KudoZ home » English to Polish » Law (general)

disorganized/organized dichotomy

Polish translation: dychotomia zachowań schematycznych i nieschematycznych


18:51 Sep 22, 2007
English to Polish translations [PRO]
Science - Law (general) / Criminal psychology
English term or phrase: disorganized/organized dichotomy
In the cases described where behavioural linking was offered as evidence the basis of the linking appears to have idiosyncrasies of the particular crimes in question. The court formed a judgment of its acceptability against the claimed experience of the expert before them. The results reported in this study would caution against accepting such expertise if it drew strongly on the 'disorganized/organized dichotomy'....

Czy przetlumaczyc po prostu jako 'zdezorganizowana/zorganizowana dychotomia'? Nie znalazlem polskiego odpowiednika tego zwrotu.
admkb
Polish translation:dychotomia zachowań schematycznych i nieschematycznych
Explanation:
lub powtarzalnych i niepowtarzalnych, typowych i nietypowych, bo do tego się sprowadza to "organized".

Zrezygnowałabym tu ze słowa "organized", bo "zorganizowane/niezorganizowane" po polsku jednak kojarzy się inaczej - tak jakby to przestępca coś organizował bądź nie.

Można przerobić jeszcze nieco bardziej i napisać np. tak:
...takich ekspertyz, jeśli oparte są w głównej mierze na dychotomicznym podziale zachowań na pasujące i niepasujące do schematu
...na dychotomii zachowań pasujących i niepasujących do schematu...


W każdym razie to nie dychotomia jest zorganizowana lub nie, tylko te zachowania/cechy przestępstw.
Selected response from:

allp
Poland
Grading comment
Dziekuje bardzo za propozycje. Po bardziej doglebnej lekturze pozostalem jednak przy 'dychotomii cech przestepcow (przestepstw): zorgamizowany/niezorganizowany, chociaz brzmieniowo twoje propozycje sa lepsze.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4dychotomia zachowań schematycznych i nieschematycznych
allp
3dychotomia zorganizowania/niezorganizowania
Tomasz Poplawski


Discussion entries: 2





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
dychotomia zachowań schematycznych i nieschematycznych


Explanation:
lub powtarzalnych i niepowtarzalnych, typowych i nietypowych, bo do tego się sprowadza to "organized".

Zrezygnowałabym tu ze słowa "organized", bo "zorganizowane/niezorganizowane" po polsku jednak kojarzy się inaczej - tak jakby to przestępca coś organizował bądź nie.

Można przerobić jeszcze nieco bardziej i napisać np. tak:
...takich ekspertyz, jeśli oparte są w głównej mierze na dychotomicznym podziale zachowań na pasujące i niepasujące do schematu
...na dychotomii zachowań pasujących i niepasujących do schematu...


W każdym razie to nie dychotomia jest zorganizowana lub nie, tylko te zachowania/cechy przestępstw.


allp
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 72
Grading comment
Dziekuje bardzo za propozycje. Po bardziej doglebnej lekturze pozostalem jednak przy 'dychotomii cech przestepcow (przestepstw): zorgamizowany/niezorganizowany, chociaz brzmieniowo twoje propozycje sa lepsze.

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dychotomia zorganizowania/niezorganizowania


Explanation:
można by ew. odejść dalej od tych niezbyt zręcznych słów "zorganizowanie " i "niezorganizowanie", szczególnie wobec niefortunnych skojarzeń z przestępczością zorganizowaną i powiedzieć "dychotomia cech powtarzalnych i braku tych cech", albo coś podobnego

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-09-22 19:55:28 GMT)
--------------------------------------------------

O, propozycja allp'a w sumie podobna, oczywiście w tym samym czasie nad tym pracowaliśmy

Tomasz Poplawski
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 410
Notes to answerer
Asker: Dziekuje za propozycje.