ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Polish » Computers (general)

pivot

Polish translation: możliwość zmiany orientacji ekranu

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:pivot
Polish translation:możliwość zmiany orientacji ekranu
Entered by: anglistka

18:38 Jul 12, 2007
English to Polish translations [PRO]
Computers (general) / monitor
English term or phrase: pivot
opis komputera: stand: tilt,swivel,pivot,height adjustable
podstawa nachylana, obrotowa a jak przetłumaczyc ten pivot?
anglistka
możliwość zmiany orientacji ekranu
Explanation:
oczywiscie w przypadku monitora, tzn. mozliwosc obrotu ekranu o minimum 90 stopni w osi prostopadlej do jego powierzchni.

Orientacje ekranu wyznacza kierunek w jakim ustawiony jest jego dluzszy bok. Orientacja pozioma nazywana jest też pejzażową, a pionowa portretową.

Dodatkowe wyjasnienia dla Andrzeja Mierzejewskiego:
- po pierwsze jak celnie zauwazyl Witold Chocholski monitor sklada sie z podstawy i ekranu (w obudowie ma sie rozumiec) - przynajmniej taki monitor ktorego tyczy sie funkcja pivot
- po drugie slowo minimum w naszym jezyku oznacza nie mniej niz ... , co wcale nie znaczy ze musi koniecznie byc wiecej, a zatem argument z ogranicznikiem obrotu do 90 stopni nie przeczy bynajmniej temu iz taki monitor posiada mozliwosc obrotu ekranu o MINIMUM 90 stopni (innymi slowy jest to argument chybiony).
- po trzecie ekran mozemy sobie obrocic o mniej niz 90 jezeli mamy na to ochote, niekoniecznie zas o dokladne 90 stopni


--------------------------------------------------
Note added at 2 dni  15 godz. (2007-07-15 09:58:28 GMT)
--------------------------------------------------

Dodatkowa uwaga dla pilnujacych precyzji iz zmiana orientacji oznacza wlasnie mozliwosc obrotu o minimum 90 stopni.
W przypadku monitora mowienie o zmianie orientacji o 90 nie ma sensu -takie maslo maslane.
Orientacje sa tylko dwie, wiec zmiana oznacza w tym przypadku zmiane na orientacje przeciwna. Jedynie odchylenie kierunku od okreslonej orientacji moze sie zmieniac plynnie.
Selected response from:

_eP
Grading comment
Dzięki
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1możliwość zmiany orientacji ekranu_eP
3 +3monitor obracany w płaszczyźnie pionowej
Agnieszka Hayward
4 +2(monitor) obrotowy
Jerzy Matwiejczuk
3 +2z pivotem
Joanna Rączka
5obrót ekranu o 90 stopni w pionie
Letra
4 +1możliwość ustawienia w pionie lub w poziomie
Ryszard Glegola
4możliwość ustawienia ekranu w pionie lub w poziomie
Ryszard Glegola
4 -1funkcja pivot (ekran obrotowy)
Witold Chocholski
3przegub/połączenie przegubowe
skisteeps
3Podstawa o regulowanej wysokości z możliwością obrotu monitora we wszystkich kierunkach
skisteeps
3 -1oś pozioma / obrót w poziomieMarek Daroszewski (MrMarDar)


  

Answers


27 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
z pivotem


Explanation:
To taki, co się obraca w poprzek o 90 stopni, tzn. z orientacji poziomej możesz zrobić pionową i odwrotnie. Podobno jest to fajny bajer.

--------------------------------------------------
Note added at 29 mins (2007-07-12 19:07:10 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.google.pl/search?hl=pl&q=monitor z pivotem&btnG=S...

Joanna Rączka
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Krzysztof Nowoszynski: W specyfikacji: ekran obrotowy (pivot), funkcja pivot itp (żeby tylko upchnąć to słówko, raczej w mianowniku). Dobrze odwiedzić polską stronę producenta lub sklepu. Nie wyobrażam sobie stosowania luźnych skojarzeń i opisów w specyfikacjach techn.
7 mins

agree  _eP: W naszym jezyku nie istnieje jedno slowo bedace odpowiednikiem pivota w tym znaczeniu. Pozostaje ew. dodac przypisek tlumacza i wyjasnic ze chodzi o mozliwosc obrotu ekranu w jego plaszczyznie do orientacji portretowej czyli wlasnie o 90 stopni.
1 hr

