KudoZ home » English to Polish » Art/Literary

Pytanie konkursowe XV-5/7

Polish translation: Chodzi jeleń po rykowisku i ryczy, bo ma smutne życie


09:05 Nov 10, 2003
English to Polish translations [PRO]
Art/Literary
English term or phrase: Pytanie konkursowe XV-5/7
Dzisiaj przechodzimy do formy zwanej niegdyś 'waka', a obecnie 'tanka'.
Wiersz składa się z pięciu linijek. Forma 5-7-5 7-7.
Sam wiersz pochodzi z antologii stu wierszy napisanych przez stu poetów od VII do XIII wieku.
Skojarzenia obrazu są oczywiste. Proszę o kicz. Za utrzymanie sylab punkty jak zwykle.
Punktacja i zasady są tu:
http://www.proz.com/topic/15411 />

In the mountain depths,
Treading through the crimson leaves,
The wandering stag calls.
When I hear the lonely cry,
Sad - how sad! - the autumn is.

Jutro wycieczka przez morze.
PAS
Polish translation:Chodzi jeleń po rykowisku i ryczy, bo ma smutne życie
Explanation:
Gdzieś tam w głębi gór
Pośród czerwieni liści
Samotny jeleń
Gdy jego ryk się niesie -
Ależ smutna jest ta jesień!

Mam nadzieję że dość kiczowate?
Selected response from:

leff
Grading comment
Zwycięzca etapu 5
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2jeleń na rykowisku
*eva*
4 +1Chodzi jeleń po rykowisku i ryczy, bo ma smutne życie
leff
4 +1to ja też - festiwal jeleni :)
Magda Dziadosz
4zbłąkany jeleń
A_Lex
4Kiczowaty smutek rogaczakrzyna
3XV-5
Katarzyna Chmiel
3samotny jeleń
Anna Bittner
3a ja mam oto takiekazia
1XV/5
lim0nka


Discussion entries: 1





  

Answers


55 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
pytanie konkursowe xv-5/7
Chodzi jeleń po rykowisku i ryczy, bo ma smutne życie


Explanation:
Gdzieś tam w głębi gór
Pośród czerwieni liści
Samotny jeleń
Gdy jego ryk się niesie -
Ależ smutna jest ta jesień!

Mam nadzieję że dość kiczowate?

leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 11240
Grading comment
Zwycięzca etapu 5

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  lim0nka: hmm... rykowisko to okres godowy jeleni... ciekawe, jak ten biedak po czymś takim chodzi... ;)
4 hrs
  -> hmmm... rykowisko to zespól zachowań godowych jeleni lub MIEJSCE rui jeleni oraz łosi. :-D Tako rzecze Doroszewski. Szymczak zamiast zespołu zachowań podaje 'okres godowy' (IMHO błędnie), ale miejsce też. Czyli jednak SJP Twoim przyjacielem :-P

neutral  Magda Dziadosz: ale rykowisko (i miejsce i zespół zachowań) to raczej cecha wiosny, nie jesieni... :P
4 hrs
  -> Drogie Panie, no co Wy? Najpierw jedna od rzeczy, teraz druga... Rykowisko na wiosnę!? A nigdy w życiu! http://wiem.onet.pl/wiem/002810.html

agree  *eva*: wszystko jedno, moze on byl, ten jelen juz po. Rykowisku. i dlatego mu smutno teraz. bo juz po. ;o)))))
14 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Kiczowaty smutek rogacza


Explanation:
Pośród górskich skał
depcząc szkarłatne liście
zaryczał jeleń.
Słysząc ten samotny krzyk
myślę - smutna jest jesień.



krzyna
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 251

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
pytanie konkursowe xv-5/7
jeleń na rykowisku


Explanation:
W górnej otchłani
W purpurowym listowiu
Zbłąkany jeleń
W moich uszach jego ryk
Smutna, ach smutna jesień!

stag to również indor, ale zbłąkany indor to już nie to samo ;o))

*eva*
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1113

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  krzyna: Smutna to pora, gdy z gór dobiegają ryki indora :-))
6 mins
  -> prosze proszę jaki talent! ;o))teraz ja: indor ryczy borem lasem, znaczy jesień juz za pasem ;o)))

agree  A_Lex: indory górą! ;)
11 hrs
  -> jasne, ryczy indor górą lasem...;o))

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
a ja mam oto takie


Explanation:
Tam w górskich mrokach,
pośród szkarłatnych ścieżek,
zbłąkany jeleń.
Gdy słyszę samotny ryk,
Ah! jak smutna jest jesień.

:(

kazia
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 26

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
pytanie konkursowe xv-5/7
to ja też - festiwal jeleni :)


Explanation:
Wysoko w górach
brodząc w czerwieni liści,
Samotny Jeleń.
Przeciągle niesie się zew,
smutna, och! smutna Jesień.

:)))
Magda

Magda Dziadosz
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1545

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  *eva*: naprawdę się wzruszyłam! ;o)
31 mins

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
samotny jeleń


Explanation:
Po górskich zboczach,
skrytych w szkarłacie liści
wędruje jeleń.
A ja słyszę jego ryk
Jakże smutny! - to jesień.

Anna Bittner
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 544

7 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
pytanie konkursowe xv-5/7
XV/5


Explanation:
Po górskich szczytach
brodzi w liści szkarłacie
zbłąkany jeleń.
Słyszę smutny jego ryk
i wiem, że jesień tuż, tuż.

nie wiem, czy to jeszcze kicz, czy już grafomania...

lim0nka
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 3581

15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
zbłąkany jeleń


Explanation:
w górskich ostępach
wśród liści czerwonych
zbłąkany jeleń
żałośnie woła:
jesień, jesień dokoła...

;)))

A_Lex
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 32

1 day12 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pytanie konkursowe xv-5/7
XV-5


Explanation:
Pośród gór szczytów
Brodzi w liści purpurze
Ryczący jeleń
Samotny jesieni zew
Rozdziera moje serce


PS Kto chce wygrać ten etap ;-)))) ?

Katarzyna Chmiel
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 207