KudoZ home » English to Polish » History

Law for the Restoration of the Professional Civil Service

Polish translation: Ustawa o odnowie służby cywilnej i prawie do wykonywania zawodów zaufania publicznego


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Law for the Restoration of the Professional Civil Service
Polish translation:Ustawa o odnowie służby cywilnej i prawie do wykonywania zawodów zaufania publicznego
Entered by: Polangmar

17:45 Mar 13, 2008
English to Polish translations [PRO]
Social Sciences - History
English term or phrase: Law for the Restoration of the Professional Civil Service
Czy istnieje powszechnie stosowana nazwa tego prawa? Nie chcę tworzyć tłumaczenia na nowo, jeśli istnieje już zatwierdzona wersja.
Katarzyna Stasiuk-Fijałkowska
Poland
Ustawa o reorganizacji (państwowej) służby cywilnej (i wykonywaniu niektórych zawodów)
Explanation:
Tak bym oddał sens tej ustawy.

This law re-established a "national" civil service and allowed tenured civil servants to be dismissed. Further, civil servants who were not of "Aryan descent" (i.e. Jews, as defined by the Nazis), as well as opponents of the Nazi regime ("Civil servants whose previous political activities afford no assurance that they will at all times give their fullest support to the national State") were forced to retire from the civil service. This meant that Jews and political opponents could not serve as teachers, professors, judges, or other government positions. Shortly after, a similar law was passed concerning lawyers, doctors, tax consultants, and notaries.
As the law was first drafted by the Interior Minister Wilhelm Frick, all those of "non-Aryan descent" were to be fired immediately at the Reich, Lander and municipal levels of government.
http://tinyurl.com/2xhfqr

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2008-03-13 20:42:32 GMT)
--------------------------------------------------

Służba cywilna – zespół urzędników administracji rządowej w Polsce. Służba ta działa w celu zapewnienia fachowej, bezstronnej i apolitycznej kadry urzędniczej. W jego skład wchodzą urzędnicy szczebla centralnego, jak również przedstawiciele rządowej administracji terenowej (urzędy wojewódzkie, skarbowe itp.). W skład służby cywilnej nie wchodzą pracownicy samorządu terytorialnego.
http://tinyurl.com/2gdlq9

http://tinyurl.com/2d37wu
http://tinyurl.com/2cllzd

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2008-03-13 21:05:22 GMT)
--------------------------------------------------

Może "odtworzenie" jest lepszym słowem, bo oddaje przewrotność tej nazwy (wiadomo, ze nie chodziło o żadne odtworzenie, ani tym bardziej przywrócenie), ale "professional civil service" trzeba jednak ująć szerzej (niż tylko urzędników). Proponuję tak:
Ustawa o odtworzeniu (państwowej) służby cywilnej i wykonywaniu zawodów zaufania publicznego

Długie nazwy ustaw to w polskim prawodawstwie standard.:)

http://tinyurl.com/2pfvrj
Selected response from:

Polangmar
Poland
Grading comment
Dziękuję!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1Ustawa o reorganizacji (państwowej) służby cywilnej (i wykonywaniu niektórych zawodów)Polangmar
3 +1Prawo o odtworzeniu zawodowego korpusu urzędniczego
Karolina Olga
3przywrócenie prawa do wykonywania zawodudotorka
3 -1Prawo/regulacja przywracająca dawne regulacje co do profesjonalnej służby urzędników państwowych
Andrew Stanleyson


Discussion entries: 1





  

Answers


32 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
law for the restoration of the professional civil service
przywrócenie prawa do wykonywania zawodu


Explanation:
może tak?


