KudoZ home » English to Polish » Food & Drink

extra virgin

Polish translation: oliwa z pierwszego tloczenia na zimno o najwyzszej jakosci


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:extra virgin olive oil
Polish translation:oliwa z pierwszego tloczenia na zimno o najwyzszej jakosci
Entered by: Piotr Turski

00:14 Mar 1, 2002
English to Polish translations [PRO]
Food & Drink / Food processing
English term or phrase: extra virgin
Don't panic, no porn context here :) It's about olive oil: "Buy only cold-pressed, extra virgin oil; it retains more of the olive's heart-healthy antioxidants than other forms."
Skoro "virgin oil" to olej (z) pierwszego t?oczenia, to jak nazwa? "extra virgin oil"?
Piotr Turski
Poland
oliwa najwyższej jakości z tłoczenia na zimno
Explanation:
Najlepszą oliwę z oliwek - olio vergine otrzymuje się przez wyciskanie owoców w temperaturze pokojowej. Gorszej jakości oliwa to olio lampante, uzyskana z owoców tłoczonych na gorąco, najgorszej jakości oliwa powstaje poprzez ekstrakcję rozpuszczalnikami.

Olio extra vergine di oliva
Oliwa najwyższej jakości otrzymywana przez tłoczenie na zimno. Idealnie nadaje się do sałatek, sosów, a także do celów leczniczych i kosmetycznych. Nie zawiera cholesterolu. Najlepsza temperatura smażenia - 160ºC. Nie należy przechowywać jej w lodówce.


--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-01 09:44:19 (GMT)
--------------------------------------------------

chciałam powiedzieć (...)tłoczona na zimno
Selected response from:

anglista
Grading comment
Po przejrzeniu zrodel doszedlem do wniosku, ze to najlepiej oddaje sens tego okreslenia. Dziekuje wszystkim.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4oliwa ekstra z pierwszego tłoczenia na zimno
Magda Dziadosz
4 +3extra vergine
Hanna Burdon
4oliwa najwyższej jakości z tłoczenia na zimnoanglista
5 -2oliwa o zawartosci kwasu (oleinowego) ponizej 1 gr na 100 gr
Lota
3 -2oliwa z pierwszego tłoczenia ze starannie wybranych oliwek
leff


  

Answers


31 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -2
oliwa o zawartosci kwasu (oleinowego) ponizej 1 gr na 100 gr


Explanation:
olive oils are classified according to the acidity level. The less acid, the more glorious and desirable the oil is. Thus the least acidic oils are the most virginal ones...:) hence extra-virgin oil.
kwas ten to oleinowy ( linolowy chyba tez). Jest jednym z kwasow grupy Omega-3.

extravirgin(virgin olive oil of impeccable taste whose acidity cannot be larger than I g per 100gr.)
see below.



    Reference: http://www.laterradipuglia.it/ing/olio.htm
Lota
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 11

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Magda Dziadosz: definicja się zgadza, ale taką oliwę nazywamy ekstra.
14 mins

disagree  Andrzej Lejman: see below
8 hrs

38 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
oliwa ekstra z pierwszego tłoczenia na zimno


Explanation:
Sęk w tym, że obie są z pierwszego tłoczenia: "The different varieties of olive oils are graded on their degree of acidity and pressing process. Extra virgin, considered the finest olive oil, results from the first, cold pressing, and it contains 1 percent or less oleic acid. Virgin also comes from the first pressing, but contains between 1 and 3 percent oleic acid. Pure olive oil (3 percent acid) is extracted from the second pressing and is heat or chemicaly processed". Chyba dlatego na większości opakowań oliwy zachowuje się to nieszczęsne "extra virgin" <:lol:>
Magda



    Reference: http://www.culinarycafe.com/spices_herbs/
Magda Dziadosz
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  WTLS
5 hrs

agree  kasiaallen
7 hrs

agree  Araksia Sarkisian: świetna dla sałatek!...lol
7 hrs

agree  Andrzej Lejman
8 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
extra vergine


Explanation:
Ja najczesciej spotykam w polskich przepisach włosk± nazwę: oliwa extra vergine. Vide Robert Makłowicz:
"No i sprawa oliwy. To dusza takiej sałatki, więc oliwa musi być extra vergine, czyli tłoczona po raz pierwszy na zimno."


    Reference: http://www.fema.krakow.pl/~restaura/rmgw/botanica.htm
Hanna Burdon
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 52

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Magda Dziadosz: widać Pan Makłowicz ma jakieś kłopoty z polszczyzną ;)
27 mins
  -> No ale na gotowaniu to on się zna... ;-)

neutral  Lota: ale jaki jest polski odpowiednik?
1 hr
  -> Super dziewica.

agree  Araksia Sarkisian: super dziewica tłoczona na zimno...lol
7 hrs

agree  Joanna Borowska: dłuuuuugo po czasie, ale sama się wła¶nie zmagam z oliw± i popieram włosk± nazwę
1332 days

agree  Stanislaw Czech, MCIL: Też się przyłączam do tej wersji
3350 days

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -2
oliwa z pierwszego tłoczenia ze starannie wybranych oliwek


Explanation:
może po prostu chodzi o to?

Pewnym tropem może być strona:
[http://www.oliveoilsyria.com/]

leff
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 95

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Lota: no it has nothing to do with olive selection. It has to do with acidity.
1 hr

disagree  anglista: fałszywy trop
8 hrs

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
oliwa najwyższej jakości z tłoczenia na zimno


Explanation:
Najlepszą oliwę z oliwek - olio vergine otrzymuje się przez wyciskanie owoców w temperaturze pokojowej. Gorszej jakości oliwa to olio lampante, uzyskana z owoców tłoczonych na gorąco, najgorszej jakości oliwa powstaje poprzez ekstrakcję rozpuszczalnikami.

Olio extra vergine di oliva
Oliwa najwyższej jakości otrzymywana przez tłoczenie na zimno. Idealnie nadaje się do sałatek, sosów, a także do celów leczniczych i kosmetycznych. Nie zawiera cholesterolu. Najlepsza temperatura smażenia - 160ºC. Nie należy przechowywać jej w lodówce.


--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-01 09:44:19 (GMT)
--------------------------------------------------

chciałam powiedzieć (...)tłoczona na zimno


    Reference: http://kuchnia.gery.pl/strona9.php
anglista
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Po przejrzeniu zrodel doszedlem do wniosku, ze to najlepiej oddaje sens tego okreslenia. Dziekuje wszystkim.