KudoZ home » English to Polish » Education / Pedagogy

Physical Setting

Polish translation: środowisko fizyczno-przyrodnicze


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:physical setting
Polish translation:środowisko fizyczno-przyrodnicze
Entered by: Polangmar

18:59 Mar 14, 2008
English to Polish translations [PRO]
Science - Education / Pedagogy / Course Title
English term or phrase: Physical Setting
Nazwa przedmiotu z nowojorskiej szkoły średniej.

Cała nazwa: Physical Setting/Earth Science

Zastanawiam się jak to ładnie oddać na polski.

Moją pierwszą myślą była "geografia fizyczna", ale nie wiem czy mnie nie za bardzo poniosło. Dziękuję za wszelkie propozycje.
Dariusz Saczuk
United States
środowisko przyrodnicze, środowisko fizyczne
Explanation:
Lub dłużej:
geografia fizyczna z elementami astronomii

Geografia fizyczna - jeden z podstawowych działów geografii (obok geografii społeczno-ekonomicznej, geografii regionalnej i kartografii), bada środowisko przyrodnicze jako całość (geografia fizyczna ogólna) oraz jego poszczególne komponenty (składniki):
http://tinyurl.com/yocn7c

Propozycje na podstawie opisu programu studiów w odsyłaczu:
http://tinyurl.com/2d7p9n

http://tinyurl.com/yojwv4
http://tinyurl.com/2zp49l
Selected response from:

Polangmar
Poland
Grading comment
Wielkie dzięki;-)

Dziękuję wszystkim uczestnikom dyskusji.

Zrobiłem ostatecznie "środowisko fizyczno-przyrodnicze".
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3środowisko przyrodnicze, środowisko fizycznePolangmar
3 +1geologia/nauka o ziemiTLUMACZ77


Discussion entries: 2





  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
physical setting
środowisko przyrodnicze, środowisko fizyczne


Explanation:
Lub dłużej:
geografia fizyczna z elementami astronomii

Geografia fizyczna - jeden z podstawowych działów geografii (obok geografii społeczno-ekonomicznej, geografii regionalnej i kartografii), bada środowisko przyrodnicze jako całość (geografia fizyczna ogólna) oraz jego poszczególne komponenty (składniki):
http://tinyurl.com/yocn7c

Propozycje na podstawie opisu programu studiów w odsyłaczu:
http://tinyurl.com/2d7p9n

http://tinyurl.com/yojwv4
http://tinyurl.com/2zp49l

Polangmar
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 508
Grading comment
Wielkie dzięki;-)

Dziękuję wszystkim uczestnikom dyskusji.

Zrobiłem ostatecznie "środowisko fizyczno-przyrodnicze".

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  allp
15 hrs
  -> Dziękuję za wsparcie merytoryczne.:)

agree  Bubz: jestem za 'srodowiskiem'
1 day5 hrs
  -> Dziękuję.:)

agree  Lucyna Długołęcka: geografia fizyczna
1 day10 hrs
  -> Dziękuję.:)

3 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
physical setting
geologia/nauka o ziemi


Explanation:
pierwsze skojarzenie

--------------------------------------------------
Note added at   13 godz. (2008-03-15 08:11:13 GMT)
--------------------------------------------------

Geologia – nauka o Ziemi, zajmuje się badaniem i poznawaniem zarówno Ziemi jak i jej najbliższego otoczenia.
Geologia dynamiczna (fizyczna, dynamika systemów ziemskich) – zajmuje się opisem i analizą procesów dziejących się współcześnie oraz ich przyczynami, mechanizmem i skutkami.
Geologia historyczna - zajmuje się analizą procesów w przeszłości, czyli odtwarza i ustala chronologie zdarzeń geologicznych na Ziemi od czasu jej powstania do dziś.


--------------------------------------------------
Note added at   13 godz. (2008-03-15 08:12:22 GMT)
--------------------------------------------------

Grupa nauk podstawowych:
Stratygrafia – nauka, która zajmuje się opisem warstw, analizą występujących między nimi zależności, bada ich wiek bezwzględny i względny oraz określa ich równoważność czasową. Dzieli ona historię Ziemi na uniwersalne okresy czasowe (tabela stratygraficzna).
Tektonika – zajmuje się opisem, klasyfikacją, genezą i mechanizmem deformacji warstw skalnych.
Mineralogia – nauka o minerałach, czyli o nieorg. związkach chem. lub pierwiastkach występujących w naturze w stanie stałym o określonej strukt. wewnętrznej i posiadających właściwe dla siebie cechy fizyczne i chemiczne.
Petrografia – nauka badająca genezę i przemiany dotyczące skał, czyli zespołów lub związków chem. , mieszanin lub stopów składających się z jednego lub wielu minerałów.

Sedymentologia – nauka zajmująca się opisem, klasyfikacją oraz genezą skał osadowych kopalnych oraz współczesnych.
Paleontologia – nauka zajmująca się zwierzętami zwierzętami i roślinami żyjącymi w przeszłości geolog. , a obecnie znajdowanych jako skamieniałości.

Nauki stosowane (aplikacyjne):
Hydrogeologia – nauka zajmująca się genezą, właściwościami i przepływem wód głębnych.
Hydrologia – nauka zajmująca się właściwościami i przepływem wód powierzchniowych.

Geofizyka – nauka zajmująca się fizycznymi cechami planety (począwszy od rozmiaru na magnetyzmie kończąc).
a) Sejsmologia – część geofizyki zajmująca się analizą, przyczynami i przewidywaniem naturalnych trzęsień Ziemi.
b) Sejsmika – nauka zajmująca się analizą i przewidywaniem głębnej budowy litosfery dla odtworzenia jej budowy przy poszukiwaniu surowców mineralnych.
Aktualizm geologiczny – stwierdza, że wszystkie procesy działające we wszechświecie są procesami naturalnymi, nie zmieniającymi się od początku, ale o różnym natężeniu.

Dziedziny w stratygrafii:
a) Litostratygrafia – dokonuje opisu i wydzielanie warstw na podstawie ich litologii (czym one są).
b) Biostratygrafia – wydziela i porządkuje warstwy w zależności od rodzaju skamieniałości w nich występujących.
c) Chronostratygrafia - porządkuje (wydziela) warstwy na podstawie czasu ich powstania.


TLUMACZ77
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  legato: Nauka o Ziemi
17 mins
  -> dziękuję

neutral  Polangmar: Gdyby chodziło o geologię, to czy nie użyto by słowa "geology"? http://je.pl/zyg1 , http://je.pl/r2ge . A nauka o Ziemi to "Earth Science" - tego pytanie nie dotyczy.:)
3 hrs
  -> dzieki niemniej nie spotkałem się z takim przedmiotem nauczania jak środowisko fizyczne pozdr.