KudoZ home » English to Polish » General / Conversation / Greetings / Letters

top sheet

Polish translation: prześcieradło do przykrycia


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:top sheet
Polish translation:prześcieradło do przykrycia
Entered by: literary

17:38 Oct 23, 2007
English to Polish translations [PRO]
Art/Literary - General / Conversation / Greetings / Letters
English term or phrase: top sheet
Zawsze mam z tym kłopoty.
To nie jest kołdra tak naprawdę. Mówi się też "between the sheets". Widziałem zdjęcia, gdzie są to takie złożone koce.
Tu akurat w Anglii.
literary
prześcieradło do przykrycia
Explanation:
12. Ask your loved one to roll onto his or her back, slip the pillow under his head, and make him or her comfortable while you work on the top sheet and blanket.
13. Place the clean top sheet over the old top sheet (your loved one should be lying on their back with both sheets on top of them). Ask your loved one to hold onto the clean sheet while you pull the old top sheet and blanket out from under it. Now the new, clean sheet is the only one remaining on the bed and on top of your loved one. Put the old top sheet in the laundry bag.
14. Spread the blanket over the top sheet, matching edges and allowing a few inches of top sheet to fold down over the blanket. Tuck the sides in under the mattress and at the foot of the bed. Loosen the top sheet at the bottom to prevent pressure on the feet.
http://tinyurl.com/2cg7ln

Przy takich upałach wystarczy do przykrycia prześcieradło.
http://tinyurl.com/28rspn

...tylko ta moja kołdra była raczej pledem więc prześcieradło służące do przykrycia spełniało rolę poszewki.
http://tinyurl.com/yqjz3e

Nie omieszkałem się za to upomnieć o ręcznik i czyste prześcieradło do przykrycia...
http://tinyurl.com/yo3gx5

Do przykrycia były prześcieradła oraz polarowe kocyki...
http://tinyurl.com/27q7bs

Magda śpi zawinięta w śpiwór, ja mam tylko prześcieradło do przykrycia.
http://tinyurl.com/yssafv

Prześcieradło do przykrycia z wzorami, o wymiarach 240x280cm
Prześcieradło do przykrycia można używać pod dowolną narzutą lub osobno w upalne noce. UWAGA - to nie jest poszewka na kołdrę.
http://tinyurl.com/2fk8r9
Selected response from:

Polangmar
Poland
Grading comment
Dzięki. I wszystkim za dyskusję też.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2prześcieradło do przykryciaPolangmar
3 +2prześcieradło
Barbara Gadomska
3 -1kapa na łóżko
EnglishDirect


Discussion entries: 9





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
kapa na łóżko


Explanation:
sugestia

--------------------------------------------------
Note added at 5 mins (2007-10-23 17:43:28 GMT)
--------------------------------------------------

ew. narzuta na łóżko

EnglishDirect
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 28

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Polangmar: Po raz chyba piąty wklejam ten odsyłacz: guessing systematically is not allowed. http://je.pl/bubg Takie zgadywanki naprawdę nie są żadną pomocą dla pytającego.
2 hrs

neutral  inmb: muszę się zgodzić z Polangmarem; myślę, że "between the sheets" w opisie wyklucza taką możliwość
4 hrs
  -> Dziękuję za tę opinię. Faktycznie, zbyt pochopnie się wypowiedziałem...

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
prześcieradło


Explanation:
To nie jest takie proste. "Top sheet", afaik, to przescieradło, które pełni tę rolę, co nasza poszwa - czyli oddziela czlowieka od koca czy kołdry. My sie najczęściej otulamy obleczoną w poszwę kołdrą, podczas gedy różne zachodnie narody utykaja top sheet pod materac po bokach i w nogach, czasem razem z kocem, a czasem rzucając na top sheet kołdrę czy ocieplaną narzutę (duvet, comforter, quilt, czy co tam jeszcze), więc trzeba się wsuwać między przescieradło na materacu i przescieradło pod kocem. Co oczywiscie zostawia wolne przestrzenie wokół ciała, przez które zawsze wpada zimne powietrze aż po palce u nóg.
Fajna dyskusja na ten temat, jest tu:
http://ask.metafilter.com/25350/Do-British-people-use-sheets
Czyli jest to jedno z tych słów ograniczonych kulturowo - nie całkiem poszwa (bo nie ma górnej części), choc tę własnie role spełnia, ale i nie calkiem przescieradło, bo dla nas kojarzy sie ono przede wszystkim z tym, na czym spimy.
W sumie jednak optowałabym za prześcieradłem (ostaecznie w gorące noce sypiamy pod samym przescieradłem)

