KudoZ home » English to Polish » Engineering (general)

nde examination

Polish translation: badania nieniszczące


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:nde examination
Polish translation:badania nieniszczące
Entered by: Tomasz Niedbala

09:16 Jul 4, 2004
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general)
English term or phrase: nde examination
Czy ten skrót (NDC = non-destructive examination) ma jakis odpowiednik polski?
Jakub Szacki
Poland
badania nieniszczące
Explanation:
TN

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs 10 mins (2004-07-04 18:26:12 GMT)
--------------------------------------------------

Odnośnie razem czy osobno:
Według Nowego Słownika Ortograficznego PWN (W-wa 1996):
str.LXI(..)UWAGA: Rozróżnianie subtelnych różnic w pełnieniu przez imiesłowy przymiotnikowe funkcji czasownikowej lub przymiotnikowej bywa trudne dla przeciętnego użytkownika języka polskiego. Dlatego też w razie wątpliwości zaleca się pisownię łączną. Przemawia za nią przede wszystkim tendencja do adiektywizacji imiesłowów przymiotnikowych we współczesnym języku polskim.



Polskie Normy
... PN-EN 12797:2002 Lutowanie twarde - Badania niszczące złączy lutowanych na twardo
EN 12797:2000 35. PN-EN 1289:2000 Badania nieniszczące złączy spawanych ...
www.pkn.pl/N_Zharm/pliki/D97_23.pdf



--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs 13 mins (2004-07-04 18:29:11 GMT)
--------------------------------------------------

Można też użyć zwrotu: \"Badania nieinwazyjne\"
Selected response from:

Tomasz Niedbala
Poland
Grading comment
Dzieki. JS
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1badania nieniszczące
Tomasz Niedbala
4nieniszczące badania
bartek


Discussion entries: 1





  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
nieniszczące badania


Explanation:
pełno w sieci :-)
NIENISZCZĄCE BADANIA GAZOCIĄGÓW PRZESYŁOWYCH
- ZAŁOŻENIA DO PROCEDURY BADANIA OBIEKTU -
WYMAGANIA NORMY WYROBU EN 12732
http://www.ndtest.com.pl/artykuly/konferencje/rurociag/ruroc...

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs 59 mins (2004-07-04 18:15:40 GMT)
--------------------------------------------------

wyjaśniam - takie są zalecenia Rady Języka Polskiego

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs 1 min (2004-07-04 18:17:12 GMT)
--------------------------------------------------

Uchwała Rady Języka Polskiego w sprawie pisowni zaprzeczonych imiesłowów daje nam swobodę wyboru: możemy je zapisywać łącznie, nie zastanawiając się nad ich znaczeniem (tak jest wygodniej), ale możemy też pisać je rozdzielnie, aby zaznaczyć ich czasownikowy charakter (tak jest trudniej, bo trzeba się zastanowić). Z Pani poszukiwań w Internecie wynika, że nowa pisownia jest mało znana. Także pytania przychodzące do naszej poradni świadczą o tym, że wielu użytkowników polszczyzny słyszało coś o niej, ale nie zna szczegółów. Zachęcamy więc do lektury licznych pytań o imiesłowy w archiwum naszej poradni i oczywiście do lektury par. [168] w naszym słowniku ortograficznym.
— Mirosław Bańko
http://slowniki.pwn.pl/poradnia/lista.php?szukaj=imiesowy&k...

bartek
Works in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 368

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Andrzej Mierzejewski: W zasadzie agree, ale mnie uczono sto lat temu ;-) o "badaniach nieniszczących". chyba, że przez te sto lat coś się pozmieniało.
2 hrs

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
badania nieniszczące


Explanation:
TN

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs 10 mins (2004-07-04 18:26:12 GMT)
--------------------------------------------------

Odnośnie razem czy osobno:
Według Nowego Słownika Ortograficznego PWN (W-wa 1996):
str.LXI(..)UWAGA: Rozróżnianie subtelnych różnic w pełnieniu przez imiesłowy przymiotnikowe funkcji czasownikowej lub przymiotnikowej bywa trudne dla przeciętnego użytkownika języka polskiego. Dlatego też w razie wątpliwości zaleca się pisownię łączną. Przemawia za nią przede wszystkim tendencja do adiektywizacji imiesłowów przymiotnikowych we współczesnym języku polskim.



Polskie Normy
... PN-EN 12797:2002 Lutowanie twarde - Badania niszczące złączy lutowanych na twardo
EN 12797:2000 35. PN-EN 1289:2000 Badania nieniszczące złączy spawanych ...
www.pkn.pl/N_Zharm/pliki/D97_23.pdf



--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs 13 mins (2004-07-04 18:29:11 GMT)
--------------------------------------------------

Można też użyć zwrotu: \"Badania nieinwazyjne\"

Tomasz Niedbala
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 27
Grading comment
Dzieki. JS

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andrzej Mierzejewski
2 hrs
  -> Dzięki