neutral  Ryszard Glegola: do _eP: napisał Pan pod moją propozycją, że jest mało precyzyjna. A czy "z pivotem" jest bardziej precyzyjna i łatwiejsza do zrozumienia "dla kogos kto slabo kojarzy"? Właściwie to powinna być opinia negatywna, ale nie chcę wpływać na punktację.
2 hrs

agree  A.G.: pivot/obrotowy. W sensie mechanicznym pivot jest przegubem umożliwiającym pełny obrót (w odróżnieniu od przegubu typu tilt i swivel). Połozenie ois obrotu jest mniej istotne (najbardziej znany, tzw central pivot irrigation system ma tę oś pionową)
3 hrs

agree  Witold Chocholski: Tak się mówi, dla wersji pisanej podałem swój pomysł poniżej.
5 hrs

disagree  PanPeter: merytorycznie zgoda; natomiast wyrazu pivot nie ma i nie będzie w jęz. polskim
6 hrs
  -> może i nie ma, ale jest używane - czy nie będzie - tego jeszcze nie wiemy, ale chyba już się przyjęło

disagree  Andrzej Mierzejewski: zgadzam się z PanPeterem
1 day14 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
oś pozioma / obrót w poziomie


Explanation:
propozycja - podstawa umożliwiająca nachylenie (pochylenie?) ekranu, obrót w pionie, poziomie, z regulacją wysokości...



Marek Daroszewski (MrMarDar)
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 82

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  _eP: obrot w poziomie kojarzy sie bardziej z obrotem w plaszczyznie poziomej niz z obrotem w osi lezacej na takiej plaszczyznie - tutaj jednak nie chodzi o dowolny obrot ale o konkretne 90 stopni
54 mins

disagree  Andrzej Mierzejewski: samo wyrażenie "oś pozioma" niczego nie wyjaśnia; co konkretnie znaczy "obrót w poziomie"?
1 day14 hrs

42 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
przegub/połączenie przegubowe


Explanation:
Przegub pozwala na obracanie w różnych kierunkach.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-07-12 20:59:14 GMT)
--------------------------------------------------

Definicja, Słownik naukowo-techniczny angielsko-polski:
pivot - 1. masz. czop czołowy; oś przegubu 2. (w wagach) nóż
pivot - podpierać obrotowo; być podpartym obrotowo
pivot joint - połączenie przegubowe

Mr.(Ms.) eP: Połączenia przegubowe były znane i stosowane przez długi czas zanim wynaleziono ekrany LCD montowane przegubowo, nieprawdaż?

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-07-12 21:11:02 GMT)
--------------------------------------------------

Strzyżone/golone Ms.(Mr.) _eP? Pivot to połączenie przegubowe lub po prostu przegub umożliwiający obrót ekranu dokoła jego środka geometrycznego o 90 stopni czy jakąkolwiek inną wartość. Proszę porównać z przegubem dłoni i pokręcic nią dla rozgrzewki.

skisteeps
Canada
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  _eP: niestety ale to nie to / tu nie chdzi o to na jakim fizycznie przegubie to pracuje ale o funkcje ktora pani J.R. prawidlowo i jednoznacznie przedstawila
1 hr
  -> Dlaczego? to jest prawdopodobnie rodzaj przegubu kulowego/kulistego.

agree  Ryszard Glegola: ta odpowiedź to ciekawe podejście: parafrazując, lecz oddając sens: możliwość obrotu {monitora} względem wszystkich trzech osi.
2 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
monitor obracany w płaszczyźnie pionowej


Explanation:
kolejna propozycja

Agnieszka Hayward
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  skisteeps: Niekoniecznie, bo mamy również "tilt" i co się zdarzy z pionem, gdy pochylimy monitor do lub odchylimy od siebie?
11 mins
  -> Moja wersja jest dla kumatych czytelników instrukcji/ opisu ;o)

agree  Jerzy Matwiejczuk: funkcja "pivot" dla monitora (ciekłokrystalicznego) to właśnie oznacza
24 mins

agree  _eP: pod warunkiem ze o minimum 90 stopni, co pozwala na zmiane orientacji obrazu. - tym sie rozni funkcja pivot monitora ot pivotu uchwytu do monitora, czy pivotu manipulatora np. robota przemyslowego
4 hrs

