KudoZ home » English to Polish » Law: Patents, Trademarks, Copyright

whistle-blower

Polish translation: whistleblower (informator w dobrej wierze)


10:22 Aug 15, 2006
English to Polish translations [PRO]
Law/Patents - Law: Patents, Trademarks, Copyright
English term or phrase: whistle-blower
complainant
Bartosz Orlik
United Kingdom
Polish translation:whistleblower (informator w dobrej wierze)
Explanation:
A także:
- osoba sygnalizująca zachowania nieetyczne
- osoba ujawniająca nieuczciwe praktyki

Napisano pracę doktorską na temat "najlepszego polskiego odpowiednika angielskiego zwrotu WHISTLEBLOWER". Patrz link.
Selected response from:

DarekS
Grading comment
baaaaaaaaaaardzo obszerna definicja. dziekuję
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1informator/pracownik, który publicznie ujawnia nielegalne operacje firmymakawa
4 +1demaskatorMarek Daroszewski (MrMarDar)
4whistleblower (informator w dobrej wierze)
DarekS


Discussion entries: 2





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
informator/pracownik, który publicznie ujawnia nielegalne operacje firmy


Explanation:
who was the whistle-blower on that tax dodge? kto ujawnił to oszustwo podatkowe?

PWN+Kozierkiewicz

--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2006-08-15 10:29:45 GMT)
--------------------------------------------------

Definicje whistle-blower w sieci w Angielski:

* whistle blower: an informant who exposes wrongdoing within an organization in the hope of stopping it; "the law gives little protection to whistleblowers who feel the public has a right to know what is going on"; "the whistleblower was fired for exposing the conditions in mental hospitals"
wordnet.princeton.edu/perl/webwn

* A whistleblower is an employee or former employee of an organization who reports misconduct to people or entities that have the power to take corrective action. Generally the misconduct is a violation of law, rule, regulation and/or a direct threat to public interest -- fraud, health, safety violations, and corruption are just a few examples. ...
en.wikipedia.org/wiki/Whistle-blower

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2006-08-15 10:34:22 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.gazeta-it.pl/etyka/git19/whistle_blower.html

makawa
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  SlawekW
3 mins

17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
whistleblower (informator w dobrej wierze)


Explanation:
A także:
- osoba sygnalizująca zachowania nieetyczne
- osoba ujawniająca nieuczciwe praktyki

Napisano pracę doktorską na temat "najlepszego polskiego odpowiednika angielskiego zwrotu WHISTLEBLOWER". Patrz link.


    Reference: http://tinyurl.com/jq45d
DarekS
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 8
Grading comment
baaaaaaaaaaardzo obszerna definicja. dziekuję

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
demaskator


Explanation:
tak bym powiedział

--------------------------------------------------
Note added at 13 mins (2006-08-15 10:35:53 GMT)
--------------------------------------------------

zreszta juz bylo

4 +2 demaskator Zenon Styczyrz
4 +1 osoba wszczynająca alarm Rafal Korycinski


--------------------------------------------------
Note added at 15 mins (2006-08-15 10:38:01 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.proz.com/kudoz/1182079

zob. tez tu:
http://www.proz.com/kudoz/1184250
3 +1 wygrzebywanie brudów na światło dzienne PAS
4 dawanie sygnałów alarmowych leff
3 donoszenie na pracodawcę, denuncjowanie ola1


--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2006-08-15 10:46:05 GMT)
--------------------------------------------------

i jeszcze tu (polecam uwagi i komentarze - istotne ze wzgledu na kontekst):
http://www.proz.com/kudoz/214607

4 +4 informator (FBI) bartek
4 +1 demaskator pidzej
3 konfident jszacki



Marek Daroszewski (MrMarDar)
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 48

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  bartek: zawsze cos się trafi :-)
8 mins
  -> dzieki :-)) wiedzialem, ze to juz bylo...