KudoZ home » English to Polish » Education / Pedagogy

compulsory

Polish translation: obowiązkowe nauczanie


09:26 Jul 10, 2003
English to Polish translations [Non-PRO]
Law/Patents - Education / Pedagogy / education
English term or phrase: compulsory
compulsory education
art
Polish translation:obowiązkowe nauczanie
Explanation:
3. zabronić, by dzieci, które podlegają jeszcze obowiązkowemu nauczaniu, były zatrudniane przy pracach, które uniemożliwiałyby im pełne korzystanie z tego nauczania;

to provide that persons who are still subject to compulsory education shall not be employed in such work as would deprive them of the full benefit of their education;

EUROPEJSKA KARTA SPOŁECZNA
sporządzona w Turynie dnia 18 października 1961 r.
(Dz. U. z 1999 r. Nr 8, poz. 67)

W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 18 października 1961 r. w Turynie została sporządzona Europejska Karta Społeczna, zmieniona Protokołem zmieniającym Europejską Kartę Społeczną, sporządzonym w Turynie dnia 21 października 1991 r., w następującym brzmieniu:

Przekład

EUROPEJSKA KARTA SPOŁECZNA
http://www.abc.com.pl/serwis/du/1999/0067.htm
Selected response from:

bartek
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3obowiązkowe nauczanie
bartek
4 +3obowiązek szkolny
karolina_mb
3 +1przymusowy / obowiązkowy
Andrzej Lejman


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
przymusowy / obowiązkowy


Explanation:
przymusowa edukacja

może: obowiązek edukacyjny

Andrzej Lejman
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lucyna Długołęcka
4 mins

agree  Magda Dziadosz: obowiązek szkolny, edukacja obowiązkowa - nie przymusowa
5 mins

neutral  bartek: W Polsce nie ma przymusowej, ani też obowiązkowej edukacji. Jest obowiazkowe nauczanie
25 mins

disagree  Michał Szewczyk: ani edukcja ani przymusowa
1 day6 hrs

8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
obowiązkowe nauczanie


Explanation:
3. zabronić, by dzieci, które podlegają jeszcze obowiązkowemu nauczaniu, były zatrudniane przy pracach, które uniemożliwiałyby im pełne korzystanie z tego nauczania;

to provide that persons who are still subject to compulsory education shall not be employed in such work as would deprive them of the full benefit of their education;

EUROPEJSKA KARTA SPOŁECZNA
sporządzona w Turynie dnia 18 października 1961 r.
(Dz. U. z 1999 r. Nr 8, poz. 67)

W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 18 października 1961 r. w Turynie została sporządzona Europejska Karta Społeczna, zmieniona Protokołem zmieniającym Europejską Kartę Społeczną, sporządzonym w Turynie dnia 21 października 1991 r., w następującym brzmieniu:

Przekład

EUROPEJSKA KARTA SPOŁECZNA
http://www.abc.com.pl/serwis/du/1999/0067.htm



    Reference: http://www.abc.com.pl/serwis/du/1999/0067.htm
bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 149
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Agata Klein: tak, bo to jest obowiązek, a nie przymus jak w pierwszej propozycji
15 mins
  -> Dzięki :-)

agree  lim0nka
21 mins

neutral  Magda Dziadosz: do dopisku powyżej: 1) skąd wiesz, że tekst dotyczy Polski? 2) związek fraz. 'obowiązkowa edukacja' występuje równie często jak 'obowiązkowe nauczanie'
1 hr

agree  Michał Szewczyk
1 day5 hrs

14 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
obowiązek szkolny


Explanation:
Jakkolwiek propozycje przedmówców są wyczerpujące i jak najbardziej fachowe, w Polsce jest ogólnie przyjęte wyrażenie "obowiązek szkolny". Nawet jeżeli brzmi to nieco kolokwialnie:)))

karolina_mb
Romania
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in ItalianItalian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Domka: Calkiem to brzmi polsko i przypominam sobie, ze bedac w Polsce tak sie mowilo
11 hrs

agree  Michał Szewczyk
15 hrs

agree  Himawari: w socjologii w j. ang. compulsory education to okres objety obowiazkiem szkolnym
21 hrs