KudoZ home » English to Polish » Law (general)

similarity profiling

Polish translation: analiza podobieństw (między przestępstwami)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:similarity profiling
Polish translation:analiza podobieństw (między przestępstwami)
Entered by: Polangmar

17:20 Sep 20, 2007
English to Polish translations [PRO]
Science - Law (general) / criminology
English term or phrase: similarity profiling
Czy mozna to przelozyc jako:
"Konstruowanie profili sprawców w celu ustalenia podobieństw między morderstwami seryjnymi popełnionymi przez tego samego przestępcę"

Troche dlugie ale chyba o to chodzi. Oto tekst zrodlowy:

Similarity profiling may present less of a problem for the profiler wishing to adduce evidence in court. This is partly because (...) the evidence is not connected directly to the defendant in question. In contrast to character profiling, in which the profiler is claiming that there is a correspondence between the current defendant and the profile, and in so doing is "increasing the perception of guilt", similarity profiling states that there are significant similarities between two or more crimes, thereby not making a direct comment about the probable guilt or innocence of the defendant.
admkb
analiza podobieństw (między przestępstwami)
Explanation:
Lub:
zestawienie podobieństw (między przestępstwami)

http://tinyurl.com/ytajq9
http://tinyurl.com/2ejpao

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2007-09-20 23:22:47 GMT)
--------------------------------------------------

Do Maćka:
Angielskie złożenia rzeczownikowe mają to do siebie, że ostatni rzeczownik tłumaczy się automatycznie, a z wcześniejszymi trzeba kombinować.:) Tak więc „profiling” to na pewno „profilowanie”, ale tłumaczenie „similarity” zależy od kontekstu. Tutaj: 1) „profilowanie dla podobieństw” 2) profilowanie (sprawców) pod kątem podobieństw (sprawców) 3) profilowanie sprawców pod kątem podobieństw (sprawców) w celu (późniejszego) porównania ich profilów 4) profilowanie sprawców w celu uzyskania danych, które umożliwią stwierdzenie istnienia lub nieistnienia podobieństw między sprawcami i (umożliwią) określenie charakteru jakościowego tych podobieństw.
Jeśli profilowanie przebiega jednocześnie z porównywaniem, to cały proces można nazwać krótko analizą podobieństw.:)
Selected response from:

Polangmar
Poland
Grading comment
Dziekuje za pomoc kolejny raz.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4analiza podobieństw (między przestępstwami)Polangmar
3profilowanie/konstruowanie profili (sprawców) na podstawie podobieństw
Maciek Drobka


Discussion entries: 1





  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
analiza podobieństw (między przestępstwami)


Explanation:
Lub:
zestawienie podobieństw (między przestępstwami)

http://tinyurl.com/ytajq9
http://tinyurl.com/2ejpao

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2007-09-20 23:22:47 GMT)
--------------------------------------------------

Do Maćka:
Angielskie złożenia rzeczownikowe mają to do siebie, że ostatni rzeczownik tłumaczy się automatycznie, a z wcześniejszymi trzeba kombinować.:) Tak więc „profiling” to na pewno „profilowanie”, ale tłumaczenie „similarity” zależy od kontekstu. Tutaj: 1) „profilowanie dla podobieństw” 2) profilowanie (sprawców) pod kątem podobieństw (sprawców) 3) profilowanie sprawców pod kątem podobieństw (sprawców) w celu (późniejszego) porównania ich profilów 4) profilowanie sprawców w celu uzyskania danych, które umożliwią stwierdzenie istnienia lub nieistnienia podobieństw między sprawcami i (umożliwią) określenie charakteru jakościowego tych podobieństw.
Jeśli profilowanie przebiega jednocześnie z porównywaniem, to cały proces można nazwać krótko analizą podobieństw.:)

Polangmar
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 3739
Grading comment
Dziekuje za pomoc kolejny raz.

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
profilowanie/konstruowanie profili (sprawców) na podstawie podobieństw


Explanation:
Szczerze nie bałbym się 'profilowania', bo to dość popularne określenie:

http://tinyurl.com/2yj2pd
http://tinyurl.com/22sxux

Ale skoro wolisz 'konstruowanie profili'...

A co do drugiej części, to wydaje mi się, że chodzi raczej o profilowanie sprawców na podstawie (analizy) podobieństw przestępstw, a nie w celu ustalenia podobieństw.
Oryginał mówi: 'imilarity profiling states that there are significant similarities between two or more crimes', a więc podobnieństwa są znane i one stanowią podstawę profilowania/konstruowania profili.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-09-20 18:44:46 GMT)
--------------------------------------------------

Początek miał brzmieć 'Szczerze mówiąc...' :o)

--------------------------------------------------
Note added at 1 day1 hr (2007-09-21 18:24:28 GMT)
--------------------------------------------------

Proszę nie bierz mojej odpowiedzi pod uwagę -- ufam Polangmarowi, że ma rację, choć do końca go nie rozumiem. Swojej odpowiedzi nie wycofuję, bo robię to tylko wtedy (a i to nie zawsze), gdy wyskoczę z czymś skrajnie idiotycznym.

Maciek Drobka
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 430
Notes to answerer
Asker: Dziekuje za pomoc Macku


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Polangmar: "Profilowanie sprawców na podstawie podobieństw" nie ma sensu, gdyż sprawców się profiluje osobno na podstawie okoliczności przestępstwa, a potem te profile porównuje, aby ustalić, czy to ten sam sprawca (ustalić "identyczność" sprawcy kilku przestępstw)
2 hrs
  -> No dobrze, to skąd taka a nie inna angielska nazwa? Zauważ, że się nie kłócę...//To, co piszesz, trzyma się nawet kupy, ale źródło nazwy angielskiej nie daje mi spokoju...//Ja nie do końca to rozumiem, ale Ci wierzę... :o)