KudoZ home » English to Polish » Law (general)

served by default

Polish translation: przyjmuje się, że miała miejsce fikcja doręczenia


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:it is deemed to have been served by default
Polish translation:przyjmuje się, że miała miejsce fikcja doręczenia
Entered by: Polangmar

15:24 Feb 3, 2009
English to Polish translations [PRO]
Law/Patents - Law (general) / UE
English term or phrase: served by default
If the document does not reach the addressee, the court is notified by the post office that it was undeliverable. A second attempt is made to serve the document, which may involve the court trying to find another address for the addressee. If the document is again returned as undeliverable, it is deemed to have been served by default.
dbartnikowska
Poland
doręczony (prawidłowo)* (zgodnie z odnośnymi przepisami)*; (**) fikcja doręczenia
Explanation:
* jedno wyrażenie z nawiasów
(**) it is deemed to have been served by default - przyjmuje się, że miała miejsce fikcja doręczenia

Lub:
it is deemed to have been served by default - doręczenie uważa się za dokonane (zgodnie z odnośnymi przepisami)

Doręczenia zastępcze
Mogłoby się wydawać, że w pewnych sytuacjach nieodebranie decyzji podatkowej to dobry pomysł na uniknięcie lub odsunięcie w czasie zapłaty np. zaległego podatku. Nic bardziej mylnego. Taka sytuacja może wręcz skutecznie zamknąć podatnikowi drogę do kwestionowania stanowiska fiskusa.
Trzeba pamiętać, że przepisy przewidują fikcję doręczenia. Jest to tzw. doręczenie zastępcze, które zabezpiecza organy podatkowe przed celowym uchylaniem się od odbioru korespondencji i przeciąganiem postępowania podatkowego. Ustawodawca określił sytuacje, w których mimo faktycznego braku doręczenia pisma uważa się je za doręczone. Przede wszystkim dotyczy to sytuacji, gdy decyzji (pisma) nie można doręczyć w mieszkaniu lub miejscu pracy adresata, a także, gdy nikt nie podjął się odebrania przesyłki.
Pierwsza grupa to doręczenie innej osobie ze skutkiem doręczenia adresatowi. W przypadku nieobecności adresata w mieszkaniu decyzja czy inne pismo mogą zostać doręczone pełnoletniemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu. Jednak skuteczne będzie tylko doręczenie za pokwitowaniem i gdy osoby te podjęły się oddania pisma adresatowi. Ponadto zawiadomienie o doręczeniu pisma sąsiadowi lub dozorcy domu musi być umieszczone w oddawczej skrzynce pocztowej, na drzwiach mieszkania adresata lub w widocznym miejscu przy wejściu na jego posesję.
Druga grupa sytuacji dotyczy doręczeń za pomocą poczty. Gdy nikogo nie ma w mieszkaniu, listonosz zostawi w skrzynce na listy tzw. awizo, a list trafi na 14 dni do placówki pocztowej. Analogiczna zasada dotyczy doręczania pisma przez pracownika organu podatkowego lub przez inną upoważnioną osobę. Z tą różnicą, że list od fiskusa zostaje złożony na 14 dni w urzędzie gminy (miasta). W obu przypadkach o miejscu złożenia pisma trzeba jego adresata dwukrotnie zawiadomić. Powtórne zawiadomienie następuje w razie niepodjęcia pisma w terminie siedmiu dni. Zawiadomienie musi być umieszczone w skrzynce pocztowej. A gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję. Skutek jest taki, że po spełnieniu tych wymogów i upływie 14 dni organ przyjmie fikcję doręczenia. Doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia 14-dniowego okresu pozostawienia pisma na poczcie czy w gminie. Pismo uznane za doręczone organ pozostawi w aktach sprawy.
http://tinyurl.com/cpjdt2

Doręczenie zastępcze a fikcja doręczenia
Fikcja doręczania art. 136 „ w razie odmowy przyjęcia pisma lub odmowy albo niemożliwości pokwitowania odbioru przez adresata, doręczający sporządza na zwrotnym pokwitowaniu odpowiednią wzmiankę. Wówczas doręczenie uważa się za dokonane.
Doręczenie zastępcze art. 137 „ w wypadkach nie cierpiących zwłoki można wzywać lub zawiadamiać osoby telefonicznie albo w inny sposób stosownie do okoliczności, pozostawiając w aktach odpis nadanego komunikatu z podpisem osoby nadającej.
http://www.studia.korba.pl/sciagi/prawo/3412,606,drukuj.html

fikcja doręczenia
http://tinyurl.com/b35abs

uważa się za doręczone prawidłowo
http://tinyurl.com/d7ulfe
Selected response from:

