KudoZ home » English to Polish » Art/Literary

senior surgeon

Polish translation: główny chirurg


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:senior surgeon
Polish translation:główny chirurg
Entered by: Robert Pranagal

19:21 Mar 15, 2002
English to Polish translations [PRO]
Art/Literary
English term or phrase: senior surgeon
in Poland starszy?
LaMotta
główny chirurg
Explanation:
senior = elder, higher ranking, major (Brit.), older, superior (Collins Thesaurus)

see:

Dwaj lekarze z grupy transplantologów mają przeprowadzić operację w celu pobrania organów. Odmawiają jednak w niej udziału, zasłaniając się przyczynami etyczno-moralnymi. Główny chirurg żąda dla nich kary dyscyplinarnej. Czy mają prawo odmówić?
(http://www.schering.pl/scheringowka_1998-02_moralne_problemy...
Selected response from:

Robert Pranagal
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3główny chirurg
Robert Pranagal
4 +1ordinator
Araksia Sarkisian
5I think the answer is quite complex. Sometimes it may be "chirurg glowny"
Lota
4starszy chirurg
Jakub Szacki
4 -1ordynator oddziału chrurgii
Andrzej Lejman
5 -2zaawansowany stazowo chirurg
Lota


  

Answers


1 min   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -2
zaawansowany stazowo chirurg


Explanation:
I would not use starszy/

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-15 19:44:59 (GMT)
--------------------------------------------------

wyzszy stopniem chirurg

Lota
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 817

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Andrzej Lejman: po co wymyślać?
15 mins
  -> I don't understand your comment at all.

disagree  anglista: chodzi o to, że tak się nie mówi
1 hr
  -> no bo nie ma takiej dokladnie funkcji czy tez pozycji.

5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
ordinator


Explanation:
or:

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-15 19:33:36 (GMT)
--------------------------------------------------

Ordynator w nowym systemie ochrony zdrowia
patrz: http://www.sil.finn.pl/xml/gazeta/archiwum/200106/15


--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-15 19:34:57 (GMT)
--------------------------------------------------

Obecnie ordynator jest kierownikiem średniego nadzoru nie tylko pod względem fachowym, ale i ekonomicznym.
Stanowisko ordynatora ma duże znaczenie w kontekście pacjent-lekarz. Jest też ordynator ostatnim stopniem kariery lekarza.


--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-15 19:35:41 (GMT)
--------------------------------------------------

Ordynatorem może być i chirurg i terapeuta.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-15 21:26:34 (GMT)
--------------------------------------------------

W tym przypadku może być ordynatorem oddziału chirurgii, ale to jest zbyt długa nazwa stanowiska.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-15 21:27:22 (GMT)
--------------------------------------------------

Ordynator

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-17 01:10:52 (GMT)
--------------------------------------------------

Rozmawiałam niedawno z chirurgiem - ordynatorem oddziału....w Klinice......w Warszawie.
Mogę wskazać jego koordynaty...lol

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-17 01:12:45 (GMT)
--------------------------------------------------

All the surgeons are equal and \"ordinator\" like King Arthur, is the first among the equals...lol

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-17 01:21:38 (GMT)
--------------------------------------------------

see:
http://www.bogacki.pl/
Where the guy is: surgeon, urologist specialist, public medicine specialist, and at the same time Ordynator oddzialu (Department Chief) of the Oddzial Urologiczny (Urological Department of Wojewodzki Szpital Zespolony (Provincial Hospital)...



Araksia Sarkisian
Poland
Native speaker of: Native in ArmenianArmenian, Native in RussianRussian
PRO pts in pair: 376

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lota: ordynator (sic) nie musi byc chirurgiem
2 mins
  -> lol....W tym samym czasie dodałam ostatnie zdanie...

16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
ordynator oddziału chrurgii


Explanation:
to chyba najbliższy odpowiednik

Andrzej Lejman
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 8466

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Lota: wcale nie MUSI byc ordynatorem
4 mins
  -> lekarz, zastępca ordynatora, ordynator. Taka jest hierarchia.

25 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
główny chirurg


Explanation:
senior = elder, higher ranking, major (Brit.), older, superior (Collins Thesaurus)

see:

Dwaj lekarze z grupy transplantologów mają przeprowadzić operację w celu pobrania organów. Odmawiają jednak w niej udziału, zasłaniając się przyczynami etyczno-moralnymi. Główny chirurg żąda dla nich kary dyscyplinarnej. Czy mają prawo odmówić?
(http://www.schering.pl/scheringowka_1998-02_moralne_problemy...

Robert Pranagal
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1167
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Andrzej Lejman: czy w polskich szpitalach jest stanowisko głównego chirurga?
10 mins

agree  Araksia Sarkisian: całkiem-całkiem może być...lol
1 hr

agree  Lota: czemu ma nie byc niby. Zawsze przy operacji jest na pewno jakis jeden glowny chirurg z najostrzejszym skalpelem.
1 hr
  -> no właśnie! A czy w polskich szpitalach jest telefon przy każdym łóżku? Gdy moja żona miała urodzić nasze offspringi, to nawet wenflony musiałem przynieść...

agree  Kasia Trzcińska-Draper: :-) Co to sa wenflony?
4 hrs
  -> to takie igły z zatyczkami, które umieszcza się na dłuższy czas w żyle, i podaje się przez nie kroplówki, leki itp. - nie trzeba kłuć dużo razy.

30 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
I think the answer is quite complex. Sometimes it may be "chirurg glowny"


Explanation:
lub chirurg starszy stopniem lub chirurg
bardziej zaawansowany stazowo.

Nie sadze, zeby chirurg mial wiele wspolnego z ordynatorem per se (to AS: I actually disagreed with your suggestion, just pressed wrong button, sorry about that). Moze byc ordynator onkologii ktory wcale nie jest chirurgiem. Lub ordynator pediatrycznego oddzialu, to samo.

Wyrazenie "senior" surgeon oznacza jakis stopien w karierze chirurga. Nie mam watpliwosci, ze laczy sie to z czasem pracy oraz z doswiadczeniem zawodowym.

I dlatego chyba trzeba podac opisowo oraz uniknac slowa ordynator. Oczywiscie moze tak sie skladac, ze chirurg "starszy" jest ordynatorem.


Lota
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 817

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Andrzej Lejman: Pytanie dotyczy Polski. W Polsce jest tak: lekarz, z-ca ordynatora, ordynator. Nie istnieje "główny chirurg". Nie trzeba wymyślać na siłę.
10 mins
  -> no wlasnie dlatego, ze nie istnieje, nalezy go jakos przetlumaczyc a nie wciskac do polskiego szablonu, w ktorym nie ma odpowiednika dokladnego. Geeez.

agree  Robert Pranagal: też mi się wydaje, że ordynator to trochę nie z tej bajki...
1 hr
  -> ordynator moim zdaniem to funkcja administracyjna, a "starszy" chirurg to ktos, kto ma wiecej doswiadczenia i umiejetnosci niz "mlodszy" chirurg.

neutral  maciejm: "Deborah Pavan-Langston, M.D. is a Senior Surgeon and Attending Physician on the Cornea and Anterior Segment Unit and Director of Clinical Virology at Harvard Medical School’s Massachusetts Eye and Ear Infirmary" Czy p.doktor jest ordynatorem?
2 hrs
  -> byc moze jest.

2 days21 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
starszy chirurg


Explanation:
jesli moze byc starszy sierzant albo kapral to dlaczego nie chirurg?
Czyz nie dzielimy włosa na czworo?

Jakub Szacki
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1857