KudoZ home » English to Polish » Business/Commerce (general)

scenario

Polish translation: scenariusz


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:scenario
Polish translation:scenariusz
Entered by: Caryl Swift

18:59 Feb 9, 2007
English to Polish translations [PRO]
Bus/Financial - Business/Commerce (general)
English term or phrase: scenario
this scenario is based on icreasing the acquiring company's share capital ...
Iwona Ignaczak
Poland
scenariusz
Explanation:
h

--------------------------------------------------
Note added at 6 mins (2007-02-09 19:06:07 GMT)
--------------------------------------------------

'scenariusz:
3. «zaplanowany lub przewidywany rozwój wydarzeń»
( PWN Corpus of Polish http://tinyurl.com/34hzvv )

--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2007-02-09 19:06:59 GMT)
--------------------------------------------------

(BTW - the confidence level here was meant to be 2, not 3)

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2007-02-09 19:23:49 GMT)
--------------------------------------------------

"Podstawowy scenariusz wzrostu PKB w latach 2006-2007 to scenariusz dynamicznego (powyżej potencjału) wzrostu opartego na konsumpcji indywidualnej, inwestycjach i eksporcie" - napisał ekspert instytutu Jan Przystuła."
( www.tvbiznes.pl - http://tinyurl.com/2ln3da )

"Strategiczne scenariusze
Data: 2006-05-22
Scenariusze możliwych zdarzeń są bardzo często pomijane w procesie planowania, tymczasem to niezwykle ważne narzędzie w zarządzaniu strategicznym firmy

Piotr Rybicki "Strategie Rachunkowość Finanse" www.piotr-rybicki.pl

Dlaczego tak się dzieje? Pierwsza przeszkoda, to przede wszystkim fakt, że ich przygotowywanie jest ogromnie trudne, druga, to brak świadomości jak ważne jest ustalenie możliwych do wystąpienia zdarzeń.

Nie planujesz - nie żyjesz
Można śmiało powiedzieć, że bez scenariuszy - a więc bez planowania - nie jest możliwe skuteczne zarządzanie przedsiębiorstwem. Czym jest zatem scenariusz? Najprościej rzecz ujmując - scenariusze to możliwe do wystąpienia warianty przyjętego założenia. Scenariusze najczęściej sporządzane są na poziomie "stricte" strategicznym - tzn. przed podjęciem fundamentalnej decyzji (np. czy wchodzić na rynek z nowym produktem), ale również - co niestety częściej jest zaniedbywane - na poziomie operacyjno-strategicznym (np. z jakich źródeł finansowania korzystać)."
(www.biznespolska.pl http://tinyurl.com/2jsufa )

http://tinyurl.com/2k5ycx
http://tinyurl.com/33kfwv
http://tinyurl.com/37r2mb

--------------------------------------------------
Note added at 33 mins (2007-02-09 19:33:31 GMT)
--------------------------------------------------

"Wczorajsze umocnienie polskiej waluty komplikuje sytuację techniczną popytu na wykresie EUR/PLN, gdzie długa czarna dzienna świeca idzie w parze z wstępnymi sygnałami sprzedaży. Dodając do tego spadek poniżej 1,5-miesięcznej linii trendu wzrostowego, która znajdowała się na 3,87 zł, to nie tylko pod znakiem zapytania staje średnioterminowy scenariusz, który zakładał wzrost do 4 zł, ale, jeżeli tylko zostanie pokonany poziom 3,84 zł, otwarta zostanie droga do grudniowych minimów na 3,7730 zł.

W znacznie lepszej sytuacji są byki na USD/PLN. Pomimo wstępnych sygnałów sprzedaży na wskaźnikach, wzrostowy scenariusz dla tej pary nie jest zagrożony. Tak mogłoby się stać, gdyby dolar spadł poniżej wsparcia na 2,96 zł. "
( interia.pl>biznes - http://tinyurl.com/2o65s7 )

etcetera, etcetera http://tinyurl.com/3ascul
Selected response from:

Caryl Swift
Poland
Grading comment
WIELKIE DZIEKI !! -DLA WSZYSTKICH ZA POMOC
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +8scenariusz
Caryl Swift
4 +2spodziewany/przewidywany rozwój wypadków
Marian Krzymiński
3wariantGrzegorz Mysiński
3sytuacjakgas


Discussion entries: 1





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
wariant


Explanation:
Może tak?
Przydałoby się więcej kontekstu....

