ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Polish » Chemistry; Chem Sci/Eng

concentration (chemical) gradient

Polish translation: gradient stężenia


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:concentration (chemical) gradient
Polish translation:gradient stężenia
Entered by: JackMark

23:12 Jun 19, 2017
English to Polish translations [PRO]
Medical - Chemistry; Chem Sci/Eng
English term or phrase: concentration (chemical) gradient
If the solution is placed on one side of a membrane that is permeable to water but not to the solute, and an equal volume of water is placed on the other, water molecules diffuse down their concentration (chemical) gradient into the solution.
Kjub
Poland
gradient stężenia
Explanation:
4.7 Dyfuzja w roztworach

Cząsteczki rozpuszczalnika i substancji rozpuszczonej znajdują się w ciągłym ruchu. Ruch ten powoduje rozprzestrzenianie się cząsteczek prowadzące do równomiernego ich rozkładu w danej objętości (naczyniu). Po pewnym czasie następuje w naczyniu likwidacja różnic stężeń (gradientów ). Zjawisko ruchu cząsteczek w wyniku gradientu ich stężenia nosi nazwę dyfuzji. Gradient stężenia jest „bodźcem” dyfuzji, czyli przyczyną sprawczą przepływu cząsteczek.

Szybkość dyfuzji jest proporcjonalna do gradientu stężenia (równanie Ficka):

http://zasoby1.open.agh.edu.pl/dydaktyka/chemia/a_e_chemia/6...
Selected response from:

JackMark
United States
Grading comment
Dziękuję bardzo.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3gradient stężeniaJackMark
4tu: różnica stężeń
Adrian Liszewski


  

Answers


54 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
gradient stężenia


Explanation:
4.7 Dyfuzja w roztworach

Cząsteczki rozpuszczalnika i substancji rozpuszczonej znajdują się w ciągłym ruchu. Ruch ten powoduje rozprzestrzenianie się cząsteczek prowadzące do równomiernego ich rozkładu w danej objętości (naczyniu). Po pewnym czasie następuje w naczyniu likwidacja różnic stężeń (gradientów ). Zjawisko ruchu cząsteczek w wyniku gradientu ich stężenia nosi nazwę dyfuzji. Gradient stężenia jest „bodźcem” dyfuzji, czyli przyczyną sprawczą przepływu cząsteczek.

Szybkość dyfuzji jest proporcjonalna do gradientu stężenia (równanie Ficka):

http://zasoby1.open.agh.edu.pl/dydaktyka/chemia/a_e_chemia/6...

JackMark
United States
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 40
Grading comment
Dziękuję bardzo.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Frank MacroJanus: i gradient chemiczny
41 mins
  -> Dziękuję.

agree  M.A.B.
6 hrs
  -> Dziękuję.

agree  Błażej Rychlik
20 hrs
  -> Dziękuję.

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tu: różnica stężeń


Explanation:
Szanowni Państwo, przecież wiemy, co znaczy określenie gradient. Gradient danej wartości może występować w czasie jak i w przestrzeni (gradient prędkości ruchu warstw cieczy itp.). Moim zdaniem to określenie tutaj nie znajduje zastosowania, a ponadto określenie gradient w przywoływanym przez JackMarka dokumencie jest użyte nieprecyzyjnie - a może wtedy tak było ono stosowane. Zauważcie, że we wzorze 4.08 jest to delta C - zmiana stężenia następuje w przypadku osmozy raczej skokowo, podczas gdy współczesne znaczenie to stopniowa zmiana, wykazywana na odpowiednim wykresie prostą nachyloną pod kątem równym gradientowi.

Adrian Liszewski
Poland
Works in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 64