KudoZ home » English to Polish » History

rattle

Polish translation: kołatka


16:13 Oct 25, 2006
English to Polish translations [PRO]
History
English term or phrase: rattle
And waving thier night sticks and spinning thier rattles, to policemen set off at a double.

Chodzi mi o polski odpowiednik tej "grzechotki" użwywanej przez wiktoriańską policję, zanim zaczęto używać gwizdka. A wygląda ona mniej wiecej tak: http://www.constabulary.com/mystery/ratl02.htm
Allena
Polish translation:kołatka
Explanation:
tu podobne:
http://www.alejahandlowa.pl/index.php?t=p,512173
http://www.allegro.pl/item132288995_kolatka_dla_kibica_jedyn...

chociaż kołatka to raczej taka deseczka z młotkiem...
Selected response from:

Joanna Borowska
Poland
Grading comment
dzięki
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1grzechotka
Jabberwock
2kołatkaJoanna Borowska
2młynek
Maciej Andrzejczak


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
młynek


Explanation:
?

Maciej Andrzejczak
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 7

14 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
kołatka


Explanation:
tu podobne:
http://www.alejahandlowa.pl/index.php?t=p,512173
http://www.allegro.pl/item132288995_kolatka_dla_kibica_jedyn...

chociaż kołatka to raczej taka deseczka z młotkiem...

Joanna Borowska
Poland
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 11
Grading comment
dzięki

15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
grzechotka


Explanation:
Intuicja cię nie myli:

grzechotka - drewniane narzędzie wydające przy poruszaniu suchy trzask, wskutek uderzeń obracającego się cienkiego drewienka o tryby zębatego walca; kołatka
WSJP
Grzechotka obracała się na walcu z trybami, które w czasie obracania zahaczały o również drewniane pióra, wydając przy tym głos skrzeczącej sroki. Ten głos skrzekliwy najbardziej był odpowiedni podczas "topienia Judasza".
http://www.rabka-zdroj.pl/index.php?id=1&nr=18

"Kołatka" ma nieco ogólniejsze znaczenie, bo oznacza również (a może przede wszystkim) instrument z "klapiącymi" deseczkami

Jabberwock
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  allp
15 mins