agree  Andrzej Mierzejewski: BTW do eP: nie o minimum 90 stopni, lecz o 90 stopni - po prostu. Mechaniczny ogranicznik uniemożliwi dalszy obrót.
1 day11 hrs

agree  Polangmar: o 90 stopni
1 day16 hrs

neutral  Ryszard Glegola: śmiem zauważyć, że 1) jeżeli się zastanowić, 'tilt' także oznacza obrót w płaszczyźnie pionowej! 2) we fragmencie podanym przez Askera nie ma ani słowa o monitorze, lecz o komputerze, choć owszem, można się domyślić, że o monitor chodzi.
1 day23 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Podstawa o regulowanej wysokości z możliwością obrotu monitora we wszystkich kierunkach


Explanation:
Wydaje mi się, że nie należy się upierać przy dosłownym tłumaczeniu i przetłumaczyć ten fragment tak, aby był od razu zrozumiały. Przepraszam za zamieszanie i podwójną odpowiedź, ale przecież chodzi o pomoc koleżance.

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2007-07-12 22:15:17 GMT)
--------------------------------------------------

Można zastąpić kierunki płaszczyznami dla bardziej technicznie zorientowanych czytelników.

skisteeps
Canada
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  _eP: Tylko dlatego by Kolegi nie zniechecac do pomocy. W przypadku monitora termin pivot oznacza bardzo konkretna funkcje -mozliwosc zmiany orientacji obrazu. I klient ktory to wie poczulby sie oszukany lub zle poinformowany gdyby nie mogl zmienic orientacji
4 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
(monitor) obrotowy


Explanation:
Chodzi o moniotor z obracanym w pionie ekranem o 90 stopni. Dzięki takiemu obrotowi ekran przypomina formatem kartkę papieru.

--------------------------------------------------
Note added at   3 godz. (2007-07-12 22:08:40 GMT)
--------------------------------------------------

Wiedza i zdrowy rozsądek podpowiadają, że w omawianym przypadku chodzi o następujące cechy monitora:
- tilt - odchylanie
- swivel - obrót w poziomie
- pivot - obrót w pionie
I wiemy, że obrót w pionie służy do tego, co wyżej.

--------------------------------------------------
Note added at   3 godz. (2007-07-12 22:18:36 GMT)
--------------------------------------------------

Pisząc "obrotowy" miałem na myśli pion, bo obrót w poziomie umożliwiają również klasyczne monitory CRT. Dlatego precyzyjniej wyraziła to Tygru.

Jerzy Matwiejczuk
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 147

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  skisteeps: Połączenie obrotowe to swivel. Wydaje mi się, że pytanie nie jest najfortunniej sformułowane i nalezy przetłumaczyć cały fragment zgodnie ze zdrowym rozsądkiem, a nie dosłownie, co nie zmienia zresztą znaczenia wyrazu "pivot".
13 mins

agree  A.G.
1 hr
  -> dziękuję

agree  _eP: Za ta kartke papieru (co fachowo nazywa sie zmiana orientacji ekranu/obrazu na ekranie ) - Ta uwaga pod rozwage dla skisteeps i Ryszarda Glegoli
4 hrs
  -> Thanks a lot!

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
funkcja pivot (ekran obrotowy)


Explanation:
I jeszcze jedna propozycja.

"Ekran" obrotowy, bo monitora całego nie obracam.

Witold Chocholski
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  _eP: Zgoda za ekran, ale to niestety jeszcze za malo na pozytywa w tym konkretnym przypadku
1 hr

disagree  Andrzej Mierzejewski: właśnie obracasz cały monitor (a nie tylko jego ekran - fizycznie niemożliwe) o 90 stopni wokół osi poziomej (możnaby nawet uzupełnić: prostopadłej do płaszczzny wyświetlacza).
1 day8 hrs
  -> Jeśli mam obracać cały monitor (razem z podstawą), to nie potrzebny mi do tego pivot. Chyba należy zdefiniować pojęcie monitora :-)

11 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
obrót ekranu o 90 stopni w pionie


Explanation:
a do tego swivel przetłumaczyłbym, jako obrót w płaszczyźnie poziomej i wszystko będzie jasne

Letra
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
możliwość ustawienia w pionie lub w poziomie


Explanation:
Całość przetłumaczyłbym następująco (oczywiście tekst w nawiasie klamrowym do pominięcia):
stand: tilt,swivel,pivot,height adjustable > podstawa {pod komputer - a może monitor? do tego ostatniego zdecydowanie lepiej pasuje}: możliwość pochylenia do przodu lub do tyłu, odwrócenia w prawą lub w lewą stronę, ustawienia w pionie lub w poziomie, regulacja wysokości.
Rozwlekle, ale moim zdaniem wiernie.