Barbara Gadomska
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Polangmar: Rozumiem ideę, jednak dla Polaka prześcieradło to część pościeli, NA której śpi - trzeba jakoś oddać inną funkcję "top sheet" - tym bardziej, że prześcieradło w naszym rozumieniu to "bottom sheet": http://je.pl/o117 .:)
1 hr
  -> Wydaje mi sie, że dzielisz włos na czworo, ale cóż, Twoje prawo. Jednak czy nazwiemy to przescieradłem do przykrycia, górnym czy przescieradłem pod koc, niewątpliwie pozostaje ono prześcieradłem, reszta to kwalifikatory li i jedynie

agree  Magdalena Psiuk: Do przykrycia czy nie, wciąż jest prześcieradłem.
1 hr
  -> no własnie, dzieki, genre

agree  inmb: zgadzam się; ostatecznie można sie położyć między prześcieradłami!
3 hrs
  -> jak najbardziej, dzieki, inmb

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
prześcieradło do przykrycia


Explanation:
12. Ask your loved one to roll onto his or her back, slip the pillow under his head, and make him or her comfortable while you work on the top sheet and blanket.
13. Place the clean top sheet over the old top sheet (your loved one should be lying on their back with both sheets on top of them). Ask your loved one to hold onto the clean sheet while you pull the old top sheet and blanket out from under it. Now the new, clean sheet is the only one remaining on the bed and on top of your loved one. Put the old top sheet in the laundry bag.
14. Spread the blanket over the top sheet, matching edges and allowing a few inches of top sheet to fold down over the blanket. Tuck the sides in under the mattress and at the foot of the bed. Loosen the top sheet at the bottom to prevent pressure on the feet.
http://tinyurl.com/2cg7ln

Przy takich upałach wystarczy do przykrycia prześcieradło.
http://tinyurl.com/28rspn

...tylko ta moja kołdra była raczej pledem więc prześcieradło służące do przykrycia spełniało rolę poszewki.
http://tinyurl.com/yqjz3e

Nie omieszkałem się za to upomnieć o ręcznik i czyste prześcieradło do przykrycia...
http://tinyurl.com/yo3gx5

Do przykrycia były prześcieradła oraz polarowe kocyki...
http://tinyurl.com/27q7bs

Magda śpi zawinięta w śpiwór, ja mam tylko prześcieradło do przykrycia.
http://tinyurl.com/yssafv

Prześcieradło do przykrycia z wzorami, o wymiarach 240x280cm
Prześcieradło do przykrycia można używać pod dowolną narzutą lub osobno w upalne noce. UWAGA - to nie jest poszewka na kołdrę.
http://tinyurl.com/2fk8r9

Polangmar
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 253
Grading comment
Dzięki. I wszystkim za dyskusję też.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  inmb: agree za precyzję, ale sądzę, że "prześcieradło" jednak jest dopuszczalne /// tak, ale zwróć uwagę, że kontekst i pytacz(ka) to "literary" :))
2 hrs
  -> Dziękuję.:) Dopuszczalne, ale bardzo mylące - zob. tutaj: http://je.pl/il4o - prześcieradło do przykrycia ma inne wymiary niż zwykłe prześcieradło, a więc to nie jest to samo.:)

agree  iseult: mam kilka takich i większości wypadków są dodatkowo ozdobione (oprócz innego rozmiaru, o którym wspominasz), dlatego dodałabym to rozróżnienie, zwłaszcza jeśli jest to nazwa towaru do sprzedaży...
3 hrs
  -> Dziękuję za wsparcie merytoryczne.:)