KudoZ home » English to Polish » Business/Commerce (general)

a private equity company

Polish translation: spółka private equity


23:37 Mar 29, 2007
English to Polish translations [PRO]
Bus/Financial - Business/Commerce (general)
English term or phrase: a private equity company
XXX, is owned by funds managed by YYY Partners, a leading European private equity company, with headquarters in Paris, France.
Evonymus (Ewa Kazmierczak)
Poland
Polish translation:spółka private equity
Explanation:
Nie tłumaczy się. To tak jak venture capital (profil też podobny)

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2007-03-30 07:40:49 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.ppea.org.pl/new/cotojest_pe-vc.php?PHPSESSID=e5a8...



Co to jest Private equity/venture capital?
Choć terminy venture capital i private equity nie doczekały się jeszcze odpowiedników w języku polskim, to sektor private equity / venture capital stał się trwałym elementem polskiego rynku kapitałowego i ważnym czynnikiem rozwoju polskiej gospodarki. Jak wiele innych terminów ze świata nowoczesnej gospodarki także i te pochodzą z angielskiego. Venture capital i private equity oznaczają szczególny rodzaj inwestycji kapitałowych: inwestycje w spółki nie notowane na giełdzie.

Private equity (PE) to pojęcie ogólniejsze - to wszelkie inwestycje na niepublicznym rynku kapitałowym, w celu osiągnięcia średnio- i długoterminowych zysków z przyrostu wartości kapitału. Venture capital (VC) jest jedną z odmian private equity. Są to inwestycje dokonywane we wczesnych stadiach rozwoju przedsiębiorstw, służące uruchomieniu danej spółki lub jej ekspansji. Fundusze PE mogą inwestować także w spółki dojrzałe, planujące wejście na giełdę w przyszłości, wymagające restrukturyzacji lub zmieniające właścicieli. W Europie zachodniej popularną formą inwestycji PE jest udział w wykupie menedżerskim.

Fundusze kupują zatem udziały/akcje przedsiębiorstw nie notowanych na giełdzie i starają się aby wartość danego przedsiębiorstwa znacząco wzrosła - po to, by po kilku latach odsprzedać swe udziały/akcje z zyskiem. Właśnie dlatego interesy funduszy są zbieżne z interesem innych udziałowców przedsiębiorstwa, którym także zależy na jego wzroście. Fundusz PE/VC zarabia tylko wtedy gdy zarabiają inni udziałowcy i razem z nimi ponosi ryzyko. Inwestorzy PE/VC są inwestorami aktywnymi, wspierającymi zarząd w realizacji programu rozwoju firmy i aktywnymi członkami rad nadzorczych.


Rezc w tym, że w Twoim kontekście nie chodzi o spółke docelową (spółke niepubliczną zgodnie z teorią Mariana), ale o TYP SPÓŁKI, która inwestuje na sasadzie VC/PE.
Selected response from:

inmb
Grading comment
dziękuję, również za pozostałe odpowiedzi :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2spółka niepubliczna( której akcje nie są notowane na giełdzie)
Marian Krzymiński
4 +1spółka private equity
inmb
4prywatny fundusz kapitałowyMarek Daroszewski (MrMarDar)


  

Answers


5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
spółka niepubliczna( której akcje nie są notowane na giełdzie)


Explanation:
Private equity company refers to the holding of stock in unlisted companies – companies that are not quoted on a stock exchange


    This refers to the holding of stock in unlisted companies – companies that are not quoted on a stock exchange
Marian Krzymiński
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 114

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  yastee
1 hr
  -> dzięki

neutral  inmb: a moim zdaniem w tym kontekście nie chodzi o różnicę pomiedzy private / public tylko o typ inwestowania
2 hrs
  -> dzięki

agree  Agnieszka Gordon Ph.D.
3 hrs
  -> dzięki

25 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
spółka private equity


Explanation:
Nie tłumaczy się. To tak jak venture capital (profil też podobny)

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2007-03-30 07:40:49 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.ppea.org.pl/new/cotojest_pe-vc.php?PHPSESSID=e5a8...



Co to jest Private equity/venture capital?
Choć terminy venture capital i private equity nie doczekały się jeszcze odpowiedników w języku polskim, to sektor private equity / venture capital stał się trwałym elementem polskiego rynku kapitałowego i ważnym czynnikiem rozwoju polskiej gospodarki. Jak wiele innych terminów ze świata nowoczesnej gospodarki także i te pochodzą z angielskiego. Venture capital i private equity oznaczają szczególny rodzaj inwestycji kapitałowych: inwestycje w spółki nie notowane na giełdzie.

Private equity (PE) to pojęcie ogólniejsze - to wszelkie inwestycje na niepublicznym rynku kapitałowym, w celu osiągnięcia średnio- i długoterminowych zysków z przyrostu wartości kapitału. Venture capital (VC) jest jedną z odmian private equity. Są to inwestycje dokonywane we wczesnych stadiach rozwoju przedsiębiorstw, służące uruchomieniu danej spółki lub jej ekspansji. Fundusze PE mogą inwestować także w spółki dojrzałe, planujące wejście na giełdę w przyszłości, wymagające restrukturyzacji lub zmieniające właścicieli. W Europie zachodniej popularną formą inwestycji PE jest udział w wykupie menedżerskim.

Fundusze kupują zatem udziały/akcje przedsiębiorstw nie notowanych na giełdzie i starają się aby wartość danego przedsiębiorstwa znacząco wzrosła - po to, by po kilku latach odsprzedać swe udziały/akcje z zyskiem. Właśnie dlatego interesy funduszy są zbieżne z interesem innych udziałowców przedsiębiorstwa, którym także zależy na jego wzroście. Fundusz PE/VC zarabia tylko wtedy gdy zarabiają inni udziałowcy i razem z nimi ponosi ryzyko. Inwestorzy PE/VC są inwestorami aktywnymi, wspierającymi zarząd w realizacji programu rozwoju firmy i aktywnymi członkami rad nadzorczych.


Rezc w tym, że w Twoim kontekście nie chodzi o spółke docelową (spółke niepubliczną zgodnie z teorią Mariana), ale o TYP SPÓŁKI, która inwestuje na sasadzie VC/PE.

inmb
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 230
Grading comment
dziękuję, również za pozostałe odpowiedzi :)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marek Daroszewski (MrMarDar): zgadzam się z uzasadnieniem w 100%, ale w dokumentach UE jest to jednak tłumaczone na nasze
8 hrs
  -> dziękuję, mnie się podoba Twoja propozycja, ale "wyczuwam różnicę" zapewne na skutek częstotliwości stosowania tego terminu na rynku

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
prywatny fundusz kapitałowy


Explanation:
do tego to się sprowadza i tak to tłumaczą w dokumentach UE

np:
2. The business activities of the undertakings concerned are:
— CVC: Private equity company,
— Forbo: Flooring, adhesives and belting.

i w języku Reja:
2. Dziedziny działalności gospodarczej zainteresowanych przedsiębiorstw są następujące:
— przedsiębiorstwo CVC: prywatny fundusz kapitałowy,
— przedsiębiorstwo Forbo: produkcja podłóg, klejów oraz pasów transmisyjnych.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/pl/oj/2005/c_081/c_...

HTH


Marek Daroszewski (MrMarDar)
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 404