ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Polish » Chemistry; Chem Sci/Eng

phosphate

Polish translation: dawka fosforu (dawka nawozu fosforowego w przeliczeniu na czysty składnik)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:phosphate
Polish translation:dawka fosforu (dawka nawozu fosforowego w przeliczeniu na czysty składnik)
Entered by: Polangmar

19:26 Jun 16, 2010
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Chemistry; Chem Sci/Eng / uprawa ziemniaka - nawożenie
English term or phrase: phosphate
Porady dot. uprawy nowej odmiany ziemniaka. Na angielski tłumaczyli Holendrzy.

W rozdziałach o nawożeniu cały czas pojawia się termin "phosphate".

(...) Average Phosphate (120 kg) and Kaliumgift (230 kg/ha).
(Kaliumgift : ))) )

albo:

(...) Normal Phosphate (120 kg/ha) and Pottasium (230 kg/ha) fertilisation.

albo:

(...) Extra Phosphate, 20% above advice (150 kg) and 10% extra Potassium (280 kg).

Nie jestem pewien, czy Holender miał na myśli po prostu nawozy fosforowe, czy jednak bardziej tę kwestię doprecyzował.
tabor
Poland
dawka fosforu
Explanation:
Ewentualnie nawozu fosforowego, ale o wiele częściej mowa jest o fosforze (dawce fosforu): http://tinyurl.com/2d79nvv [nie po kolei].

--------------------------------------------------
Note added at 15 mins (2010-06-16 19:41:47 GMT)
--------------------------------------------------

Są też dawki nawozów fosforowych: http://tinyurl.com/36remxc

--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2010-06-16 19:46:14 GMT)
--------------------------------------------------

Mam dokładne wyrażenie:

Orientacyjne dawki nawozów fosforowych i potasowych w czystym składniku na ha wynoszą: 80-100 kg P2O5 oraz 100-160 kg K2O.
http://www.uprawy.pl/rzepak/rzepak_ozimy/nawozenie/
Selected response from:

Polangmar
Poland
Grading comment
dziękuję bardzo
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1dawka fosforuPolangmar
4 -1nawóz fosforowyRafał Kotlicki


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
dawka fosforu


Explanation:
Ewentualnie nawozu fosforowego, ale o wiele częściej mowa jest o fosforze (dawce fosforu): http://tinyurl.com/2d79nvv [nie po kolei].

--------------------------------------------------
Note added at 15 mins (2010-06-16 19:41:47 GMT)
--------------------------------------------------

Są też dawki nawozów fosforowych: http://tinyurl.com/36remxc

--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2010-06-16 19:46:14 GMT)
--------------------------------------------------

Mam dokładne wyrażenie:

Orientacyjne dawki nawozów fosforowych i potasowych w czystym składniku na ha wynoszą: 80-100 kg P2O5 oraz 100-160 kg K2O.
http://www.uprawy.pl/rzepak/rzepak_ozimy/nawozenie/

Polangmar
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 1634
Grading comment
dziękuję bardzo

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  kamilw: zdecydowanie dawka, gift w germańskich językach to prezent, dawka albo trucizna, etymologia ta sama :)
1 hr
  -> Dziękuję za wsparcie merytoryczne.:)

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
nawóz fosforowy


Explanation:
Average, Normal i Extra Phosphate prawdopodobnie odnoszą się do stężenia fosforu w danym nawozie. Podobne rozróżnienie w j. polskim: http://pl.wikipedia.org/wiki/Nawozy_fosforowe


--------------------------------------------------
Note added at 1 day12 hrs (2010-06-18 08:00:20 GMT)
--------------------------------------------------

Wg mnie w kontekście może chodzić o "dawkę nawozu fosforowego o średnim stężeniu". Tak byłoby logicznie, ponieważ roślin nie nawozi się czystym fosforem, lecz jego związkami. Ew. może chodzić o glebę/uprawę wymagającą zwykłego/dodatkowego nawożenia tym pierwiastkiem - bez szerszego kontekstu nie da się tego określić z pewnością.
120 kg to dawka nawozu (nie czystego fosforu) na 1 hektar.

Rafał Kotlicki
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
Notes to answerer
Asker: dziękuję


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Polangmar: A kontekst? Co to byłoby "średni nawóz fosforowy (120 kg)"? || Kg/ha to nie jest jednostka stężenia fosforu w danym nawozie, lecz ilość czystego składnika przypadająca na hektar pola (można też mówić o dawce nawozu w przeliczeniu na czysty składnik).
14 hrs
  -> Patrz powyżej.