--------------------------------------------------
Note added at   1 godz. (2007-07-12 19:58:23 GMT)
--------------------------------------------------

Powyższe źródło ma się nijak do mojej propozycji. Ot, podobne akcesoria i jakoś tam usankcjonowane tłumaczenie opisu.

--------------------------------------------------
Note added at   1 godz. (2007-07-12 19:58:48 GMT)
--------------------------------------------------

... tzn. mam na myśli poniższe źródło :)

--------------------------------------------------
Note added at 2 dni  3 godz. (2007-07-14 21:46:17 GMT)
--------------------------------------------------

OK, więc doprecyzuję: "MOŻLIWOŚĆ USTAWIENIA EKRANU W PIONIE LUB W POZIOMIE". Faktycznie, żaden inny element peceta kontekstowo tu nie pasuje.


    Reference: http://pl.kensington.com/html/10145.html
Ryszard Glegola
Ireland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  _eP: Cieplo, ale dla kogos kto slabo kojarzy to malo precyzyjne wyjasnienie. Kiedys popularne byly takie lustra ktore obracaly sie i ich plaszczyzna mogla byc raz w pionie a raz w poziomie ale tutaj nie o taki obrot chodzi.
46 mins
  -> Dziękuję za uwagę, choć moim zdaniem "ustawienie {ekranu monitora} w pionie lub w poziomie" jest określeniem bardzo precyzyjnym.

agree  A.G.
3 hrs
  -> Dziękuję :)

agree  PanPeter
5 hrs
  -> Dziękuję :)

disagree  Andrzej Mierzejewski: to nie wyjaśnia znaczenia wyrazu "pivot" w tym kontekście.
1 day13 hrs

2 days3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
możliwość ustawienia ekranu w pionie lub w poziomie


Explanation:
Skoro doszliśmy do konsensusu, że mowa o ekranie :)
Przepraszam za drugą notkę. Jeżeli Moderator chce, może usunąć moją pierwszą...

Ryszard Glegola
Ireland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8

2 days15 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
możliwość zmiany orientacji ekranu


Explanation:
oczywiscie w przypadku monitora, tzn. mozliwosc obrotu ekranu o minimum 90 stopni w osi prostopadlej do jego powierzchni.

Orientacje ekranu wyznacza kierunek w jakim ustawiony jest jego dluzszy bok. Orientacja pozioma nazywana jest też pejzażową, a pionowa portretową.

Dodatkowe wyjasnienia dla Andrzeja Mierzejewskiego:
- po pierwsze jak celnie zauwazyl Witold Chocholski monitor sklada sie z podstawy i ekranu (w obudowie ma sie rozumiec) - przynajmniej taki monitor ktorego tyczy sie funkcja pivot
- po drugie slowo minimum w naszym jezyku oznacza nie mniej niz ... , co wcale nie znaczy ze musi koniecznie byc wiecej, a zatem argument z ogranicznikiem obrotu do 90 stopni nie przeczy bynajmniej temu iz taki monitor posiada mozliwosc obrotu ekranu o MINIMUM 90 stopni (innymi slowy jest to argument chybiony).
- po trzecie ekran mozemy sobie obrocic o mniej niz 90 jezeli mamy na to ochote, niekoniecznie zas o dokladne 90 stopni


--------------------------------------------------
Note added at 2 dni  15 godz. (2007-07-15 09:58:28 GMT)
--------------------------------------------------

Dodatkowa uwaga dla pilnujacych precyzji iz zmiana orientacji oznacza wlasnie mozliwosc obrotu o minimum 90 stopni.
W przypadku monitora mowienie o zmianie orientacji o 90 nie ma sensu -takie maslo maslane.
Orientacje sa tylko dwie, wiec zmiana oznacza w tym przypadku zmiane na orientacje przeciwna. Jedynie odchylenie kierunku od okreslonej orientacji moze sie zmieniac plynnie.

_eP
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dzięki

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Joanna Rączka
1 hr