Arbeidet utføres fra kommandoposter og fjernstyringssentraler. Herfra håndterer man store signalanlegg og koordinerer togtrafikken sikkert frem.

http://www.muligheter.no/index.cfm?id=131984

Bjørnar Magnussen
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 46
Grading comment
Jeg tror du har rett i dette. Skulle det ikke stemme helt, er det ikke så farlig, for i dokumentet blir denne rollen nevnt som et eksempel på en person som har kontakt med toglederen, så en annen rolle som også har kontakt med toglederen er nesten like god hvis vi tar i betraktning at det kan være fritt oversatt.

11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
trafikksjef


Explanation:
Da tidligere NSB ble delt i en trafikkdel, NSB BA, og en infrastrukturdel ble det opprettet en ny stilling som trafikksjef. Det finnes også trafikksjefer i Oslo Sporveier og hos flere av busselskapene.

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2008-08-27 18:59:54 GMT)
--------------------------------------------------

Det kan hende at trafikksjefen er høyere oppe i toghierarkiet enn den personen du er ute etter...

Example sentence(s):
  • Han er trafikksjef i Jernbaneverket Region Øst og uttalte seg i går på vegne av toglederne .

    Reference: http://www.bussmagasinet.no
Ingrid Thorbjørnsrud
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 2
Notes to answerer
Asker: Jeg tror du har rett i at trafikksjefen er høyere oppe i hierarkiet.