    Reference: http://www.google.fi/search?hl=fi&rls=SKPB%2CSKPB%3A2006-40%...
dotorka
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Polangmar: Tłumaczenie powinno mieć jakikolwiek związek z treścią ustawy.:)
2 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
law for the restoration of the professional civil service
Prawo/regulacja przywracająca dawne regulacje co do profesjonalnej służby urzędników państwowych


Explanation:
bardzo to długie, jednak o to tu chodzi,




    Reference: http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Holocaust/Profes...
Andrew Stanleyson
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Polangmar: Nie chodzi tu o przywrócenie dawnych regulacji (a "profesjonalna służba urzędników" brzmi dość zabawnie w tym kontekście:)). Poza tym w nazwach ustaw nie używa się "co do".
1 hr
  -> To było tak na początek, powinienem był dać tylko link.

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
law for the restoration of the professional civil service
Prawo o odtworzeniu zawodowego korpusu urzędniczego


Explanation:
Znalazłam takie tłumaczenie z niemieckiego oryginału.


    Reference: http://66.102.9.104/search?q=cache:tlNrjXSp2RMJ:www.ballo.de...
Karolina Olga
Native speaker of: Native in PolishPolish
Notes to answerer
Asker: Zgadza się, w moim przypadku chodzi właśnie o lekarzy


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Polangmar: W tym przypadku termin "professional civil service" obejmuje o wiele szerszy krąg zawodów (nie tylko urzędników, ale też prawników, sędziów, lekarzy, nauczycieli itp.)
16 mins
  -> Którzy uważani byli za urzędników państwowych/ służby cywilnej, co można wyjaśnić w przypisach tłumacza, jeżeli nie jest to doprecyzowane w dalszej części tekstu źródłowego.

agree  legato
23 hrs
  -> Dzięki :-)

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Ustawa o reorganizacji (państwowej) służby cywilnej (i wykonywaniu niektórych zawodów)


Explanation:
Tak bym oddał sens tej ustawy.

This law re-established a "national" civil service and allowed tenured civil servants to be dismissed. Further, civil servants who were not of "Aryan descent" (i.e. Jews, as defined by the Nazis), as well as opponents of the Nazi regime ("Civil servants whose previous political activities afford no assurance that they will at all times give their fullest support to the national State") were forced to retire from the civil service. This meant that Jews and political opponents could not serve as teachers, professors, judges, or other government positions. Shortly after, a similar law was passed concerning lawyers, doctors, tax consultants, and notaries.
As the law was first drafted by the Interior Minister Wilhelm Frick, all those of "non-Aryan descent" were to be fired immediately at the Reich, Lander and municipal levels of government.
http://tinyurl.com/2xhfqr

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2008-03-13 20:42:32 GMT)
--------------------------------------------------

Służba cywilna – zespół urzędników administracji rządowej w Polsce. Służba ta działa w celu zapewnienia fachowej, bezstronnej i apolitycznej kadry urzędniczej. W jego skład wchodzą urzędnicy szczebla centralnego, jak również przedstawiciele rządowej administracji terenowej (urzędy wojewódzkie, skarbowe itp.). W skład służby cywilnej nie wchodzą pracownicy samorządu terytorialnego.
http://tinyurl.com/2gdlq9

http://tinyurl.com/2d37wu
http://tinyurl.com/2cllzd

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2008-03-13 21:05:22 GMT)
--------------------------------------------------

Może "odtworzenie" jest lepszym słowem, bo oddaje przewrotność tej nazwy (wiadomo, ze nie chodziło o żadne odtworzenie, ani tym bardziej przywrócenie), ale "professional civil service" trzeba jednak ująć szerzej (niż tylko urzędników). Proponuję tak:
Ustawa o odtworzeniu (państwowej) służby cywilnej i wykonywaniu zawodów zaufania publicznego

Długie nazwy ustaw to w polskim prawodawstwie standard.:)

http://tinyurl.com/2pfvrj

Polangmar
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 65
Grading comment
Dziękuję!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  TLUMACZ77: zamiast odtworzenia może lepiej dać odbudowy albo odnowy? aha z tym: " i wykonywania (..) zawodów" to imo strzał w 10 - tu w zwrocie oddaje znaczenie słówka "professional"
11 hrs
  -> Dziękuję za wsparcie merytoryczne.:)