KudoZ home » English to Polish » Art/Literary

The Shrine of the New Moon/Crescent Moon

Polish translation: Swiatynia Nowego Ksiezyca


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:The Shrine of the New Moon/Crescent Moon
Polish translation:Swiatynia Nowego Ksiezyca
Entered by: Himawari

09:48 Apr 2, 2003
English to Polish translations [PRO]
Art/Literary
English term or phrase: The Shrine of the New Moon/Crescent Moon
Jest to tytul opowiadania, swiatynia jest shinto i tak sie nazywa - jak to zgrabnie po polsku nazwac, aby zostalo troche poeZji w tytule?
Swiatynia Polksiezyca? Jakos nie bardzo - moze ktos ma lepszy pomysl?
Himawari
Poland
świątynia Nowego Księżyca
Explanation:
"Początek miesiąca określa pojawienie się na niebie kilkadziesiąt minut po zachodzie Słońca, na zachodniej stronie nieba, "nowego Księżyca" /w postaci tzw. sierpa/."

"Księżyc w ostatniej kwadrze ujrzymy w odległości 2.5° od Marsa (mapka), zaś
w samym końcu miesiąca cieniutki sierp "nowego Księżyca"

Nowy księżyc, to nie to samo co nów księżyca. Nowy księżyc pojawia się właśnie po nowiu, czyli po okresie kiedy księżyca "nie było" i jest to właśne wąziutki sierp księżyca.
Selected response from:

leff
Grading comment
Dziekuje! Bedzie Swiatynia Nowego Ksiezyca.
I ciesze sie, ze dobrze myslalam z tym nowiem :-))
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2Świątynia Nowiu Księżyca
Pawel Czernecki
4świątynia Nowego Księżyca
leff


Discussion entries: 1





  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Świątynia Nowiu Księżyca


Explanation:
propozycja

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-02 10:44:25 (GMT)
--------------------------------------------------

nów
2. pot. «sierp księżyca, zwrócony wypukłą stroną w prawo, ukazujący się po okresie, kiedy był z ziemi niewidoczny, do pierwszej kwadry»
Na niebie świecił nów.
http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=37693

no przecież nie świątynia rogalika???

Pawel Czernecki
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1049

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  lim0nka: 'rogalik' jest etż nazywany 'sierpem' ;) mnie się podoba Świątynia Nowiu Księżyca, ale Świątynia Półksiężyca też ładnie brzmi
1 hr
  -> Dziękuję, Półksiężyc to może trochę za dużo jak na "New Moon"

agree  Maciej Andrzejczak: Świątynia Półksiężyca
1 hr
  -> Dziękuję

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
świątynia Nowego Księżyca


Explanation:
"Początek miesiąca określa pojawienie się na niebie kilkadziesiąt minut po zachodzie Słońca, na zachodniej stronie nieba, "nowego Księżyca" /w postaci tzw. sierpa/."

"Księżyc w ostatniej kwadrze ujrzymy w odległości 2.5° od Marsa (mapka), zaś
w samym końcu miesiąca cieniutki sierp "nowego Księżyca"

Nowy księżyc, to nie to samo co nów księżyca. Nowy księżyc pojawia się właśnie po nowiu, czyli po okresie kiedy księżyca "nie było" i jest to właśne wąziutki sierp księżyca.


    Reference: http://droga.dekalog.pl/zk.html
    Reference: http://www.wiedzaizycie.pl/2001/2001_02_16.html
leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 11240
Grading comment
Dziekuje! Bedzie Swiatynia Nowego Ksiezyca.
I ciesze sie, ze dobrze myslalam z tym nowiem :-))