KudoZ home » English to Polish » Economics

joint monopoly

Polish translation: zmowa monopolistyczna


11:05 Sep 7, 2006
English to Polish translations [PRO]
Bus/Financial - Economics
English term or phrase: joint monopoly
Z kontekstu to nic nie wynika. Znalazłem natomiast następujące strony:
http://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=3310
http://www.olemiss.edu/depts/economics/Bargaining for Monopo...

Wszystko rozumiem tylko jak to nazwać po polsku?
nasztata
Polish translation:zmowa monopolistyczna
Explanation:
http://tinyurl.com/ryo52
Selected response from:

Adam Lankamer
Luxembourg
Grading comment
Dziękuję wszystkim za udział w pouczającej dyskusji. Nadal mam pewne wątpliwości, ale na szczęście w dalszej części tekstu użycie terminu "zmowa monopolistyczna" nie spowodowało żadnych sprzeczności, zatem przyjmuję tę wersję.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2zmowa monopolistyczna
Adam Lankamer
4 -1wspólny monopol
SlawekW


Discussion entries: 6





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
zmowa monopolistyczna


Explanation:
http://tinyurl.com/ryo52

Adam Lankamer
Luxembourg
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 633
Grading comment
Dziękuję wszystkim za udział w pouczającej dyskusji. Nadal mam pewne wątpliwości, ale na szczęście w dalszej części tekstu użycie terminu "zmowa monopolistyczna" nie spowodowało żadnych sprzeczności, zatem przyjmuję tę wersję.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  IwonaASzymaniak: lub nawet cicha zmowa ;)
1 hr

agree  Roman Kozierkiewicz
2 hrs

agree  ironsz
5 hrs

disagree  Michał Wiśniewski: Wydaje mi się, że byłoby to sporym błędem - za zmowę monopolistyczną można beknąć wysokie kary i pójść siedzieć, natomiast joint monopoly nie zawiera żadnej treści stanowiącej o intencjach, jest tylko faktem, który mógł zaistnieć z wielu przyczyn
12 hrs
  -> a skąd wiesz, że za joint monopoly nie może być kar ? z opisu w podanych linkach ewidentnie wynika, że chodzi o "anticompetitive behaviour" ze strony firm, więc element intencji raczej jednak występuje

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
wspólny monopol


Explanation:
za eurlexem http://tinyurl.com/k7vyx

Zależnie od okoliczności danej sprawy, a szczególnie relacji pomiędzy tymi dwoma podmiotami, jest możliwe, że żaden operator nie ma pozycji dominującej, a jednak razem mogą mieć wspólny monopol dostępu do określonej infrastruktury.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2006-09-07 15:36:17 GMT)
--------------------------------------------------

zastanawiam sie nad tym problemem i mysle, ze istnienie "joint monopoly" nie musi oznaczac istnienia zmowy, moze wynikac z li tylko warunkow rynkowych

nie jest to argument za moja propozycja, jedynie przyczynek do dyskusji nad wlasciwym okresleniem:)

SlawekW
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 32

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Roman Kozierkiewicz: Niektóre tłumaczenia tekstów UE zawierają błędy merytoryczne - istnieje zasadnicz różnica między wspólnym monopolem a zmową monopolistyczną
18 mins
  -> dziękuję za uwagę, jak zatem brzmi termin "wspólny monopol" w jęz. angielskim?