KudoZ home » English to Polish » History

round dance

Polish translation: taniec kołowy


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:round dance
Polish translation:taniec kołowy
Entered by: allp

22:39 Apr 2, 2008
English to Polish translations [PRO]
Art/Literary - History / taniec
English term or phrase: round dance
Her father had seen to it that she could also read Latin, calculate mathematics and execute the steps to every conceivable *round* or processional dance known to mankind.

XII wiek. Taniec w kręgu czy w kole nie bardzo mi tu pasuje, bo do round dances zaliczane są również tańce tańczone w parach, np. walc, takie, gdzie zatacza się kręgi po sali. Z drugiej strony, nie doszłam jeszcze, czy w XII wieku w ogóle tańczono w parach. Ktoś się zna na tańcu?
allp
Poland
taniec kołowy
Explanation:
Może to być taniec kołowy, proszę zerknąć na wpis w Wikipedii:

Całość zachowanych z okresu średniowiecza tanców składa się dziś z 46 utworów muzycznych, z których 15 pochodzi z Francji, 23 z Włoszech, 6 z Anglii i 2 z Czech. Większość z nich to tańce kołowe lub tańce korowodowe. Opisy ich układów choreograficznych są zbyt ubogie by dały się odtworzyć w sposób jednoznaczny.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Taniec_w_średniowieczu#Taniec_e...
http://pl.wikipedia.org/wiki/Taniec_kołowy

Carole (carol, Kronentanz) to średniowieczny, francuski taniec kołowy, wywodzący się z pogańskich obrzędów, związanych z zimowym przesileniem.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Carole

Tańce takie jak walc powstały dużo później, tańce w parach dopiero się kształtowały, więc pewnie nie będzie to taniec wirowy.
Estampie - średniowieczna pieśń i towarzyszący jej taniec, pochodzące z Prowansji, popularne między XII a XIV wiekiem (...) Prawdopodobnie były to pierwsze tańce wykonywane w parach. http://pl.wikipedia.org/wiki/Estampie

http://www.sciaga.pl/tekst/43895-44-ycie_codzienne_w_domu_pr...
Królowa służbę na obiad odesłała, a potem z pozostałymi damami i dwoma kawalerami taniec kołowy powolnym krokiem zawiodła. Później wesołe i powabne piosenki śpiewać jęli. Na takich uciechach czas trawili, aż wreszcie królowa dała znak, że już pora na spoczynek.

http://www.edu.vernet.pl/psm_som2/a.htm
Carole (wym. karól) - francuski taniec kołowy, popularny w średniowieczu.

tyle znalazłam, może to pomoże. Pozdrawiam
Selected response from:

Dominika J
Grading comment
Dziękuję za obydwie odpowiedzi. Punkty dla Dominiki za bardzo pomocny research :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1taniec kołowyBubz
3taniec kołowyDominika J


Discussion entries: 1





  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
taniec kołowy


Explanation:
Tak mowi Wiki, ale tez srednio mi sie podoba. Moze po prostu 'taniec dworski'


    Reference: http://pl.wikipedia.org/wiki/Taniec_w_%C5%9Bredniowieczu
    Reference: http://pl.wikipedia.org/wiki/Taniec_ko%C5%82owy
Bubz
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Dominika J: zaczytałam się i nie sprawdziłam, czy ktoś już odpowiedział, przepraszam:)
12 mins
  -> Tez poczytalam, bo ciekawe - lubie pytania allp. Dziekuje :))

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
taniec kołowy


Explanation:
Może to być taniec kołowy, proszę zerknąć na wpis w Wikipedii:

Całość zachowanych z okresu średniowiecza tanców składa się dziś z 46 utworów muzycznych, z których 15 pochodzi z Francji, 23 z Włoszech, 6 z Anglii i 2 z Czech. Większość z nich to tańce kołowe lub tańce korowodowe. Opisy ich układów choreograficznych są zbyt ubogie by dały się odtworzyć w sposób jednoznaczny.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Taniec_w_średniowieczu#Taniec_e...
http://pl.wikipedia.org/wiki/Taniec_kołowy

Carole (carol, Kronentanz) to średniowieczny, francuski taniec kołowy, wywodzący się z pogańskich obrzędów, związanych z zimowym przesileniem.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Carole

Tańce takie jak walc powstały dużo później, tańce w parach dopiero się kształtowały, więc pewnie nie będzie to taniec wirowy.
Estampie - średniowieczna pieśń i towarzyszący jej taniec, pochodzące z Prowansji, popularne między XII a XIV wiekiem (...) Prawdopodobnie były to pierwsze tańce wykonywane w parach. http://pl.wikipedia.org/wiki/Estampie

http://www.sciaga.pl/tekst/43895-44-ycie_codzienne_w_domu_pr...
Królowa służbę na obiad odesłała, a potem z pozostałymi damami i dwoma kawalerami taniec kołowy powolnym krokiem zawiodła. Później wesołe i powabne piosenki śpiewać jęli. Na takich uciechach czas trawili, aż wreszcie królowa dała znak, że już pora na spoczynek.

http://www.edu.vernet.pl/psm_som2/a.htm
Carole (wym. karól) - francuski taniec kołowy, popularny w średniowieczu.

tyle znalazłam, może to pomoże. Pozdrawiam

Dominika J
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dziękuję za obydwie odpowiedzi. Punkty dla Dominiki za bardzo pomocny research :)