KudoZ home » English to Polish » Chemistry; Chem Sci/Eng

methylation marks

Polish translation: wzory metylacji


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:methylation marks
Polish translation:wzory metylacji
Entered by: Polangmar

07:20 Mar 9, 2008
English to Polish translations [PRO]
Science - Chemistry; Chem Sci/Eng
English term or phrase: methylation marks
One of the most important mechanisms is called DNA methylation, in which a chemical residue called a methyl group is attached to sections of the DNA. The methyl group shuts down gene activity by effectively preventing the cell machinery from attaching itself to the gene and triggering the production of the relevant protein.
Until now, scientists had thought that methylation was a long term process because the methylation marks appear to be stable and are even passed on intact when the cell divides.
Piotr Makuch
Poland
wzory metylacji (DNA)
Explanation:
Wzór metylacji ustala się jedynie raz w określonej linii komórek i następnie jest on sukcesywnie przekazywany w czasie kolejnych rund replikacyjnych poprzez aktywność innych metylaz DNA, zdolnych do rozpoznawania hemimetylowanego DNA (to znaczy takiego, w którym jedynie jedna nić zawiera zmetylowane nukleotydy).
http://tinyurl.com/2hgs6z

Once these new methylation marks are established, they can be inherited by future generations.
http://tinyurl.com/2gndje

histone methylation marks
http://tinyurl.com/2bzqs2

Zatem to najprawdopodobniej dziedziczony wzór metylacji histonów rdzeniowych odpowiada za zapamiętywanie funkcji rozwojowej przez komórki zarodka Drosophila.
http://tinyurl.com/2g6wvw

methylation marks + imprinting
http://tinyurl.com/27h7mx

Imprinting genomowy, rodzicielskie piętno genomowe, naznaczenie genetyczne - polega na różnym stopniu metylacji genów w komórkach jajowych i komórkach plemnikowych. Gen jest metylowany na allelu pochodzącym od jednego z rodziców. Nakładanie imprintingu zachodzi w czasie gametogenezy. Wtedy jest znoszony wzór metylacji odziedziczony po rodzicach i nakładany nowy, zależny od płci. Do zmetylowango nukleotydu nie mogą się przyczepić czynniki transkrypcyjne, co powoduje wyciszenie genu.
http://tinyurl.com/23akwk

http://tinyurl.com/24nmhj
http://tinyurl.com/2h4hwf
Selected response from:

Polangmar
Poland
Grading comment
Dziękuję kolejny raz, Polangmar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 -1wzory metylacji (DNA)Polangmar
3 -1ślady metylowaniarobwoj


Discussion entries: 5





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
ślady metylowania


Explanation:
metylowanie to podstawianie atomu wodoru w cząsteczce organicznej przez metyl

robwoj
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 149

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Polangmar: Co to są "ślady metylowania"? http://je.pl/yq44 Jak to się ma do tego: http://je.pl/ef74 ? | Dałem "disagree", bo Twoja odpowiedź jest zupełnie błędna - a Twój powód? | Racja, wydaje Ci się - ProZ nie służy do zgadywania i czasem muszę o tym przypomnieć.
6 hrs
  -> powód jest taki, że uparłeś aby coś mi udowodnić wydaje mi się że jakieś twoje frustracje. Przestań się mnie czepiać

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
wzory metylacji (DNA)


Explanation:
Wzór metylacji ustala się jedynie raz w określonej linii komórek i następnie jest on sukcesywnie przekazywany w czasie kolejnych rund replikacyjnych poprzez aktywność innych metylaz DNA, zdolnych do rozpoznawania hemimetylowanego DNA (to znaczy takiego, w którym jedynie jedna nić zawiera zmetylowane nukleotydy).
http://tinyurl.com/2hgs6z

Once these new methylation marks are established, they can be inherited by future generations.
http://tinyurl.com/2gndje

histone methylation marks
http://tinyurl.com/2bzqs2

Zatem to najprawdopodobniej dziedziczony wzór metylacji histonów rdzeniowych odpowiada za zapamiętywanie funkcji rozwojowej przez komórki zarodka Drosophila.
http://tinyurl.com/2g6wvw

methylation marks + imprinting
http://tinyurl.com/27h7mx

Imprinting genomowy, rodzicielskie piętno genomowe, naznaczenie genetyczne - polega na różnym stopniu metylacji genów w komórkach jajowych i komórkach plemnikowych. Gen jest metylowany na allelu pochodzącym od jednego z rodziców. Nakładanie imprintingu zachodzi w czasie gametogenezy. Wtedy jest znoszony wzór metylacji odziedziczony po rodzicach i nakładany nowy, zależny od płci. Do zmetylowango nukleotydu nie mogą się przyczepić czynniki transkrypcyjne, co powoduje wyciszenie genu.
http://tinyurl.com/23akwk

http://tinyurl.com/24nmhj
http://tinyurl.com/2h4hwf

Polangmar
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 1719
Grading comment
Dziękuję kolejny raz, Polangmar!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  robwoj: metylacj to to samo co metylowanie - patrz leksykony i słowniki
26 mins
  -> W tych leksykonach znajdziesz też słowa "uzus", "kolokacja", "(stały) związek frazeologiczny", "termin naukowy" itp. BTW, czy "ślad" to to samo, co "wzór"? A dawanie "disagree" z zemsty jest kuriozalne i małostkowe, jeśli nie wbrew regułom KudoZ...