ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Polish » Finance (general)

precise science

Polish translation: nauka ścisła

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:precise science
Polish translation:nauka ścisła
Entered by: Michal Glowacki

13:48 Dec 30, 2010
English to Polish translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
English term or phrase: precise science
No indisputable value may be derived from a valuation work, as the valuation of assets is not a precise science.
Magdalena Rogala
nauka ścisła
Explanation:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Nauki_ścisłe

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2010-12-31 12:13:11 GMT)
--------------------------------------------------

is not a precise/exact science oznacza tyle, że jest to coś, co nie może zostać z łatwością precyzyjnie/ściśle obliczone/określone. Nie ma stałych wzorów/procesów, których wystarczy się ściśle trzymać. "to nie jest nauka ścisła" dokładnie oddaje ten sens właśnie. A to, czy jest tam precise czy exact science to naprawdę nie ma znaczenia. Chodzi o sens, a nie o dokładne słowo, które jest w oryginale. Doszukiwanie się różnicy między precise a exact science nie ma tutaj żadnego znaczenia.
Selected response from:

Michal Glowacki
Poland
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5nauka ścisła
Michal Glowacki
4precyzyjna (dokładna) naukajerzywroblewski
4sama matematyka
rzima
3(ściśle) określona dziedzina nauki
Joanna Wons
3precyzyjna dyscyplina wiedzyPiotr Lipiec
2dziedzina nauki pozwalająca na określenie/pomiar/oszacowanie wartości w sposób precyzyjnyxxxkoko123


Discussion entries: 2





  

Answers


30 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
precyzyjna dyscyplina wiedzy


Explanation:
IMHO

Piotr Lipiec
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish

40 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
precyzyjna (dokładna) nauka


Explanation:
Anglosasi często używają przeciwstawienia sztuki i nauki, mówiąc np. "it's rather art than science", mając na myśli ocenę bardziej subiektywną, niż obiektywną. Stąd moja propozycja.

jerzywroblewski
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 87

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Andrzej Mierzejewski: Nie widzę sensu w wyrażeniach "precyzyjna nauka" i "dokładna nauka", nawet, gdyby miały być idiomami.
9 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
(ściśle) określona dziedzina nauki


Explanation:
imho

Joanna Wons
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Michal Glowacki: nie chodzi o to, że jest ona nieokreślona czy określona, ale o precyzję oceny
5 mins

9 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
dziedzina nauki pozwalająca na określenie/pomiar/oszacowanie wartości w sposób precyzyjny


Explanation:
IMO

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2010-12-30 13:59:26 GMT)
--------------------------------------------------

"While we claim physics is a "precise science" since physics strives for the greatest possible precision of measurement, physicists as a class are notoriously less precise when speaking and writing about the subject."

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2010-12-30 17:51:14 GMT)
--------------------------------------------------

lub krócej: dziedzina nauki pozwalająca na precyzyjne określenie wartości :)

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2010-12-30 17:51:43 GMT)
--------------------------------------------------

lub: nauka pozwalająca na precyzyjne określenie wartości

xxxkoko123

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Michal Berski: a dłużej się nie dalo?
3 hrs

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
sama matematyka


Explanation:
"wycena aktywów to nie sama matamatyka."

"is not an exact/precise science" jest idiomem, używanym gdy coś robi się do pewnego stopnia "na wyczucie"
http://bit.ly/e4zI0E
"car reapir is not an exact science"
"changing oil is not an exact science"
"giving credit is not an exact science"

Tu nie chodzi o to że wycena/naprawa samochodów/zmiana oleju jest (lub nie jest) nauką ścisłą, a o to, że nie można precyzyjnie wyznaczyć jednej konkretnej wartości czy podejścia. I chodzi o to żeby dać sobie radę z idiomem. Moja propozycja powyżej.

Gwoli ciekawostki - fizyka jest nauką ścisłą, a nie można, przykładowo, jednocześnie określić dokładnego położenia i prędkości elektronu. :-)

rzima
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 717

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
nauka ścisła


Explanation:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Nauki_ścisłe

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2010-12-31 12:13:11 GMT)
--------------------------------------------------

is not a precise/exact science oznacza tyle, że jest to coś, co nie może zostać z łatwością precyzyjnie/ściśle obliczone/określone. Nie ma stałych wzorów/procesów, których wystarczy się ściśle trzymać. "to nie jest nauka ścisła" dokładnie oddaje ten sens właśnie. A to, czy jest tam precise czy exact science to naprawdę nie ma znaczenia. Chodzi o sens, a nie o dokładne słowo, które jest w oryginale. Doszukiwanie się różnicy między precise a exact science nie ma tutaj żadnego znaczenia.


Michal Glowacki
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 36
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Adrian Liszewski: Całkowicie poprawnie i wystarczająco, przecież chodzi o znaczenie potoczne.
6 mins
  -> dzięki :)

neutral  Piotr Lipiec: Widzę, że Kolega jest z UK więc być może się lepiej orientuje, zatem proszę mnie poprawić jeśli błądzę, ponieważ byłem przekonany, że nauki ścisłe to "exact science", ale uczymy się przez całe życie:). Pozdrawiam.
13 mins
  -> Ależ Kolega orientuje się równie dobrze i słusznie - dokładnym tłumaczeniem "nauka ścisła" jest "Exact science", ale wszak określenie nauka ścisła doskonale odda sens komunikacyjny autora zdania. Nauka ścisła kojarzy się właśnie z ową precyzją tutaj.

neutral  xxxkoko123: Jak w takim razie powiemy, że dana dzidzina nauk ścisłych jest mniej/bardziej precyzyjna od innej dziedziny nauk ścisłych?
23 mins
  -> O ile wiemy o jakie dziedziny chodzi, to ja bym użył ich nazw..dziedzina nauk ścisłych to ogólne określenie. Mało precyzyjne ;)

agree  Michal Berski
2 hrs
  -> dzięki :)

agree  Andrzej Mierzejewski: IMO.
3 hrs
  -> dzięki :)

agree  jerzywroblewski: To najlepsza propozycja
1 day4 hrs
  -> dzięki :)

agree  Roman Kozierkiewicz
4 days
  -> dzięki :)