Polangmar
Poland
Grading comment
Dziękuję :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4doręczony (prawidłowo)* (zgodnie z odnośnymi przepisami)*; (**) fikcja doręczeniaPolangmar
3doręczony zaoczniexxxMMShearing


  

Answers


53 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
doręczony zaocznie


Explanation:
http://ec.europa.eu/civiljustice/serv_doc/serv_doc_svk_en.ht...

xxxMMShearing
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Polangmar: 1. Nie ma takiego terminu: http://je.pl/jdos , http://je.pl/1xmo . 2. Oznaczałoby to doręczenie zastępcze, a w kontekście nie ma mowy o takiej sytuacji.
1 hr

agree  ARKADIUSZ KACZOROWSKI: ja uważam że jest, doręczenie zaoczne
7 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
doręczony (prawidłowo)* (zgodnie z odnośnymi przepisami)*; (**) fikcja doręczenia


Explanation:
* jedno wyrażenie z nawiasów
(**) it is deemed to have been served by default - przyjmuje się, że miała miejsce fikcja doręczenia

Lub:
it is deemed to have been served by default - doręczenie uważa się za dokonane (zgodnie z odnośnymi przepisami)

Doręczenia zastępcze
Mogłoby się wydawać, że w pewnych sytuacjach nieodebranie decyzji podatkowej to dobry pomysł na uniknięcie lub odsunięcie w czasie zapłaty np. zaległego podatku. Nic bardziej mylnego. Taka sytuacja może wręcz skutecznie zamknąć podatnikowi drogę do kwestionowania stanowiska fiskusa.
Trzeba pamiętać, że przepisy przewidują fikcję doręczenia. Jest to tzw. doręczenie zastępcze, które zabezpiecza organy podatkowe przed celowym uchylaniem się od odbioru korespondencji i przeciąganiem postępowania podatkowego. Ustawodawca określił sytuacje, w których mimo faktycznego braku doręczenia pisma uważa się je za doręczone. Przede wszystkim dotyczy to sytuacji, gdy decyzji (pisma) nie można doręczyć w mieszkaniu lub miejscu pracy adresata, a także, gdy nikt nie podjął się odebrania przesyłki.
Pierwsza grupa to doręczenie innej osobie ze skutkiem doręczenia adresatowi. W przypadku nieobecności adresata w mieszkaniu decyzja czy inne pismo mogą zostać doręczone pełnoletniemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu. Jednak skuteczne będzie tylko doręczenie za pokwitowaniem i gdy osoby te podjęły się oddania pisma adresatowi. Ponadto zawiadomienie o doręczeniu pisma sąsiadowi lub dozorcy domu musi być umieszczone w oddawczej skrzynce pocztowej, na drzwiach mieszkania adresata lub w widocznym miejscu przy wejściu na jego posesję.
Druga grupa sytuacji dotyczy doręczeń za pomocą poczty. Gdy nikogo nie ma w mieszkaniu, listonosz zostawi w skrzynce na listy tzw. awizo, a list trafi na 14 dni do placówki pocztowej. Analogiczna zasada dotyczy doręczania pisma przez pracownika organu podatkowego lub przez inną upoważnioną osobę. Z tą różnicą, że list od fiskusa zostaje złożony na 14 dni w urzędzie gminy (miasta). W obu przypadkach o miejscu złożenia pisma trzeba jego adresata dwukrotnie zawiadomić. Powtórne zawiadomienie następuje w razie niepodjęcia pisma w terminie siedmiu dni. Zawiadomienie musi być umieszczone w skrzynce pocztowej. A gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję. Skutek jest taki, że po spełnieniu tych wymogów i upływie 14 dni organ przyjmie fikcję doręczenia. Doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia 14-dniowego okresu pozostawienia pisma na poczcie czy w gminie. Pismo uznane za doręczone organ pozostawi w aktach sprawy.
http://tinyurl.com/cpjdt2

Doręczenie zastępcze a fikcja doręczenia
Fikcja doręczania art. 136 „ w razie odmowy przyjęcia pisma lub odmowy albo niemożliwości pokwitowania odbioru przez adresata, doręczający sporządza na zwrotnym pokwitowaniu odpowiednią wzmiankę. Wówczas doręczenie uważa się za dokonane.
Doręczenie zastępcze art. 137 „ w wypadkach nie cierpiących zwłoki można wzywać lub zawiadamiać osoby telefonicznie albo w inny sposób stosownie do okoliczności, pozostawiając w aktach odpis nadanego komunikatu z podpisem osoby nadającej.
http://www.studia.korba.pl/sciagi/prawo/3412,606,drukuj.html

fikcja doręczenia
http://tinyurl.com/b35abs

uważa się za doręczone prawidłowo
http://tinyurl.com/d7ulfe

Polangmar
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 3739
Grading comment
Dziękuję :)