KudoZ home » English to Polish » Chemistry; Chem Sci/Eng

chemical residue

Polish translation: (chemiczna) grupa funkcyjna


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:chemical residue
Polish translation:(chemiczna) grupa funkcyjna
Entered by: Polangmar

07:10 Mar 9, 2008
English to Polish translations [PRO]
Science - Chemistry; Chem Sci/Eng
English term or phrase: chemical residue
The mechanisms responsible for controlling which genes are switched on and when are the subject of a lot of research One of the most important mechanisms is called DNA methylation, in which a chemical residue called a methyl group is attached to sections of the DNA.
Piotr Makuch
Poland
grupa funkcyjna, grupa chemiczna
Explanation:
Ewentualnie można połączyć:
chemiczna grupa funkcyjna

"Called" można przetłumaczyć: "a konkretnie" lub "w tym przypadku".

Grupa funkcyjna
(Przekierowano z Grupa chemiczna)
Grupa funkcyjna (podstawnik) to szczególnie aktywna część cząsteczki, która jest odpowiedzialna za jej sposób reagowania w danej reakcji.
Większość cząsteczek posiadających określoną grupę funkcyjną zachowuje się w ten sam sposób w tych samych reakcjach chemicznych, niezależnie od budowy ich pozostałej części. Stąd, znając ogólne zasady, według których reagują dane grupy funkcyjne, można łatwo przewidzieć zachowanie cząsteczek, które je posiadają.
Pojęcie grupy funkcyjnej jest szczególnie przydatne w obszarze chemii organicznej.
http://tinyurl.com/2tyuur

Organiczne grupy funkcyjne
W chemii organicznej pojęcie grup funkcyjnych ma szczególne znaczenie, gdyż to te grupy decydują o własnościach chemicznych związków organicznych. Grupy te podlegają zazwyczaj tym samym reakcjom niezależnie od struktury reszty cząsteczki, więc znając zachowanie danej grupy, można łatwo przewidzieć zachowanie całej cząsteczki.
Lista grup funkcyjnych
http://tinyurl.com/2kpcuu

Grupa metylowa
Grupa metylowa (metyl) (-CH3) to alkilowa grupa funkcyjna pochodząca od metanu (CH4). W chemii organicznej tradycyjnie oznacza się ją "Me-".
http://tinyurl.com/3a34le

sonda
odcinek DNA lub RNA wyznakowany radioaktywnym izotopem (lub łatwo wykrywalną grupą chemiczną) używany do wykrywania komplementarnych odcinków kwasów nukleinowych metodą hybrydyzacji
http://tinyurl.com/yppv9s
Selected response from:

Polangmar
Poland
Grading comment
Dziękuję!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4ugrupowanie (chemiczne)
Scherzando
4grupa funkcyjna, grupa chemicznaPolangmar
3 -2osad chemicznykadam77
3 -2reszta chemiczna (związku chemicznego)robwoj


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -2
reszta chemiczna (związku chemicznego)


Explanation:
reszta chemiczna (reszta to residue) i ta reszta metylowa to CH3

robwoj
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 149

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Polangmar: Nie ma takiego terminu: http://je.pl/2g7k , http://je.pl/lku7 . Zgadywanie nie jest dobrą metodą na odpowiadanie. || A konkretne tytuły, bo w moich nie ma? I por. http://je.pl/36ri , http://je.pl/vsx6 .
3 hrs
  -> patrz słownik chemiczny oraz podstawy chemii

disagree  Scherzando: określenie "reszta" jak najbardziej występuje w chemii, zwłaszcza "reszta kwasu (kwasowa)", ale nie "reszta chemiczna"
3 days23 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -2
osad chemiczny


Explanation:
żródło - PWN - Oxford

kadam77

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Polangmar: A kontekst?
44 mins

disagree  Scherzando: nie w tym wypadku
3 days20 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
grupa funkcyjna, grupa chemiczna


Explanation:
Ewentualnie można połączyć:
chemiczna grupa funkcyjna

"Called" można przetłumaczyć: "a konkretnie" lub "w tym przypadku".

Grupa funkcyjna
(Przekierowano z Grupa chemiczna)
Grupa funkcyjna (podstawnik) to szczególnie aktywna część cząsteczki, która jest odpowiedzialna za jej sposób reagowania w danej reakcji.
Większość cząsteczek posiadających określoną grupę funkcyjną zachowuje się w ten sam sposób w tych samych reakcjach chemicznych, niezależnie od budowy ich pozostałej części. Stąd, znając ogólne zasady, według których reagują dane grupy funkcyjne, można łatwo przewidzieć zachowanie cząsteczek, które je posiadają.
Pojęcie grupy funkcyjnej jest szczególnie przydatne w obszarze chemii organicznej.
http://tinyurl.com/2tyuur

Organiczne grupy funkcyjne
W chemii organicznej pojęcie grup funkcyjnych ma szczególne znaczenie, gdyż to te grupy decydują o własnościach chemicznych związków organicznych. Grupy te podlegają zazwyczaj tym samym reakcjom niezależnie od struktury reszty cząsteczki, więc znając zachowanie danej grupy, można łatwo przewidzieć zachowanie całej cząsteczki.
Lista grup funkcyjnych
http://tinyurl.com/2kpcuu

Grupa metylowa
Grupa metylowa (metyl) (-CH3) to alkilowa grupa funkcyjna pochodząca od metanu (CH4). W chemii organicznej tradycyjnie oznacza się ją "Me-".
http://tinyurl.com/3a34le

sonda
odcinek DNA lub RNA wyznakowany radioaktywnym izotopem (lub łatwo wykrywalną grupą chemiczną) używany do wykrywania komplementarnych odcinków kwasów nukleinowych metodą hybrydyzacji
http://tinyurl.com/yppv9s

Polangmar
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 1719
Grading comment
Dziękuję!

4 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ugrupowanie (chemiczne)


Explanation:
grupa (chemiczna) też byłaby ok, ale za chwilę jest mowa o grupie metylowej, więc żeby się nie powtarzać...


    Reference: http://tinyurl.com/2n3vcg
Scherzando
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 154