KudoZ home » English to Polish » Biology (-tech,-chem,micro-)

missense mutation

Polish translation: mutacja zmiany sensu/mutacja typu missense


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:missense mutation
Polish translation:mutacja zmiany sensu/mutacja typu missense
Entered by: vladex

07:26 Mar 31, 2003
English to Polish translations [PRO]
Science - Biology (-tech,-chem,micro-) / biologia molekularna
English term or phrase: missense mutation
czy to jakoś inaczej tłumaczą niż mutacja typu missense
(jeżeli coś w stylu "bezsensowna", to jak wtedy odróznić od "nonsense"?)
vladex
mutacja zmiany sensu
Explanation:
Wynikająca z niej zmiana kodonu powoduje przyłączenie innego aminokwasu.
Wielki Słownik Medyczny, skrót definicji mój. Mutacja nonsensowna to co innego bo tu zamiast kodonu dla aminokwasu pojawia się kodon nonsensowny czyli kodon "stop" konczący synteze lancucha bialkowego.
Selected response from:

Michal Zablocki
Grading comment
jak się zorientowałem, obydwie wersje są używane, ale ta jest "bardziej polska", a wybrać można tylko jedną
poza tym, wiem, czym się różni mutacja nonsens od missens :-) , tylko chciałem się dowiedzieć, czy po polsku nie ma jakichś dwuznaczności (np. bezsensowna kontra nonsensowan itp.)

Dziękuję Wam obojgu
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5mutacja zmiany sensu
Michal Zablocki
5mutacja typu missense
Natalie


Discussion entries: 1





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
mutacja typu missense


Explanation:
niestety...

Missense i nonsense - to rozne mutacje; w przypadku mutacji typu nonsense nastepuje terminacja syntesy, natomiast w przypadku mutacji typu missence nastepuje zamiana pewnego aminokwasu na inny (jest to rodzaj mutacji punktowej)

Przyklad:
... jednolite. Mog? by? spowodowane mutacjami typu nonsense lub missense,
delecjami, insercjami lub zaburzeniami splicingu. Chocia? ...
www.mp.pl/kurier/show.php?aid=1178

Natalie
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in RussianRussian
PRO pts in category: 97

6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
mutacja zmiany sensu


Explanation:
Wynikająca z niej zmiana kodonu powoduje przyłączenie innego aminokwasu.
Wielki Słownik Medyczny, skrót definicji mój. Mutacja nonsensowna to co innego bo tu zamiast kodonu dla aminokwasu pojawia się kodon nonsensowny czyli kodon "stop" konczący synteze lancucha bialkowego.

Michal Zablocki
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4
Grading comment
jak się zorientowałem, obydwie wersje są używane, ale ta jest "bardziej polska", a wybrać można tylko jedną
poza tym, wiem, czym się różni mutacja nonsens od missens :-) , tylko chciałem się dowiedzieć, czy po polsku nie ma jakichś dwuznaczności (np. bezsensowna kontra nonsensowan itp.)

Dziękuję Wam obojgu