KudoZ home » English to Polish » Art/Literary

pytanie konkursowe XII-3A

Polish translation: Prawda nie zasadza się na drobiazgowej wierności szczegółom, ale na


08:16 Jul 5, 2003
English to Polish translations [PRO]
Art/Literary / quotation
English term or phrase: pytanie konkursowe XII-3A
"Truth does not consist in minute accuracy of detail, but in conveying a right impression."

----------------
Dziś znów pytania -- i znów o Prawdzie.

No właśnie: "Prawda" czy może "prawdziwość" :)


Informacje o zasadach konkursu zmajdują się na forum: http://www.proz.com/topic/12293
----------------
Sobota 05.07.2003 10:16 CET
Wit
Polish translation:Prawda nie zasadza się na drobiazgowej wierności szczegółom, ale na
Explanation:
przekazaniu właściwego wrażenia

Henry Alford
Selected response from:

bartek
Grading comment
Ważny aforyzm -- czy zauważyliście, że stosuje się w szczególności sam do siebie? :))
Niestety ja, sam siebie tym pytaniem zapędziłem w kozi róg. :(( Rzecz w tym, że nie sprawdziłem kto zacz. Gdyby facet był filozofem, albo fizykiem, to odwołując się do klasycznej definicji Prawdy ująłbym jego myśl mniej tak:
"Prawdziwość nie polega na drobiazgowym oddawaniu szczegółów, lecz na uzyskaniu właściwego stanu umysłu."
(w domyśle tego stanu umysłu, który odpowiada rzeczywistości)
Skoro jednak facet był pastorem, to bliżej mu zapewne do mistyków (chrześcijańskich), a z tymi zawsze byłem na bakier.

Wybieram więc odpowiedź, która nie zawiera błędów formalnych (na pewno bezpieczniej jest mówić, że Prawda na czymś polega, a nie że z czegoś się składa!) i nie jest dziwaczna gramatycznie (choć może mistycyzm tego akurat wymaga ;). A poza tym podoba mi się "zasadzanie" i już. :))

Punktacja:
bartek 3p
leff +1 potencjalny punkt za źródło

Witam nowych uczestników i dziękuję wszystkim!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4odpowiedź XII-3a
leff
3XII-3AOdiss
3XII/3a
lim0nka
3Henry Alford
Magda Dziadosz
3Prawda nie zasadza się na drobiazgowej wierności szczegółom, ale na
bartek


Discussion entries: 1





  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Henry Alford


Explanation:
Prawda to nie dokładność każdego szczegółu, lecz przekazanie właściwego wrażenia.

Też nieśmiała propozycyjka.

Magda Dziadosz
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1545

34 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Prawda nie zasadza się na drobiazgowej wierności szczegółom, ale na


Explanation:
przekazaniu właściwego wrażenia

Henry Alford

bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 24743
Grading comment
Ważny aforyzm -- czy zauważyliście, że stosuje się w szczególności sam do siebie? :))
Niestety ja, sam siebie tym pytaniem zapędziłem w kozi róg. :(( Rzecz w tym, że nie sprawdziłem kto zacz. Gdyby facet był filozofem, albo fizykiem, to odwołując się do klasycznej definicji Prawdy ująłbym jego myśl mniej tak:
"Prawdziwość nie polega na drobiazgowym oddawaniu szczegółów, lecz na uzyskaniu właściwego stanu umysłu."
(w domyśle tego stanu umysłu, który odpowiada rzeczywistości)
Skoro jednak facet był pastorem, to bliżej mu zapewne do mistyków (chrześcijańskich), a z tymi zawsze byłem na bakier.

Wybieram więc odpowiedź, która nie zawiera błędów formalnych (na pewno bezpieczniej jest mówić, że Prawda na czymś polega, a nie że z czegoś się składa!) i nie jest dziwaczna gramatycznie (choć może mistycyzm tego akurat wymaga ;). A poza tym podoba mi się "zasadzanie" i już. :))

Punktacja:
bartek 3p
leff +1 potencjalny punkt za źródło

Witam nowych uczestników i dziękuję wszystkim!

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
odpowiedź XII-3a


Explanation:
Na prawdę nie składa się drobiazgowa zgodności szczegółów, ale przekazanie właściwego wrażenia

Autor: Henry Alford
Cytat pochodzi najprawdopodobniej z jego głównego dzieła: The New Testament for English Readers: Containing the Authorized Version, Marginal Corrections of Readings and Renderings, Marginal References, and a Critical and Explanatory Commentary (1872)

Pełna wersja cytatu to:
“Truth does not consist in minute accuracy of detail, but in conveying a right impression; and there are vague ways of speaking that are truer than strict facts would be. When the Psalmist said, ‘Rivers of water run down mine eyes, because men keep not thy law,’ he did not state the facts, but he stated the truth deeper than fact, and truer.”

leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 11240

11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
XII/3a


Explanation:
Prawda polega na przekazaniu odpowiedniej treści, a nie na drobiazgowej wierności szczegółom.

Prawda polega na osiągnięciu odpowiedniego efektu, a nie na drobiazgowej wierności szczegółom.

Sama nie wiem, która wersja bardziej mi się podoba, więc wpisuję obie... ;)

a tu krótkie informacje i zdjęcie pastora i poety Henry'ego Alforda:
http://www.cyberhymnal.org/bio/a/l/alford_h.htm




    Reference: http://www.cyberhymnal.org/bio/a/l/alford_h.htm
lim0nka
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 3581

1 day15 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
XII-3A


Explanation:
Istota Prawdy nie zawiera się w najdrobniejszym szczególe detalu, lecz w wywołaniu odpowiedniego wrażenia.

Odiss
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 53