Grzegorz Mysiński
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 83

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
spodziewany/przewidywany rozwój wypadków


Explanation:
Polski scenariusz nie zawiera założenia, że wypadki potoczą się zgodnie z przewidywaniami, jaki zawiera w sobie właśnie scenario, scenariusz jest bliższy script. IMHO

Marian Krzymiński
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 114

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  novjak: Profesor Józef Penc same scenariusze określa jako "alternatywne obrazy przyszłości w kontekście interesów firmy; przedstawiają one zestawy warunków i tendencji oraz możliwości i zagrożeń, a więc przyszłe 'warunki ramowe', w których będzie działać firma"2.
1 hr
  -> Dzięki;o)

agree  Irena Daniluk
1 day1 hr

20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
sytuacja


Explanation:
Nie wiadomo, jaki jest szerszy kontekst, ale w wielu przypadkach bardzo dobrze pasuje do tego słowo "sytuacja".

kgas
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish

3 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +8
scenariusz


Explanation:
h

--------------------------------------------------
Note added at 6 mins (2007-02-09 19:06:07 GMT)
--------------------------------------------------

'scenariusz:
3. «zaplanowany lub przewidywany rozwój wydarzeń»
( PWN Corpus of Polish http://tinyurl.com/34hzvv )

--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2007-02-09 19:06:59 GMT)
--------------------------------------------------

(BTW - the confidence level here was meant to be 2, not 3)

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2007-02-09 19:23:49 GMT)
--------------------------------------------------

"Podstawowy scenariusz wzrostu PKB w latach 2006-2007 to scenariusz dynamicznego (powyżej potencjału) wzrostu opartego na konsumpcji indywidualnej, inwestycjach i eksporcie" - napisał ekspert instytutu Jan Przystuła."
( www.tvbiznes.pl - http://tinyurl.com/2ln3da )

"Strategiczne scenariusze
Data: 2006-05-22
Scenariusze możliwych zdarzeń są bardzo często pomijane w procesie planowania, tymczasem to niezwykle ważne narzędzie w zarządzaniu strategicznym firmy

Piotr Rybicki "Strategie Rachunkowość Finanse" www.piotr-rybicki.pl

Dlaczego tak się dzieje? Pierwsza przeszkoda, to przede wszystkim fakt, że ich przygotowywanie jest ogromnie trudne, druga, to brak świadomości jak ważne jest ustalenie możliwych do wystąpienia zdarzeń.

Nie planujesz - nie żyjesz
Można śmiało powiedzieć, że bez scenariuszy - a więc bez planowania - nie jest możliwe skuteczne zarządzanie przedsiębiorstwem. Czym jest zatem scenariusz? Najprościej rzecz ujmując - scenariusze to możliwe do wystąpienia warianty przyjętego założenia. Scenariusze najczęściej sporządzane są na poziomie "stricte" strategicznym - tzn. przed podjęciem fundamentalnej decyzji (np. czy wchodzić na rynek z nowym produktem), ale również - co niestety częściej jest zaniedbywane - na poziomie operacyjno-strategicznym (np. z jakich źródeł finansowania korzystać)."
(www.biznespolska.pl http://tinyurl.com/2jsufa )

http://tinyurl.com/2k5ycx
http://tinyurl.com/33kfwv
http://tinyurl.com/37r2mb

--------------------------------------------------
Note added at 33 mins (2007-02-09 19:33:31 GMT)
--------------------------------------------------

"Wczorajsze umocnienie polskiej waluty komplikuje sytuację techniczną popytu na wykresie EUR/PLN, gdzie długa czarna dzienna świeca idzie w parze z wstępnymi sygnałami sprzedaży. Dodając do tego spadek poniżej 1,5-miesięcznej linii trendu wzrostowego, która znajdowała się na 3,87 zł, to nie tylko pod znakiem zapytania staje średnioterminowy scenariusz, który zakładał wzrost do 4 zł, ale, jeżeli tylko zostanie pokonany poziom 3,84 zł, otwarta zostanie droga do grudniowych minimów na 3,7730 zł.

W znacznie lepszej sytuacji są byki na USD/PLN. Pomimo wstępnych sygnałów sprzedaży na wskaźnikach, wzrostowy scenariusz dla tej pary nie jest zagrożony. Tak mogłoby się stać, gdyby dolar spadł poniżej wsparcia na 2,96 zł. "
( interia.pl>biznes - http://tinyurl.com/2o65s7 )

etcetera, etcetera http://tinyurl.com/3ascul

Caryl Swift
Poland
Works in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 16
Grading comment
WIELKIE DZIEKI !! -DLA WSZYSTKICH ZA POMOC

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  yastee: mzd "scenariusz" jak najbardziej funkcjonuje w biznesie
47 mins
  -> Thank you :-)

agree  novjak
1 hr
  -> Dziękuję :-)

agree  inmb: tak!
1 hr
  -> Dziękuję :-)

agree  Andrzej Lejman: jasne, czemu nie? To przecież gra z udziałem aktorów, pieniędzy, wpływów, grup interesów itd.
1 hr
  -> Dziękuję :-)

agree  Roman Kozierkiewicz
1 hr
  -> Dziękuję :-)

agree  SlawekW: keep it simple!
2 hrs
  -> Dziekuję! ;-)

agree  Marian Krzymiński: all right, all right I'm convinced. The Winner is.....Caryl Swift
12 hrs
  -> Dziękuję :-))

agree  Wiola Karwacka
1 day2 hrs
  -> Dziękuję :-)